• Ad
  • טיול לסופ"ש: מורידים מפות ויוצאים לשביל ישראל

    היוזמה הברוכה של החברה להגנת הטבע, שמאפשרת להוריד בחינם 52 מפות עם ציון קטעי ההליכה והנסיעה לאורך שביל חוצה ישראל, הוציאה אותנו לכפר גלעדי ואל קטע מספר 2 של השביל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לאחרונה השיקו החברה להגנת הטבע והמרכז למיפוי ישראל אתר אינטרנט ייעודי שבו מוצגות 52 מפות של מקטעים על שביל ישראל, והן זמינות להורדה בחינם עבור הגולשים והמטיילים.

     

     

    אפשר לבחון את כל המפות ולהוריד כל אחת מהן בקישור זה, או להוריד את כולן יחד בקובץ אחד מן האתר של החברה להגנת הטבע. נוסף למפה להורדה יש גם  מקרא עם אורך הקטע בקילומטרים, כמו גם ציון נקודות עניין לאורכו. איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, אמרה ש"מטרת שיתוף הפעולה והעלאת המפות לרשת היא להנגיש לכלל הציבור את הטבע הישראלי העשיר שבו התברכנו, ולעודד יותר ויותר אנשים לצאת לטייל בחיק הטבע ובכך לסייע באופן פעיל בשמירה ובהגנה על הטבע".

    בזכות יוזמה ברוכה זאת ייתכן שרבים יקבלו "זריקת עידוד", יורידו לעצמם מפה וייצאו להלך על כמה מקטעי השביל, שאורכו המלא מעט יותר מאלף קילומטרים, ואף אנחנו התגייסנו כאן כדי לתרום את חלקנו לאותה מטרה. אגב, שביל ישראל נועד כמובן לטיול רגלי, ובחברה להגנת הטבע מדגישים שהשביל "עובר בהרים, יערות, ערים, כפרים, יישובים, נחלים, מעיינות, לצד כבישים ובשמורות טבע, לאורך אתרים היסטוריים ותופעות טבע ייחודיות. השביל מגלם ערכי טבע ונוף, מורשת, מסורת ודת, רב תרבותיות ומפגש מרהיב ומרתק של החברה הישראלית".

    אבל יש מי שלא מעוניינים, או לא יכולים, ללכת לאורכו וישנם מספר לא מבוטל של קטעים שאפשר לבצע בנסיעה, ואפילו עם מכוניות נוסעים רגילות. למשל, השבוע בחרנו באחד הקטעים היפים של השביל, קטע באורך 21.1 קילומטרים בצפון הארץ שאותו אפשר לבצע עם כל סוגי הרכב. בעשותנו כך נוכל ליהנות מן הפריחה האביבית הנהדרת וממראות הנוף שנשקפים לצידו, אך לא מיותר להזכיר, כמובן, שכאשר נוהגים בשטח אנחנו חולקים את הארץ ואת שביליה עם מטיילים אחרים. חשוב לנסוע לאט ובזהירות כדי שלא להטריד את מנוחתם או, חלילה, לפגוע בהם.

     

     

    נקודת התחלה: פסל "הארי השואג", המצבה לזכר שמונת הרוגי תל חי, ליד כפר גלעדי. נקודת סיום: מצודת נבי יושע על כביש 899. אורך המסלול: כ-21.1 ק"מ. משך הטיול (הליכה): כשמונה שעות. דרגת קושי: המסלול קל, חלקו בעליה דרך חלקה כורכר חלקה סלולה, נגיש, כאמור, לכל סוגי כלי הרכב.

    תאור המסלול: נקודת ההתחלה שלנו היא גבעה קטנה לצד פסל "האריה השואג" בכפר גלעדי, שחולשת על המראות הנפלאים של עמק החולה, הרי הגולן ובקעת נחל עיון. בצל ברושים זקופים, מול רכס החרמון, הוצבה אנדרטת הזיכרון הראשונה אי פעם בארץ ישראל לאחר התקומה. אנשיו של יצחק שדה, מראשי ההגנה ומפקד הפלמ"ח, חצבו בעצמם, במורדות הרי נפתלי, את האבן הענקית שממנה פוסל הפסל המפורסם, שגובהו כשישה מטרים, וגלגלו אותה למקומה הנוכחי בצמוד לבית הקברות של כפר גלעדי.

