• Ad
  • טיול לסופ"ש: הכנה לחנוכה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ההיסטוריה, כידוע, "נכתבת על-ידי המנצחים", וגם – כמאמר פתגם אחר – חוזרת על עצמה. סביר להניח שהסיבה שרובנו מתייחסים למלך הורדוס בדרך אחת ואל החשמונאים והמכבים בדרך אחרת קשורה קשר בל יינתק בעבודת יחסי הציבור שלהם ושל ממשיכיהם. בכל מקרה נראה שהמורשת ההיסטורית של אלה וגם אלה חשובה בימינו הרבה יותר בזכות המיתוס והטקסיות שנותרו מהם מאשר בגלל העובדות ההיסטוריות או משמעויותיהן.

     

     

    לקראת חג החנוכה, "חג האורים", אשר נחגג מאז ימי בית המקדש השני לתפארת ניצחון החשמונאים על היוונים במרד שנמשך משנת 167 ועד 164 לפני הספירה, ולזכר חנוכתו המחודשת של בית המקדש – נראה שהטיול המתאים מכל הוא אל חבל הארץ שמנציח את התקופה והמאורעות בשמות ישוביו.
    התיאור ההיסטורי, או המיתולוגי, שממנו אנו ניזונים עד ימינו אלה מונצח בספר מקבים, שבו מסופר על טיהור בית המקדש וחנוכתו, כמו גם על קביעת החג בן שמונת הימים, ויוסף בן מתתיהו, בספרו "קדמוניות היהודים", מוסיף את שלו בפרספקטיבת הזמן.

    מי שחופר מעט בעובדות ההיסטוריות יגלה אמנם יחסים של חיים משותפים ומפרים בין התרבות היהודית ליוונית, אשר לא כללה כפייה דתית מאף צד – לפחות עד לרגע שבו בחר אנטיוכוס לחלל את בית המקדש בנוכחותו ולגזור גזירות על השלטון ועל העם. מכל מקום, המרד כנגד השלטון הסלאוקי ביהודה נמשך בפועל עוד כעשרים שנים לאחר שיקום בית המקדש, ולפי המסורת היהודית הוכרע סופית בניצחון החשמונאים בשנת 138 לפנה"ס.

    2088 שנים לאחר מכן הוקמה המועצה האזורית חבל מודיעין בין הערים יהוד ופתח תקווה בצפון מערב ועד לעיר מודיעין בדרום מזרח, והיא מונה כיום 24 ישובים שהוקמו החל בשנות הקמת המדינה – 1950-1948 (בארות יצחק, בני עטרות, גנתון, אחיסמך, בית נחמיה, גבעת כ"ח, גמזו, כפר דניאל, טירת יהודה, כפר טרומן, מזור ועוד), וכלה בשנות השבעים (כפר רות, שילת) והתשעים (לפיד).

    את חלקה הדרום-מזרחי של המועצה פולח כביש 443 שהוא אחת משתי הדרכים הראשיות משפלת החוף לירושלים, ולצדדיו נטועים מספר ישובים ואתרים שמנציחים, כאמור, בשמותיהם, את תקופת החשמונאים – החל מן הגוש העירוני של מודיעין מכבים-רעות, ולפיד, דרך הישובים מבוא מודיעים וחשמונאים, מצפה מודיעין (מגדל תצפית שריפות בתוך יער בן שמן), וצומת מודיעים, וכלה במיזם התיירותי כפר חשמונאי שבשילת.

    צומת מודיעים

    מתוך כביש 443, ממזרח לכביש 6, מוליך כביש קטן דרומה אל הישובים כפר דניאל וגימזו. מכביש זה נמתחים שבילים ביער בן שמן, ואלה חביבים מאד על רוכבים, מטיילים, וגם על מי שנוהגים בהם ברכב.

    מצפה מודיעין

    מגדל תצפית של הקרן הקיימת לישראל, שממוקם בתוך יער בן שמן מדרום לכביש 443. לצד המגדל בנוי אמפיתיאטרון גדול, ומדרום למצפה נבנה, כמתנה ממלך תאילנד לאזרחי ישראל, מקדש תאילנדי. סביב המצפה ישנם מסלולי טיול נעימים מאד בתוך היער.

