• Ad
  • על רמת אדמית, בגבולה הצפון מערבי של ישראל, הכשירה קק"ל פארק נגיש עם חניון נוח. מספר משפחות בחרו בפארק זה כדי להנציח בו את יקיריהן בנקודות תצפית מרהיבות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רמת אדמית, שמסמנת את גבולה הצפון מערבי של מדינת ישראל, נישאת לגובה של כ-400 מטר מעל פני הים. הרמה עצמה עשויה מסלעי דולומיט, ומשקעים רבים שיורדים עליה המיסו אותם וייצרו מערות רבות שבחלקן יש נטיפים וזקיפים. המדרון הדרומי של רמת אדמית תלול מאוד וזקוף, לכן היא נראית כמעין קיר שמזדקר מעל לנחל בצת, ואילו המדרון הצפוני שלה משתפל במתינות.

     

     

     

    במרכז הרמה התגלתה 'חורבת אדמית' ובה נחשפו ממצאים להתיישבות רצופה החל מתקופת הברונזה התיכונה ועד לסוף התקופה העות'מאנית. לא הרחק משם, בחורבת עירב שנמצאת כקילומטר וחצי ממזרח לקיבוץ אדמית, נחשפו שרידי שתי כנסיות מהתקופה הביזנטית, שרידי בתי מגורים, בורות ובתי בד. ארכיאולוגים מעריכים שבמקום זה התקיימו בעבר היישוב היהודי הקדום ראש מיה, או בית כריא, אשר נזכרו בתלמוד.

    כבר מאז שנות החמישים של המאה הקודמת נוטעת הקרן הקיימת לישראל על אדמת הרמה עצי ארז, אורן ועצי בוסתן, והחל מאמצע שנות התשעים החלה קק"ל להקים במקום את פארק אדמית, שבתחומו שוחזרה מערכת של חקלאות מסורתית, וגם חניון נופש גדול עם מבנה שירותים, מי שתייה, ושולחנות פיקניק שנגישים גם לאנשים עם מוגבלויות.

    מן החניון סלולים כמה וכמה שבילי טיול אל המצפורים שבסביבה, ואחד מהם מוליך למרחק של כ-150 מטרים אל מערת קשת – שנחשבת לאחת מנקודות התצפית המרשימות ביותר בישראל. המקום אמנם נקרא "מערה", אבל בפועל אלה רק השרידים של מערה קדומה שנפערה שם בעידן קדום, ורוב המבנה שלה קרס מטה אל המדרון שתחתיה. החלק שנותר מגג המערה הקדום הוא רצועת סלע צרה אשר נותרה "מרחפת" באוויר והיא זו שנתנה למקום את שמו.

     

     

    השביל שמוליך אל "מערת קשת" סלול כך שהוא מתאים גם לאנשים מוגבלי תנועה או למי שמתקשים בהליכה, וכאשר עומדים על הקשת מתגלה מראה מרהיב של הנוף. מטיבי לכת יכולים להמשיך ממערת קשת בחזרה לחניון דרך 'מצפור מיטל' אשר הוקם לזכרו של סא"ל אמיר מיטל, מפקד סיירת גולני, שנהרג בלבנון בשנת 1988. כדי להגיע למצפור ממשיכים ממערת קשת מזרחה, על שפת המצוק, לאורך שביל באורך כ-200 מטרים שמסומן בסימון שבילים אדום. מכאן פרושים נופים מרהיבים של הגליל העליון, ממישור החוף ועד להרי מירון. למרגלות המצפור חורץ ערוץ נחל בצת את בקעת שפע. כדי לשוב אל החניון ממשיכים על שביל שמסומן בסימון ירוק עד לרחבת החניה.

    דרך אחרת, שיוצאת אף היא מן החניון, מוליכה אל חורבת אדמית, מאגפת אותה ממזרח, ושבה בחזרה לנקודת המוצא. דרך זאת יוצאת מבעד לשער הפארק ומוליכה אל חניון נופש שנמצא בחלקה של יער אורנים. בהמשך, כעבור כמאה מטרים, פונים ימינה אל דרך סלולה עם סימון שבילים ירוק, ומגיעים איתה אל חורבת אדמית.

    שביל נוסף, סלול ונגיש עבור בעלי מוגבלויות, מוליך מן החניון אל פרגולת עץ נאה, שנבנתה מעל מצפור על שם אלדד רגב ואודי גולדוואסר אשר נחטפו ונהרגו בחודש יולי 2006 על-ידי מחבלי החיזבאללה – פעולה שהובילה לפתיחת מלחמת לבנון השנייה. ממצפור זה יוצא 'שביל הבוסתנים' לכיוון צפון בין עצי חרוב, אלון מצוי, אורן וארז.

    מכאן מטפסים אל משטח סלע שעליו נמצאו שרידי בית בד חצוב בסלע, וממשיכים אל המדרון הצפוני של חורבת אדמית – אל טרסות צמחי תבלין שנקראות "ערוגות הבושם" ובהן צומחים צמחי תבלין מסוג אזוב מצוי, צתרנית משובלת, אזוביון דגול, זוטה לבנה ועוד. צמחי התבלין נשתלו כאן כדי לבחון את האפשרות לקלוט צמחיה מסוג זה כגידול בעל, ללא השקיה, והמטיילים יכולים למולל מעט מהרוזמרין, קורנית, כתלה ועוד.

    אפשרות אחרת היא לבחור בשביל שיורד במורד ממצפור רגב וגולדוואסר לאורך כ-200 מטרים אל 'מצפור טופז', שהוקם להנצחת זכרה של טופז אבן-חן קליין, שנספתה באסון הכרמל בשנת 2010. רחבת המצפור מרוצפת והיא משקיפה אל נוף מרהיב שפרוש בין רכס הסולם ועד לכרמל. מכאן נראים בבירור ראש הנקרה, חוף בצת, הערים שלומי, נהריה ועכו, וכן הבניין הגבוה של אוניברסיטת חיפה והר מירון.

    מחניון אדמית אפשר גם לטפס לכיוון צפון מערב לכיוון "מצפור האורן הגדול" לזכר סגן ניר שומרוני, בן קיבוץ ראש הנקרה וטייס חיל האוויר, אשר טייל ליד מערת קשת בשנת 2004 עם חברתו, ונפל מאחד השבילים לתהום. במצפור זה ישנם ספסלים שעליהם אפשר לשבת מול הנוף המשכר של הגליל המערבי ורכס סולם צור, ומכאן אפשר להבחין גם בקיבוצו של ניר, ראש הנקרה.

     

     

    מצפור נוסף, לזכרו של איתן לבב, נמצא בחלק הפארק שמצפון לכביש 8993. לבב, בן העיר נהריה, היה לוחם ומפקד בחטיבת הצנחנים ונהרג בגיל 22 במלחמת לבנון הראשונה. המצפור משקיף אל הנופים הפראיים של נחל נמר, הגליל המערבי ורכס הסולם. כדי להגיע למצפור זה יוצאים מערבה מפארק אדמית וממשיכים לאורך כ-250 מטרים במורד כביש 8993. בעיקול הכביש, ליד שלט הכוונה, פונים ימינה, וממשיכים למרחק של כ-150 מטרים נוספים עד למצפור, בדרך עבירה למכוניות נוסעים.

    כך מגיעים: כביש 899 נמתח מזרחה מצומת בצת שבגליל המערבי עד למפגש עם כביש 8993 שמטפס צפונה אל פארק אדמית.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל פארק אדמית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.