• Ad
  • למרגלות המצוק שמדרום לגבעת אולגה נמצא חוף ים סודי ומנותק מן העולם. הגישה אליו לא קלה ואין בו שירותי הצלה, אבל המקום מרהיב ומיוחד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מצוק כורכר ענק, בגובה של 33 מטרים, מתנשא מדרום לגבעת אולגה ויורד בתלילות אל גלי הים, תוך שהוא יוצר מפרץ תכול שמכונה בפי כל 'החוף הסיני'.

     

    dubi zakai 4

     

    המקום הוא חלק משמורת טבע שנקראת 'שמורת גדור' על שם תל עתיק ששרידיו בנויים למרגלות המצוק – שריד להתיישבות פיניקית שהתקיימה כאן בימים שבהם פני הים היו נמוכים יותר והגלים נשתברו כשהם מרוחקים מקו החוף הנוכחי.

    זהו מצוק הכורכר הגבוה ביותר באזור, חשוף לרוחות, למשברי הים, לגשם ולשמש אשר חבטו ושחקו אותו במשך עשרות אלפי שנים, והוא עודו מחזיק, זקוף, נראה למרחוק כאצבע מורה כלפי השמיים.

    למרגלותיו, על חול החוף, רובצים גושי סלע שניתקו מן הרכס וצנחו אל תוך הים, וכעת הם מגובבים באי סדר כאשר הים שהתנחל סביבם יצר לגונות קטנות, מפלט ליצורי ים קטנים.

    מקצה המצוק צונח קיר תלול אל הים, וממערב נראה הענק הזה כמו תפאורה שמאיימת על פיסת שלווה, על מפרץ טורקיז שבו מתנפלים בעדינות גלים רכים על החול הרך.

    במבט מלמעלה, ממרומי המצוק, נראים הנופשים על החוף זעירים, רובצים תחת שמשיות צבעוניות או מהלכים בנחת אל גלי הים.

    אבן הכורכר, מכורסמת על-ידי הרוחות וגלי הים, מפרידה את הסצינה המקומית מן המתרחש בשאר חלקי הארץ והעולם, ולאורכה אפשר לפסוע על קטע באורך מספר קילומטרים לכיוון צפון. רצועת החוף צרה, ונשלטת על-ידי הגלים שמותירים להולכים שביל צר בלבד, רדוף משברים, קצף ומלח.

    הפיניקים, יורדי ים נועזים וסוחרים שהפליגו לכל נמלי הים התיכון, הקימו כאן נמל ים ששרידיו שקועים, מכוסים בחול, בעומק של כמה מטרים ובמרחק של עשרות מטרים מן החוף. בנוסף לסחר ימי הם התפרנסו מגידול חלזונות ים שמהם הפיקו את צבע הארגמן.

    ריף סלע טבעי פרוש מול חלק מרצועת החוף, מתקשה להגן על מצוק הכורכר מפני נגיסות המים המלוחים.

     

    dubi zakai 3

     

    נקבות של צבי ים מגיעות לכאן בעונת ההטלה שבין חודש מאי לספטמבר, חופרות בחול הרך שמעבר לקו הגאות ומטילות את ביציהן, ולמענן הקימו אנשי רשות שמורות הטבע אתרי קינון מגודרים שאליהם הם מעבירים ביצים שהוטלו במקומות חשופים לפגעי בני אדם.

    בחוף עצמו אין שירותים, מקלחות או שירותי הצלה והוא אסור לרחצה, אולם אוהבי הים לא מוותרים על פיסת הים היפה הזאת.

    למרות שאיש לא באמת יודע כיצד התגלגל ונולד שמו של החוף הזה, הוא נקרא בפי כל "החוף הסיני". אחת האגדות מספרת שהשם ניתן לכבוד עולים יהודים שהגיעו מאירופה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי ובדרכם ארצה שהו במשך כשנתיים בשנחאי שבסין.

    כך מגיעים: רכבי שטח קלים יכולים להגיע ממכמורת צפונה על שביל עם סימון שבילים כחול, עד לגדר שבנויה כדי למנוע מרכב להתקרב למצוק (מפת טיולים וסימון שבילים מס' 7).
    לכניסה דרך מכמורת נוסעים עד ליציאה הצפונית של הישוב מכמורת, וממשיכים בצמוד לגדר.
    דרך אחרת, מצפון, מתחילה בישוב גבעת אולגה ומתפתלת לאורך חלקו הצפוני של אותו שביל, ואפשר להגיע גם דרך שרשרת השבילים שחוצה את החורש ממזרח לתל.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: חוף ים 'גדור'

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.