     

     

    סיפור ההגנה על תל חי וכפר גלעדי הוא חלק מן האתוס הציוני של הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, והוא מתחיל לפני 98 שנים, בי"א באדר של שנת 1920, עם תחילת המתקפה של ערביי הצפון על הישובים היהודים שבסביבה. שניאור שפושניק הי"ד היה הקורבן הראשון למתקפות אלה, וכעבור זמן מה ארבו הבדואים לחקלאים היהודים בעת שחרשו בשדות, ורצחו את אהרון שר. ריח הדם, או ההסתה הלאומית, או סיבות אחרות, הוציאו כעבור מספר ימים קבוצה גדולה יותר של ערבים ואלה נהרו אל הישוב היהודי הקטן תל חי.

    באותה עת נמצא צפון הארץ תחת מנדט צרפתי, והערבים ביקשו להיכנס לישוב בתואנה שהם מחפשים את נציגי השלטון. אלא שמה שהחל בפעולת עורמה הסתיים בקרב דמים שבו נהרגו במקום חמישה יהודים. יוסף טרומפלדור נפצע בבטנו והובל אל כפר גלעדי, שם נפטר מפצעיו. האתוס הציוני מייחס לטרומפלדור את המשפט – שנאמר ברגעיו האחרונים – "טוב למות בעד ארצנו". קבר אחים לשמונת המתיישבים היהודים, שעל שמם נקראת גם העיר קריית שמונה, נמצא למרגלות האנדרטה, לא הרחק מקברי חברי ארגון 'השומר'.

    מכאן חוצים את הכביש דרומה אל דרך נוף רמת נפתלי, שהיא אחת מדרכי הנוף היפות בצפון הארץ. הדרך, שהוכשרה בחלקה על ידי קק"ל, משתלבת עם שביל ישראל, מתחילה בחורש אורנים צפוף ולאורכה מבחינים בשרידי הפריחה של כלניות ורקפות.

    עין רועים הוא אחד המעיינות היפים שנובעים לצד השביל. מתוך טרסת אבן בוקעים וזורמים מי מעיין צלולים אל בריכה גדולה שלצידה שולח עץ תאנה ענק את גזעו מתוך גדר האבן. עץ התאנה מתעורר בימים אלה מתרדמת החורף ומתחיל ללבלב, ומי המעיין זורמים בתעלות אל שתי בריכות נוספות שחצובות בחלק התחתון, ולצידן ניצבים שני ספסלים. זהו מקום מומלץ לארוחת בוקר או להכנת כוס קפה.

    'המסלול הגיאולוגי': נסטה מעט מן השביל אל מסלול מיוחד ובו תריסר תחנות: אלה שכבות גיאולוגיות בנות תקופות שונות שניתן להבחין בהן כאשר הולכים לאורך מסלול בן כשני קילומטרים. לאורך המסלול הוצבו שלטי הסבר אודות השבר הסורי-אפריקאי ותופעות גיאולוגיות שונות, ובחלק מן הסלעים אפשר להבחין בשרידי מאובנים של דגים וזוחלים שמעידים על קיומו של ים קדמון במקום זה  לפני מיליוני שנים.

    מתחת לכבלים: בנקודה מסוימת עוברים תחת כבלי הרכבל שמתוח בין הכביש  לקריית שמונה אל קיבוץ מנרה שבמעלה מצוק רמים. הרכבל נבנה למטרות תיירות והוא מאפשר למטיילים להגיע אל נקודת תצפית במעלה המצוק.

