• Ad
  • טיול לשבת: תצפית מכוכב הירדן

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מרפסת נוף חדשה בגן הלאומי כוכב הירדן חולשת על נופי עמק הירדן ומוקדשת לזכר רב אלוף דן שומרון ז"ל. תצפית על נופי ילדותו באשדות יעקב

    אין כנראה מקום מתאים יותר כאתר לזכרו של רא"ל דן שומרון ז"ל מאשר מרפסת הנוף החדשה שניצבת בגובה של כ-500 מטרים מעל לעמק הירדן.

    אלה הם נופי ילדותו של דן שומרון, שהיה הרמטכ"ל ה-13 של צה"ל ונפטר בתל-אביב בשנת 2008.

    מגובה התצפית נראה העמק החרוץ במלוא הדרו, שדות נפרסים כשטיח בעל גוונים רבים, פיסות של חום וירוק מהולות בנקודות הכחולות שמציירות בתוכן בריכות הדגים. פס ירוק, כהה ומפותל, משרטט הרחק בעמק את נתיב נהר הירדן. שבילים תוחמים בלבן את השדות החקלאיים ואת כל היופי הזה, כאילו עושים סדר בעמק הירדן.

    במזרח מתנשאים להם הרי גלעד כענקים שמאיימים על השלווה. נקודת התצפית החדשה חשופה לרוח, המרפסת שבה צופה מזרחה, עטורה בקשת מושבי אבן אשר יוצרים זירת התבוננות אל הצגת התיאטרון המרהיבה של הנוף. שלטי ההסבר באתר, מילות זיכרון לדן שומרון, מוסיפים נופך ייחודי למקום, כאילו שאנחנו נמצאים בתוך מובלעת עצמאית בתחום הגן הלאומי כוכב הירדן.

    כאן אפשר לשבת, ללגום את הנוף, ללוות בקנאה את מחול הבז שמרפרף באוויר, לחזות באד רך, לבן, שמונח בשעות אחר הצהריים כצעיף עדין על הרי גלעד אשר מאדימים עוד ועוד כאשר שוקעת השמש.

    הדקל שבע הרוחות הניד באדישות את ענפיו לנוכח רוח קלה. ענפיו הגמישים מורגלים למשבים חזקים יותר. הבז המצוי השתעשע בזרמי הרוח, ריחף בנחת תוך שהוא סוקר את השדות תחתיו, צלל מפעם לפעם בתקווה, ונסק בייאוש.
    לפתע עלה משב רוח וליחח את המדרון התלול, מניד בפראות את צמחיית הקיץ היבשה. נשיפה של החום הלוהט של עמק הירדן שטפה את מרפסת הנוף. הרוח חיפש לו פיסת נייר, ערבל אותה במחול סוער, העלה אותה לגובה, וחלף. הנייר, שהסתחרר, נחת בעדינות ליד שלט זיכרון שצמוד לסלע בזלת חסון מסלעי המקום. על שלט הזיכרון צמוד לוח שיש פשוט לזכרו של רב אלוף דן שומרון ז"ל.

    דן שומרון נולד באשדות יעקב בשנת 1937 והיה לימים חייל צנחנים מצטיין וקצין נועז אשר זכה בעיטור העוז במלחמת ששת הימים, שבה גם היה החייל הישראלי הראשון שהגיע אל תעלת סואץ. במלחמת יום הכיפורים פיקד על חטיבת הטנקים 401 שהשתתפה בקרבות הבלימה הקשים בדרום התעלה. המצפה לזכרו בנוי כמרפסת נוף על מדרון מזרחי בתוך שטח הגן הלאומי.

    מאחורי המרפסת ניצבת במלוא תפארתה מצודת כוכב הירדן, שנקראה בעבר "יפה נוף" (בלוואר). סלעי הבזלת הכבדים של החומה שלה וחפיר בעומק 12 מטרים וברוחב של 20 מטרים הם חלק ממערכת הביצורים שבנו כאן הצלבנים, תחילה כחווה חקלאית מבוצאת ולבסוף כמבצר שלם, החל משנת 1140.

    בשנת 1168 רכשו אבירי המסדר ההוספיטאלרי את המקום ובנו בו מצודה שחולשת על הדרך מירדן לדמשק, מעל נופי עבר הירדן, בקעת כנרות, בקעת בית שאן והרי הגולן.
    רשות הטבע והגנים הכשירה במקום שביל הליכה נעים מעל לנוף הנהדר הזה, ובנתה כאן תחנת האכלה לנשרים. אמנם זה לא מראה שכיח מספיק, אבל מפעם לפעם נצפה כאן זוג נשרים שמגיע לנשנש.

    תמונות הנוף משתנות אחרי הצהריים כאשר הרי גלעד מאדימים ושדות העמק מעוטרים בגוונים אדמדמים של יופי. זהו מחזה נדיר ביופיו שאסור להחמיץ.

    איך מגיעים: על כביש 90 (צומת צמח שאן), מדרום לקיבוץ גשר, עולים בעליה תלולה אל הגן הלאומי כוכב הירדן. (כניסה בתשלום).

    לחובבי הנהיגה: כביש מיוחד ולרוב גם די פנוי מטפס אל מרומי הרכס ומתעקל אל הגן הלאומי. המעלה (היפה) נקרא מעלה אלישע. זהו כביש צר ומשובש עם מספר מעברי פרות וסיבובים עיוורים שבהם אי אפשר להבחין ברכב שבא ממול.
    כביש יפה נוסף, אף הוא משובש מאוד, נמתח מערבה, עד ליישוב טייבה. משם ממשיכים לכיוון המושב מולדת ויוצאים אל הכביש הראשי. אפשרות נוספת היא לחצות מכאן אל דרך הנוף היפה "דרך נוף יששכר".

    רעבים? על כביש 90, בכניסה לקיבוץ אשדות יעקב נמצאת מסעדה מצוינת בשם 'צל תמר'. כדאי להזמין מקום מראש, בעיקר בסופי שבוע.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.