• Ad
  • טסלה רושמת שיא שלילי חדש עם הפסדים של 675 מיליון דולרים ברבעון הרביעי של 2017 וסוגרת את השנה עם גרעון של מעל ל-2 מיליארד דולרים. בזמן שהטסלה רודסטר הפרטית של אילון מאסק יצאה למסע בין מיליארד שנים בחלל, על פני כדור הארץ העיכוב ביעדים נמשך ופס הייצור החדש עדיין לא נשלח מגרמניה לארה"ב. האם מדובר בעוד מכה קטנה בכנף או במסלול התרסקות בלתי נמנע?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אילון מאסק ללא ספק רשם בשבוע שעבר הישג מרהיב עם השיגור המדהים של הפלקון HEAVY, הטיל הגדול ביותר ששוגר לחלל מאז שנות ה-60, שנשא אל מחוץ לאטמוספרה את הטסלה רודסטר הפרטית של מאסק אליה הוצמד מנוע רקטי קטן, בתוכה בובת אסטרונאוט במושב הנהג ומערכת סאונד המשמיעה במחזוריות את צליליו של השיר האלמותי של דייוויד בואי "ספייס אודיטי" אשר אמורה לשוטט ברחבי החלל, אם לא יקרה שום דבר חריג, במסע בין 400 מיליון קילומטרים שימשך כמיליארד שנים.

    עוד ב-TheCar: 
    אילון מאסק ממשיך לחפור: אלה המנהרות של לוס אנג'לס  
    ציפורים בראש: האם אילון מאסק גאון או מטורף? 
    100 קמ"ש בשתי שניות: טסלה חושפת מכונית ספורט קיצונית 

    התמונות מעוררות ההשתאות של רקטות ההאצה של הפלקון, הנוחתות בצורה מושלמת לשימוש חוזר על פני כדור הארץ, ושל הטסלה משוטטת בחלל כ-200 קילומטרים מעל פני כדור הארץ, נראו כמו משהו שנלקח היישר מסרט מדע בדיוני, אבל למרות הכיתוב DON’T PANIC"" המופיע על מסך מערכת המולטימדיה של הטסלה בחלל (כמובן בהשראת הספר "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה"), על פני כדור הארץ נראה שלמאסק יש דווקא סיבות טובות למדי להיכנס לפאניקה אחרי פרסום תוצאות הרבעון הרביעי של 2017 בו טסלה רשמה עוד שיא שלילי עם הפסדים של 675 מיליון דולרים בשלושת החודשים האחרונים שמצטרפים להפסדים של 619 מיליון דולרים ברבעון השלישי של השנה, 336 מיליון ברבעון השני ו-397 מיליון ברבעון הראשון ובסך הכל גרעון של יותר מ-2 מיליארד דולר ב-12 חודשים – בקצב הזה הכסף של החברה צפוי לאזול עוד לפני סופה של 2018.

    נראה שאף אחד לא מערער על כך שאילון מאסק הוא גאון כמעט יחיד בדורו ואחד האנשים הכי יצירתיים בכל הנוגע לתחבורה במילניום השלישי עם פרויקטים כמו ספייס X, מנהרות הוואקום היפרלופ המסוגלות לשנע נוסעים וסחורה בקרוניות במהירות קרובה לאלף קמ"ש, The Boring Company אשר מפתחת טכנולוגיה לכרייה מהירה וזולה של מנהרות תת קרקעיות אשר יאפשרו לפנות את הרחובות לתושבים ולהעביר חלק גדול מהתחבורה בריכוזים עירוניים אל מתחת לפני האדמה וכמובן הממציא, המייסד והבעלים של יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה.

    מה שמרשים במיוחד בהמצאות והפיתוחים של מאסק הוא שהם לא נשארים תיאורטיים אלא הופכים למציאות. הבעיה היא שלמרות שאין ספק שלמאסק יש קבלות הוא עדיין לא הצליח להפוך אף אחת מהחברות שלו לרווחית.