    נתיב כליל החורש: בקטע שבו מתעקלים הכביש והדרך בחדות נמצא צבר גדול של עצי 'כליל החורש', ואלה פורחים בימים אלה בצבע ורוד עז. עדר פרות מסתובב כאן באופן חופשי ומלכך עשב, ועם מעט מזל אפשר לפגוש כאן גם סוסים שמזלם שפר עליהם ביחס לשהיה באורווה.

     

     

    מצפור לירון סעדיה: לירון, מפקד ולוחם בסיירת אגוז, נהרג בקרב במלחמת לבנון השנייה. לזכרו הוקמה אחת מנקודות התצפית היפות על קריית שמונה, ובה מקום ישיבה מסודר לנוכח הנוף, עם שולחנות פיקניק נוחים. אמצעי המחשה שהוצב במקום משמיע, בלחיצת כפתור, את סיפור המקום ושירים שלירון אהב. מן הרחבה שכאן נמתח שביל דרומה ולאורכו, על הסלעים, מוטבעים ציורים שלירון צייר. בחורש האורנים הסמוך עדיין פורחות כלניות בצבעים שונים.

    תצפית אל אגמון החולה: מכאן אפשר לצפות על אגמון החולה שהוכשר במרכז עמק החולה. יש תצפית נפלאה על הבריכות, ובמדרון תלול שגולש לכיוון העמק גדלים עצי שיזף.

    נחל קדש: זהו חלק של המסלול שאפשר לעבור אך ורק בהליכה רגלית אבל מומלץ למתוח מעט את האיברים וללכת לאורכו. זהו אפיק מרהיב ביופיו, יובל של נחל קדש, ולאורכו עצי אלון צפופים וסלעים שעליהם "מתחרדנים" שפני סלע.

    מצודת ישע: קטע מספר 2 של שביל ישראל מסתיים במצודת ישע אשר נקראת גם מצודת כ"ח. זאת אחת מבין חמש מצודות דומות שהקימו הבריטים על גבול הצפון, ובחודש אפריל 1948, רגע לפני הכרזת העצמאות של ישראל, הם מסרו אותה לידי  הערבים, פעולה שהטילה בפועל מצור על הישובים מנרה, רמות נפתלי ומשגב עם. יחידת פלמ"ח שנשלחה לכבוש את המצודה ספגה 22 קורבנות ונכשלה במשימה. אחד ההרוגים בקרב זה הוא דוד צ'רקסקי ז"ל, גיבור שירו של חיים חפר – 'דודו'. כחודש לאחר מכן נכבשה המצודה בידי כח של חטיבת יפתח במבצע שגבה שישה קורבנות נוספים. מאז נקראת המצודה כ"ח, לזכר 28 הלוחמים שנהרגו בקרבות הכיבוש שלה.

     

     

    נבי יושע: זאת אמנם תחילת המסלול השלישי של שביל ישראל אבל מאחר ואנחנו כבר כאן לא נפספס הזדמנות לבקר באתר שמיוחס ל'נבי יושע', הוא יהושע בן נון, וזהו אתר קדוש למוסלמים שלצידו נמצאים שרידי כפר ערבי נטוש.

    מילת סיכום אודות שביל ישראל: השביל, שאורכו הנוכחי הוא 1,030 קילומטרים, מתחיל ב'בית אוסישקין' בקיבוץ דן שבצפון ומגיע עד לבית ספר שדה אילת, על חוף מפרץ אילת. השביל נחנך בימים אלה בדיוק לפני 23 שנים, בתום כ-16 שנים של דיונים, ויכוחים ועבודה קשה למימוש היוזמה המקורית של אברהם תמיר ואורי דביר. בשונה מסימון השבילים המקובל בישראל – פס צבעוני בין שני פסים לבנים, שביל ישראל מסומן על ידי שלושה פסים מקבילים ומדורגים בצבעים לבן, כחול וכתום. פס לבן שצבוע בצד העליון מסמן כיוון הליכה צפונה (לכיוון השלג שעל החרמון), ואילו פס כתום למעלה מסמן את הכיוון דרומה, לעבר המדבר.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.