• Ad
  • פער של כמעט 40 אלף מכוניות בין נתוני היבוא לנתוני הרישוי עשוי להעיד על "התקררות" שוק הרכב בישראל וירידה בהיקף המכירות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מנתונים שפרסמה רשות המיסים בתחילת השבוע עולה שבמהלך חודש מאי יובאו לישראל 21,250 כלי רכב שמוגדרים כמכוניות נוסעים ("פרטיות" לפי המינוח המנדטורי שמקובל בארץ) ועוד 648 משאיות, ואלה, אגב, מספרים די דומים לנתוני החודש המקביל בשנה שעברה.

    אלא שכמעט כרגיל קיים פער בין נתוני רשות המיסים לבין נתוני הרישוי שאותם פרסם כמה ימים קודם לכן איגוד יבואני הרכב, ולפיהם עלו על כבישי ישראל רק 20,763 כלי רכב חדשים (וזה נתון נמוך במעט מן המספר של מאי 2014 שבו עלו על כבישינו 21,701 כלי רכב חדשים).

    הפירוט של "בציר" מאי 2015, אגב, כולל 15,782 מכוניות נוסעים, 3,829 ג'יפים, ג'יפונים וקרוס-אוברים (נתון לא לגמרי מדויק מכיוון שחלק מן הכלים הללו מוגדרים בדוח בכלל כמכוניות נוסעים), 888 ואנים, ועוד 264 טנדרים.

    ההפרש בין נתוני איגוד יבואני הרכב לבין נתוני רשות המיסים נובע משלוש סיבות, והראשונה בהן היא שוני בסיווג כלי רכב.
    בנוסף, נתוני רשות המיסים, למעשה נתוני המכס, מתייחסים לכלי רכב שנפרקו בנמלי ישראל, ואילו נתוני הרישוי מתייחסים למכוניות שעברו את תהליך הרישוי ורובן אף נמסר בפועל ללקוחות.

    התהליך שבין פריקת המכוניות בארץ לבין מסירתן ללקוחות עשוי לארוך בין לכל הפחות מספר ימים לבין חודשים אחדים או אף למעלה משנה, היות שבמהלכו מאוחסנות המכוניות ב'מחסני ערובה' (מגרשים שבהן נמצאות מכוניות שהמיסים תמורתן טרם שולמו), ורק לאחר מכירתן בפועל הן עוברות תהליך הכנה למסירה (ניקוי, הוספת אביזרי רישוי, תשלום מיסים והתקנת מערכות) שבסופו הן רשומות במאגר הרישוי של משרד התחבורה ומקבלות "תעודת זהות" (רישיון רכב).

    במילים אחרות, דו"ח הרישוי כולל גם מכוניות "טריות" וגם מכוניות שיובאו ארצה לפני חודשים (ובמקרים קיצוניים גם יותר משנה, או אז חייבות המכוניות לעבור רישוי והן נמכרות כ"יד שניה"), ואילו הדוח של רשות המיסים מתאר רק את היבוא החדש.

    סיבה שלישית לפער בנתונים הוא שנתוני המכס כוללים את כל המכוניות שיובאו ארצה בעוד שנתוני הרישוי כוללים רק את המכוניות שיובאו ביבוא סדיר על-ידי יבואנים חברים באיגוד יבואני הרכב, ולא כוללים יבוא מקביל ואישי.

    מגמה מעורבת

    החשיבות הגדולה של הפער בין נתוני המכס לנתוני הרישוי נובעת מן היכולת לזהות באמצעותה מגמות ביבוא ובמכירת מכוניות בישראל.
    למשל, מן הנתונים המצטברים בשתי המערכות מתחילת השנה עולה שמינואר ועד סוף מאי נחתו בארץ (נתוני המכס, רשות המיסים) 80,035 כלי רכב. מדובר בירידה של כ-22% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, וזו מוסברת בין השאר ביבוא מוגבר של מכוניות בדצמבר 2014, לפני כניסתו לתוקף של עדכון 'המס הירוק' אשר ייקר את גובה המס על חלק נכבד מן המכוניות.

    לעומת זאת, מנתוני איגוד יבואני הרכב עולה שבאותה תקופה עלו על הכבישים 118,437 כלי רכב (לעומת 112,425 בתקופה המקבילה אשתקד, כלומר גידול של 5.3% במסירות).
    התוצאה היא שבחמשת החודשים הראשונים נמסרו כמעט 40 אלף כלי רכב יותר מאשר יובאו, ואלה, כפי שהוסבר לעיל, נמסרו בעצם מתוך המלאי במחסני הערובה.

    היות שמדובר בנתח מאד משמעותי, כשליש מסך המסירות, חשוב לנתח את הנתון הזה ולגלות, ראשית, שחלק ממנו נובע כאמור מהקדמת היבוא לצורך תשלום מס קניה לפי הערכים הקודמים של המיסוי הירוק (מכוניות ששוחררו ממכס בדצמבר 2014 אבל נמכרו ללקוחות ספציפיים ועברו רישוי רק במהלך 2015).

    היות שנתון זה יכול להסביר לכל היותר בין 20-30% מן הפער המצטבר, הרי שהחלק האחר נובע מ"הורדת הרגל מהגז" בכל הקשור ליבוא רכב: יבואני הרכב, במצטבר, סבורים כנראה שקצב המכירות הנוכחי, או העתידי, שלהם יהיה נמוך מזה שהיה ב-2014 ומתחילת השנה, ולכן הם מזמינים ומקבלים פחות מכוניות חדשות.

    את התוצאה נראה בחודשים הבאים ככל שיצטמצמו המלאים במחסני הערובה ובתלות במספר המכוניות החדשות שייובאו, אבל הרושם הוא שהשוק מתקרר, וקצב המסירות מכאן ועד לסוף השנה צפוי לרדת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יבוא לעומת מכירות: כמה מכוניות הגיעו, כמה נמכרו?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.