• Ad
  • לאחר מספר שנות בצורת התברך השנה צפון הארץ בגשם, וזה הזמן לבקר ברמת הגולן שטופת המים, ובשלולית החורף של נטור
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על רמת הגולן, אחד מחבלי הארץ היפים והמרשימים בישראל, מומטרים מידי חורף כמויות גדולות של מים, אבל אלה זורמים בנחלי הענק שחרוצים באדמת הבזלת וניגרים דרומה ומערבה אל עבר עמק הירדן, בקעת הכנרת ועמק החולה.

     

     

    אחד ממפעלי המים הישראלים החשובים הוא אגירת הנגר הזה במאגרי חורף גדולים שמשמשים בעיקר לחקלאות, וכיום בנויים תריסר מאגרים כאלה שבהם נאגרים, בשנים ברוכות גשם, 32 מיליון מטרים מעוקבים של מים. מאגרי המים נבנו במקומות שבהם הקרקע חרסיתית ולא מאפשרת חלחול, וחלקם נמצא בסמוך לציר האורך החשוב והמרכזי של רמת הגולן, כביש 808 שנקרא גם 'כביש המפלים'.
    כביש זה, שאורכו 18 ק"מ, מוליך מצומת מגשימים בדרום הרמה ועד ל'צומת המפלים' שבצפונה, והוא נקרא "כביש המפלים" בזכות מפלי מים רבים של נחלי הגולן שחוצים אותו. בין אלה בולטים מפל 'בזלת' שגובהו 10 מטרים, מפל 'גמלא' – שהוא מפל המים האיתן הגבוה ביותר בישראל (גובהו 51 מטרים), מפל 'עיט', וגם מפל 'יהודיה' שמרוחק מעט מן הציר עצמו. ארבעה מבין תריסר מאגרי המים של הרמה ממוקמים משני צידי הציר: 'חספין' ו'סמך' (רוויה) ממערב, ו'דליות' ו'בזלת' ממזרח לו.

     

     

    לאורך הכביש נמצאים גם מספר אתרים ארכאולוגים, המפורסם והידוע מביניהם הוא אתר גמלא העתיקה, עיר מפוארת שהוחרבה בימי המרד הגדול בסוף ימי בית שני ובשנים האחרונות נחשפה מחדש במבצע ארכיאולוגי מרשים. אתר מרתק מסוג אחר שנמצא בסביבה הוא 'גלגל רפאים' – מעגל אבנים ומונומנט מגליתי שבנוי כקומפלקס מאבני בזלת שמסודרות במעגלים. ב'ראסם חרבוש' נמצאו שרידי יישוב חקלאי מראשית האלף הרביעי לפני הספירה ואילו ב'מתחם יצחקי' התגלו שרידי ישוב כנעני מוקף בחומת אבני בזלת.
    פינת הקסם שאליה אנחנו מכוונים היום נמצאת בצמוד לישוב נטור, היא ידועה בשמה הערבי 'אום אל-קנאטיר' וזאת חורבה מתקופת המשנה והתלמוד שבמרכזה נחשף מבנה של בית כנסת.

     

     

    בחמש השנים האחרונות סבל צפון הארץ כולו, ובכלל זה גם רמת הגולן, מבצורת ועצירת גשמים, אבל למרבה המזל החורף של 2018-2019 הטיב איתנו עד כה, ונחלי הגולן שוצפים בימים אלה וגועשים. ציר המפלים הומה במטיילים שמגיעים לחזות במראה המלבב והמענג של מים זורמים, וברקע, מצפון, "נישא חרמון הסבא וצינה נושבת מפסגת ההר".
    אפשר, ואם יש זמן אפילו מומלץ, לבקר באתר גמלא ובשמורת גמלא, ולאחר מכן להמשיך אל אתר חדש יחסית שנחשף בשנים האחרונות – בית הכנסת העתיק בקשתות רחבעם (אום אל קאנטיר). בסמוך לאתר נמצא מעין חביב, ובסביבתו אתר יפה לטיול רגלי. את הנסיעה נחתום בביקור בפינת חמד נחבאת אל הכלים ופחות מוכרת – בשלולית החורף של נטור. שלוליות חורף נקוות בכל רחבי הארץ לאחר רדת הגשם, כאשר מי הנגר נכלאים באופן טבעי בשטח שבו הם לא יכולים לחלחל או לזרום הלאה. שלוליות החורף גדושות בחיים, חלקן אפילו "מחזיק מעמד" לאורך החורף כולו, ולאחר מכן המים מחלחלים או מתאדים עד לחורף הבא.

     

     

    באופן טבעי, ככל ששלולית החורף גדולה ועמידה יותר כך יש בה יותר בעלי חיים, ואלה כוללים יצורים מיקרוסקופיים, דו-חיים כמו קרפדות וצפרדעים, וגם ציפורים ובעלי חיים גדולים יותר. כאשר מגיעים עם ילדים מעניין להציג להם את היצורים הקטנים שנמצאים בבסיס המערכת האקולוגית: 'דפניות' שמקפצות מעל המים, 'כדוריות' שצורתן ככדור, 'ציקלופים' – יצורים זעירים בעלי עין אחת, רעה במיוחד שסוקרת בזעף את פני השלולית, ואת זבוב הבוץ ששולח מעל פני המים מעין שנורקל ארוך כדי לנשום.

    שלולית החורף של יער נטור, בג'וריה, נמצאת בסמוך לחניון מתוקתק של קק"ל, בצמוד לשני עצי אקליפטוס ענקיים. במקום הציבה קק"ל שולחנות פיקניק ופינת "מנגל" קטנה, ושלט שהוצב שם מתאר את בעלי החיים שדרים בשלולית. זאת נקודה אידאלית ורגועה לפיקניק משפחתי או זוגי עבור מי שמבקשים לתפוס שלווה.
    למי שמגיע עם ילדים, וממילא פחות שליו, כדאי להביא שתי צנצנות זכוכית ריקות, גרב ניילון ישנה וזכוכית מגדלת. נוטלים מעט ממי השלולית בשתי הצנצנות, ומסננים את התכולה של אחת מהן מבעד לגרב הניילון. לאחר מספר ניסיונות נצברים על המסננת המאולתרת יצורים קטנים שאותם אפשר "לנגב" לתוך הצנצנת האחרת, ולאחר שהעכירות שוקעת אפשר להציג לראווה את יצורי המים המעניינים. לאחר מכן, כמובן, יש לרוקן את הצנצנת בחזרה אל מי השלולית.

     

     

    למי שעתותיו בידו מומלץ לוותר על התענוג של עמידה אינסופית בפקקי התנועה בדרך חזרה ולהישאר ברמת הגולן עד לשעות הערב המאוחרות. לקראת שקיעת השמש נשמעת בשדות יללת התן, הצללים מתארכים, ושלולית החורף "מחליפה משמרות" בין היום ללילה. בשעת שקט קסומה זאת, שעת קפה של בין ערביים, הרוח מנגנת ניגון נעים על ענפי האקליפטוס ודיירי השלולית יוצאים לפעילויות הלילה שלהם. ראשני הצפרדעים מתרוצצים במים, צפרדעים בוגרות מקררות זו לזו, וענפי העצים נמלאים בלהקות ציפורים צווחניות שמתארגנות לשנת הלילה שלהן.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 808 לצומת 'נטור', פונים לכיוון הישוב נטור ומיד פונים שמאלה. שילוט ברור מכוון אל שביל הכניסה לאתר, והכניסה ללא תשלום.

     

     

    צילומים: דובי זכאי
    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל רמת הגולן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.