• Ad
  • בתוך כדי 'אינתיפאדת הסכינים', ולמרות אי השקט סביב ירושלים, בסוף השבוע הזה נבלה סביב אנדרטה שהוקמה לציון מעשה הטרור הנפשע ביותר שבוצע על אדמת ארצות הברית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני כחמש שנים הסתיים טקס רשמי על ראש הר, בנקודה שממנה מתגלה תצפית יפה אל הדרך לירושלים. כאשר מכוניות השרד התגלגלו להן מן האתר נותרו בו דגלי ארצות הברית וישראל, מתנופפים ונושקים אחד לשני, מעל רחבת אבן גדולה שבמרכזה אנדרטת מתכת ענקית.

    מסביב נשמר השקט ורק קולה של משאית שמתאמצת בעליות לעיר הבירה נשמע מרחוק. האתר המיוחד הזה הוא נקודת ציון, תזכורת כואבת לטרור האסלאמי שראשו מורם והוא מאיים על האנושות בכל רחבי העולם.

    האנדרטה הוקמה לציון תאריך נורא שחרוט לדיראון עולם בהיסטוריה האנושית: ה-11 בספטמבר, יום שבו בוצעה התקפת הטרור הנפשעת ביותר עד היום על אדמת ארצות הברית, יום שבו הוחרבו מגדלי התאומים ונרצחו כ-3,000 בני אדם חפים מפשע, יום שבו רוסק מטוס נוסף על הפנטגון ומטוס אחר – שאמור היה להיות מרוסק על הבית הלבן – הופל לאחר שנוסעי הטיסה השתלטו על המחבלים שבתוכו.

     

    dubi zakai 2

     

    האמן אליעזר וויסהוף, כמו רבים מאיתנו, צפה במראות הנוראים ששודרו בכל רחבי העולם, בכדורי האש הענקיים שמוטטו את מגדלי התאומים, וחשב כיצד יוכל להנציח בדרכו האמנותית את זכר האסון והנספים.

    וויסהוף הכין מדליה לציון האירוע, ולאחר מכן החליט ליצור אנדרטה גדולה – רעיון שזכה לברכתו של ראש עיריית ירושלים. לאחר שקיבל גם את אישורם של הארגונים הירוקים הוא החל לתכנן את גל העד במקום שצופה אל עמק הארזים, מול הר המנוחות והכביש שעולה לירושלים.

    דרך סלולה ומפותלת באורך של כ-4.5 ק"מ פולחת את הנוף וחוצה את ערוץ נחל שורק. הדרך מתאימה לכל רכב, וגם לצועדים ולרוכבי אופניים. עליה תלולה מסיימת את הכביש אל תוך מגרש חניה שצמוד לאתר.

    מרחוק נראית האנדרטה כאי לבן, מרוחק, טובל בהרים ירוקים. בחורף מציצות רקפות וכלניות לצד הדרך, וממש בימים אלה פורחת פלומת צמחיה ירוקה, עם עלי חצב גדולים שבמרכזם גבעולו היבש של מבשר הסתיו.

    האנדרטה לזכר אסון התאומים הוקמה בהשקעה של עשרה מיליון דולר, ובמקום נבנה מבנה מרשים שבמרכזו פסל בגובה של כ-9 מטרים.

    הפסל עשוי מתכת וניצב על משטח מוגבה במרכזה של רחבת אבן. חלק מן הפסל מקופל כאקורדיון, ספק דגל ארה"ב ספק כקיפול או כקריסה – וחלקו העליון מזדקר לשמיים כמו לפיד או אצבע מורה כלפי בורא עולם.

    חלון זכוכית גדול מותקן בבסיס הפסל, ומאחוריו חלקים ממגדל התאומים ההרוס אשר נשלחו ארצה על ידי עיריית ניו יורק. בקצה הרחבה לוחות זיכרון ועליהם מוטבעים שמות 2,980 הקורבנות שבהם גם חמישה ישראליים.
    ליד כל שם מצוינת ארץ המוצא של ההרוג.

    אל עמק הארזים

    אין ארזים, לצערנו הרב, בעמק הארזים, אבל יש בו חורשות אורנים יפות ומסלולים מסודרים להליכה ולרכיבה. לאחרונה הוכן גם מרחב משחקים אשר מבוסס על סדרת משחקים רומיים עתיקים, וכדי להגיע לשם הולכים על 'דרך פסלים' אשר יוצאת מחניון עינות תלם שנמצא בדרך לאנדרטה.

     

    dubi zakai 1

     

    כך מגיעים: הבאים ממרכז הארץ נוסעים על כביש 1 (ת"א ירושלים) ויורדים במחלף מוצא לכיוון הישוב מבשרת ירושלים.
    בצמוד למנהרה שעוברת מתחת לכביש 1 נמצאת פניה אל דרך עפר קצרה שמוליכה לאתר המוסדר 'עינות תלם'. ממגרש החניה של עינות תלם פונה כביש מזרחה, ומטפס עד לאנדרטה. במקום יש שילוט מסודר.

    למתבלבלים, עזרה טלפונית מקק"ל, 1-800-350-550

    בסביבה 1: עיינות תלם. שמורה מטופחת שהוכשרה על-ידי רשות הטבע והגנים בעמק הארזים. שלושה מעיינות נובעים כאן, שניים מהם מתוך שכבת סלע וחוואר והם מזילים מים צלולים כבדולח אל השביל. מעיין שלישי נובע מתוך באר חפורה, אם כי בימים אלה של טרום חורף השפיעה שלהם צנועה. הכניסה לשמורה נמצאת משמאלה לכניסה אל הכביש שעולה לאנדרטה. (ללא תשלום).

    בסביבה 2: תצפית מעניינת על הגשרים והכבישים שעולים אל הר המנוחות והכביש לירושלים. מראות ההר והגשרים מזכירים במקצת את ציורי התנ"ך שמתארים את מגדל בבל. למרגלות ההר "המת", (הר המנוחות), מתנהלים חיים סואנים. גשרי ענק נושאים את הכבישים רבי המסלולים שמוליכים לירושלים.
    הגשרים, שנתמכים על עמודי בטון כבירים, גולשים לעמק הירוק ונראים כאילו שהם מעניקים יסודות מוצקים להר המתנשא מעל, הר המנוחות.

    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אנדרטת התאומים מעל נחל שורק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.