• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בחיבור הגבולות של רצועת עזה, מצרים וישראל ישנם ישובים קטנים ופורחים, מוקפים בחולות חלוצה. זהו חבל ארץ לא מוכר של חלוצים מודרניים, ובו גם דיונה מפתה לג'יפאים

    "הדיונה הגדולה" קשורה אסוציאטיבית אצל רבים מאיתנו עם הדיונה המפורסמת של אשדוד. אבל ישנה גם דיונה גדולה נוספת, פחות ידועה, שנמצאת בחבל ארץ לא מוכר בדרום הארץ.

    בתפר הגבולות שבין ישראל, מצרים ורצועת עזה ניצבת דיונה ענקית, בעצמה מוקפת חולות, בלב שטח לא מיושב מדרום לתלמי יוסף ומזרחית לישובי החלוציות.

    לפני שאנו פונים בנסיעת שטח אל הדיונה נכיר את אחת המשפחות שגרה בישוב תלמי יוסף (הישוב קרוי על שמו של יוסף וייץ, שניהל את מחלקת הקרקעות והייעור של קק"ל).

    "המערב הרגוע", כך נקרא המתחם המרווח של ענת, (ג'ינג'ית, כך היא נקראת בפי תושבי המקום, אשר לא יודעת מנוח). על השולחן, בסלון ביתה המטופח, נח אלבום של תמונות ישנות והמבקרים שנכנסים מוזמנים לא לעמוד בפיתוי ולהציץ בו.  האלבום לא מונח לו סתם כך על השולחן: ענת רוצה להדגיש כיצד הפכו שני קרוואנים שהוצבו במקום עם הגעתם לישוב לבית משפחה גדול מידות, עם חצר מטופחת ובה שלושה צימרים. במתחם יש פינות קסומות לילדים, בית בובות ענק, חוות חיות, נדנדות ומשחקים, ובלב החצר נטיעות מטופחות.
    גם למבוגרים הכינו פינה יפה, מעשנה מיוחדת להכנת בשר, וג'קוזי ענק לחובבי הפינוק. ענת קוראת למקום "המערב הרגוע", וכשחוקרים אותה מעט היא מספרת שאילן, בעלה, הוא בעל 'ידי זהב' ואיתן בנה את המקום.

    מתלמי יוסף יצאנו אל מדבר החולות, שבילים שמולכים דרומה בין שטחים חקלאיים. אחד מהם מוביל אותנו דרומה אל הדיונה הגדולה אשר משקיפה על שורה אין סופית של גבעות חול.  השבילים חרוצים עמוק בחול, פולחים את המדבר, ובצידי הדרך לא מתאפקת פריחת האביב, מהדרת את המרחבים בפלומה ירוקה של עשב שעליו זוהרים בגאון פרחי האביב. זהו אוסף של פרחים נדירים, שאביב 2014 הקצר, והגשמים הלא צפויים, עודדו אל פני השטח, לצד מספר עצי שיטה למודי רוחות שמקשטים את מרחבי החול.

    כדי להגיע לדיונה הגדולה נדרש כלי רכב בעל הנעה כפולה ויכולת נסיעת שטח, ונדרשת גם יכולת לניווט ידני בעזרת מפות, לאורך נסיעה לא קצרה בחולות. הדיונה מושכת אליה ג'יפאים חובבי הרפתקאות שמטפסים על קירות החול. בסופי השבוע "מתענגים" עליה בדואים תושבי הסביבה, בוחנים את קצה יכולות הג'יפים שלהם על גבעת החול.

    למרגלות הדיונה ישנו שטח מהודק אשר שימש בעבר כמנחת מטוסים קטן. ממערב לה, במרחק רב, אפשר להבחין במגדל האנטנה של ה"חלוציות", כך נקרא בפי המקומיים הפרויקט היישובי שבו מבקשים מפוני רצועת עזה להמשיך את המפעל החלוצי של ישוב הארץ. התוצאה כבר נראית בשטח: השממה המדברית הולכת ונסוגה מפני הירוק של הפיתוח החקלאי. מכאן, לצד הדיונה, ועד לחלוציות, פרושים מרחבי חול עצומים.

    "אם אתה מחפש את המשך הציונות – זה כאן", אמר לי אבנר פרץ, תושב הישוב תלמי יוסף, שהתלווה אל הסיור שלנו. בשלב זה כבר היינו ישובים בראש 'הדיונה', מפת 'פפיטה' עליזה בצבעי אדום ולבן הונחה על החולות, ועליה פזורה ביד נדיבה ארוחת הבוקר: ירקות שזה לא מכבר נקטפו, לחם טרי שנאפה בבית, ואיתנו אילן וענת תורג'מן, שני חלוצים מודרניים אשר נטשו לפני כעשר שנים נטשו את עטיני השפע של תל אביב והתיישבו בלב החולות, בקצה מערב.

    ישבנו בראש גבעת החול, לצידנו שני רכבי שטח, סביבנו מדבר החולות ואף ישוב לא נראה מסביב. הדיונה נמצאת בלב חולות חלוצה, כשמונה ק"מ ממערב לתלמי יוסף, בקצהו הדרומי של חבל הבשור. התושבים כאן לא מוטרדים מהקרבה לגבול, וישובם נח לו בשלווה חלוצית בין שמונה ישובים קטנים. זהו חבל ארץ עם שם מעט יומרני, חבל שלום, איזור כמעט לא נודע שלא נמצא על המפה של רוב המטיילים.

    המתיישבים החלוצים הפכו את השממה החולית לגן פורח. די בהצצה קצרה אל מעבר לגבול, אל השכנים, לראות את מרחבי השממה, נחלתם של מצרים והפלשתינאים ולהבין מה היה כאן לפני שהגיעו לכאן.
    .
    איך מגיעים: בהיעדר שביל מסומן לא פשוט להגיע לדיונה הגדולה. כמה שבילים מוליכים דרומה, וצריך לבחור בזה שיורג ממאגר המים דרומה ומזרחה, אל שביל מרכזי אחד שאיתו ממשיכים לאורך כשמונה ק"מ. הדיונה עצמה ממוקמת
    בנ.צ. 559206/ 140133 בגובה 110 מ'.

    טיפ 1: אל "המערב הרגוע" יכולה להגיע משפחה גדולה. אפשר ללון בחדרי האירוח, לטייל באזור, ולבלות סופשבוע במקום קצת אחר.
    המערב הרגוע, תלמי יוסף, 050-4444340.

    טיפ 2: ועוד משהו, איך מתמודדים עם נהיגה בחולות? למי שלא מיומן בנהיגה בחול מומלץ לקבל הדרכה מאילן או אבנר מן הישוב תלמי יוסף. לא קל להתנהל בחולות וחבל לשקוע ולהזדקק לחילוץ.
    כדי להימנע מראש מן הסיכון אפשר להצטרף לטיול מודרך. טיולים לדיונה הגדולה, אבנר פרץ, תלמי יוסף, 052-2915029, (גם לאלה שאין ג'יפים).

    טיפ 3: מים במדבר. מאד כדאי לבקר במאגר הלל, מאגר מים ענק של מי ה'שפדן' בתוספת מים שנשאבים ממעיינות באזור. המאגר נמצא מדרום לישוב, עליה תלולה מטפסת אל נקודת תצפית מרהיבה, וממנו נפרשים נופי הסביבה. מצפון למאגר חווה סולארית ענקית, עם מערכת של קולטי שמש להפקת חשמל.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: הדיונה הגדולה שבקצה מערב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.