    קברות המכבים

    תשעה קברים אשר מיוחסים, לפי המסורת, לקברי המכבים (בין השאר מכיוון שבספר מקבים כתוב ששמעון החשמונאי בנה לאחיו מצבת קבר במודיעין). העובדות הארכיאולוגיות אמנם מייחסות את הקברים, בגלל המבנה שלהם, לתקופה הרומית, אבל למה להרוס אגדה טובה?
    תשעת הקברים חצובים בסלע המקומי ולצידם מונחות אבני גולל כבדות. הדרך אל "קברי המכבים" יוצאת מצומת מודיעים שעל כביש 443 לכיוון מזרח, ולאחר כשבעה קילומטרים, מצד שמאל, מוצב שילוט מתאים. במקום בנויה גם מצבת זיכרון ללוחמים שנפלו באזור במלחמת העצמאות.

    כפר חשמונאי

    בכניסה לישוב שילת הוקם מיזם תחרותי על שטח של כ-30 דונם, אשר משחזר כפר מן התקופה החשמונאית במקום יש שחזור של כלי חקלאות עתיקים, מבני מגורים, גתות, בוסתנים ועוד, ומונצח גם סיפור מלחמות המכבים. זהו מקום מתאים מאד לפעילות עם ילדים, בעיקר בתקופת החנוכה. הכניסה, בתשלום, דרך צומת שילת.

     

     

    מסלול טיול בנחל מודיעים

    נחל מודיעים מתפתל בהרי בנימין לאורך כ-32 קילומטרים מגבעת זאב ועד לנחל נטוף. זהו אחד המקורות החשובים של נחל איילון ובדרכו מתנקזים אליו רוב הנחלים באזור רמאללה. קטע יפה במיוחד של הנחל נמצא מצפון לכביש 443, ביער בן שמן: מצוק אדיר צונח מגובה של כשלושים מטרים אל אפיק הנחל, ובימים גשומים אפשר לראות שיטפונות מרהיבים בתוך האפיק.

    הנחל נקרא על שם מודיעים הקדומה, ועל הגדה הצפונית שלו בנוי הישוב חשמונאים. כדי להגיע לנקודת התצפית נוסעים מזרחה על כביש 443 ופונים אל כביש 4466 בצומת מכבים. זהו כביש קטן וללא מוצא שמקביל לכביש הראשי. נוסעים מזרחה כאשר לשמאלנו יער קק"ל ובו שבילים שמוליכים צפונה, ואחד מהם מוביל לאתר הנצחה לחללי חברת דן. נוסעים עד לאתר ההנצחה שלצידו מגדל תצפית, יורדים בזהירות במורד ומושכים מזרחה עד לשפת המצוק שמעל לנחל. מי שמגיע עם ילדים צריך לשים לב ולהיזהר ממערות, בורות, וכמובן מן המצוק.

    העיר מודיעין

    אחת הערים הגדולות הצעירות בישראל, אשר יושבה החל משנת 1996. העיר נקראת על שם מודיעים העתיקה (שמקומה המשוער הוא באזור הכפר הערבי מידיא, על הגדה הצפונית של נחל מודיעים). בעיר ישנם לא מעט גנים עירוניים שמשמרים אתרים ארכיאולוגיים, ולאחרונה נחפר אגם גדול ליד תחנת הרכבת, ובסביבתו אזורי פעילות לילדים, מגרש לעוסקים בספורט עממי, מסלולי הליכה ושייט בסירות.

     

     

    גבעת תיתורה

    על הגבעה הגבוהה ביותר בשטח השיפוט של העיר מודיעין נחשפו שרידים ארכיאולוגיים באתר ששטחו כ-600 דונם. באתר נספרו כ-180 בורות מים וממצאים ארכאולוגים שמעידים שבמקום התקיים כפר גדול ומרכזי שסביבו כפרים קטנים וחוות חקלאיות. ממזרח לגבעה (מקום שבו נמצאת כיום שכונת הנחלים) נחשפו "אזור תעשייה, בעיקר ייצור יין, ובין שכונה זאת לישוב מכבים נמצאו שדות חקלאיים של הישוב. מיקומה של הגבעה, על הדרך לירושלים, הפך אותה לתחנת ארוח חשובה עבור העולים אל בית המקדש.

     

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.