    המודל 3 של טסלה הייתה אמורה לשנות את המצב בעבור טסלה ועם מעל לחצי מיליון הזמנות שנתקבלו מלקוחות עוד בטרם תחילת הייצור הסדרתי, לאנליסטים ולמשקיעים היו את כל הסיבות להאמין שטסלה הולכת לעשות את זה ובגדול ובמרץ 2017 הערך הבורסאי של טסלה, יצרנית רכב שבשלב ההוא מכרה מכוניות בקצב של פחות מ-90 אלף כלי רכב בשנה, עלה על ערכה הבורסאי של ג'נרל מוטורס, קונצרן ענק שמוכר מעל ל-10 מיליון כלי רכב בשנה ומחזיק נכסי נדל"ן חובקי עולם שרק הם שווים מיליארדים.

    אבל אז החלו הבעיות וכשהמודל 3 הגיעה לייצור ביולי שנה שעברה התברר שטסלה רחוקה עדיין מאוד מהיכולת לייצר אלפי רכבים בכל שבוע ואפילו לא הצליחה לעמוד ביעד הלא יותר מדי שאפתני של ייצור 1,500 יחידות של המודל 3 שתוכננו לכל ספטמבר ובמהלך כל הרבעון השלישי של 2017 הצליחה לספק ללקוחות הרבים שמחכים בתור ברשימת ההזמנה הארוכה רק 222 מכוניות.

    ברבעון הרביעי של 2017 הקצב אמנם השתפר אבל עדיין היה רחוק מהיעדים לא מעט בשל בעיה בתהליך הרכבת מערך הסוללות שבשלב זה מתבצע באופן ידני ובשבוע האחרון של השנה טסלה הצליחה לרשום שיא ולייצר קרוב ל-800 מכוניות, עדיין רחוק רחוק מהיעד של 5,000 רכבים שהציבה לעצמה בתחילה למועד זה.

    יתרה מזאת, לאחרונה החברה הודיעה שלא תצליח לעמוד ביעדי הייצור גם בסוף הרבעון הראשון של 2018, כמו שהבטיחה רק לפני מספר חודשים. כעת בחברה מדברים על סוף הרבעון השני של 2018 וניסיון העבר מוכיח כי בהחלט יתכן שגם המועד הזה ישתנה.

    כעת מתברר שפס הייצור החדש שאמור לפתור את בעיות צוואר הבקבוק ביצור המודל 3 בכלל עדיין נמצא בגרמניה ומתעכב שם ורק בחודש הבא, ככל הנראה, הוא ישלח בשילוח ימי לארצות הברית ואז יהיה צורך להרכיב אותו ולהריץ אותו, דבר שגורם לרבים להטיל ספק בהבטחות של טסלה לייצר 5,000 מכוניות בשבוע בחודש יוני הקרוב.

    מאסק כהרגלו אופטימי ומסביר: "אין כאן שאלה אם קו הייצור החדש עובד, את זה בדקנו כבר בגרמניה. זה רק עניין של פירוק, הובלה והרכבה מחדש".

    בוב לוץ', לשעבר סגן נשיא ג'נרל מוטורס ודמות מפתח בתעשיית הרכב האמריקאית ביובל השנים האחרונות, המליץ בנובמבר לקנות מכוניות טסלה מהמלאי כל עוד אפשר: "המכוניות של טסלה מצוינות, אבל צריך להכיר בעובדה כי זוהי חברה שמפסידה כסף בקצב מסחרר ובמסלול הזה היא הולכת לסיים את דרכה ולא תגיע ל-2019".

    בכל מקרה, בשלב זה נראה כי האנליסטים והמשקעים עדיין מאמינים בטסלה, לא ברור אם בגלל התמונות של הטסלה המשוטטת בחלל שגרמו לזינוק של עשרות אחוזים בקצב המכירות של מכוניות טסלה בשבוע שעבר או מעצם העובדה שלמרות שהחברה רשמה עוד שיא של הפסדים ברבעון האחרון של 2017 היא הצליחה להאט את קצב שריפת המזומנים והסכום שהפסידה היה נמוך מההערכות הראשוניות.

    אין ספק ש-2018 היא שנה גורלית עבור טסלה ונותר רק לקוות כי בין פרויקט גרנדיוזי אחד לשני מאסק מבין שהוא חייב השנה להתעסק בברזלים ובנושאים טכניים כמו קווי ייצור, בקרת איכות ועמידה ביעדים כדי לאפשר ליצרנית הרכב המבטיחה שלו להמשיך להתקיים על פני הקרקע.


    צילומים: יצרן, יוטיוב

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טסלה עושה חרקות בחלל וממשיכה לפרפר על הקרקע

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.