• Ad
  • עיר הילדים של ישראל משובצת ביותר מ-40 "גני סיפור" אשר נוצרו בהשראת ספרי ילדים מפורסמים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חולון אמנם נולדה מן החולות אלא שמכל גבעות החול הרך שעטפו אותה במקור, והולבשו כבר לפני שנים ב"שלמת בטון ומלט", נותר כיום רק שריד אחד: גבעה גדולה ופראית במרכז העיר.

     

     

    מבלי להעליב ערים אחרות במרכז הארץ, קברניטי חולון הם כנראה היחידים שהצליחו לצבוע את האפרוריות של עיר שינה פרברית, כזאת שאף לא זכתה לחוף ים כמו שכנתה ממערב, ולמצב אותה כעיר שמקדשת את החינוך בכלל ואת ילדיה בפרט. כמעט כמו בכמה מערי מערב אירופה, חולון משובצת ומקושטת בפינות חמד לרוב אשר יוצרות אווירה קסומה, כמו סיפור סינדרלה שבא לידי ביטוי פיזי באגדות ובסיפורי עממיים שמונצחים בגניה. בלב הקרת נוצרו איי יופי שמכונים 'גני סיפור': גנים אלה שוברים את האווירה העירונית הטיפוסית ומקדשים קסם ילדות צבעונית אשר מונע מן העיר להזדקן.

    בתוך שנים ספורות הפכה חולון מעיר שינה סתמית ואפורה ל'עיר הילדים של ישראל' אבל לא רק כהצהרה חלולה אלא "עם קבלות" בשטח. חולון נוצרה בשנת 1931 כמקבץ של מספר מבנים בלב החולות הנודדים שמדרום ליפו, ובמשך שש שנים התלבטו תושביה בנוגע לשם שראוי לקרוא לה. בתחילה היא נקראה 'מולדת', אלא שמבט סביב, והכרה במציאות של "הכל רק חול וחול", הוליד את התובנה שהשם שמתאים באמת לכפר הזה הוא פשוט 'חולון'.
    הישוב הקטן, שנושק ל'מקווה ישראל' שמצפון לו ולבת-ים ממערב לו, היה לעיר רק בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת, ומעולם לא זכה להמולה ולאורות הכרך של תל אביב, להיסטוריה של יפו, ובוודאי לא לקדושה של ירושלים.

    מיצוב כ'עיר הילדים' מסייע לחולון להותיר מאחוריה כל דימוי אחר, ולצורך זה הוקמו בה, בין השאר, מוזיאון ילדים ויותר מארבעים "גני סיפור" ברחבי העיר. כל 'גן סיפור' מעוצב על פי הדמויות והמאפיינים של אגדה או ספר ילדים מוכר ואהוב, וכל אתר תוכנן, עוצב ונבנה תחת השגחתו האומנותית של פסל אשר פיסל ועיצב את הגן "שלו" בהתאם להשראה שקיבל מן הסיפור. מגוון רחב של ספרים, סיפורים ואמנים מעניק לחולון מראה משובב, גם בזכות התפוצה הגדולה של גנים ברחבי העיר ובעיקר בזכות השוני והייחוד של כל אחד מהם. האתגר מבחינתנו הוא להציע מסלול טיול בין הגינות והגנים.

    "מעשה בחמישה חושים", בהשראת ספרה של ד"ר מירי צלזון ובביצוע האמן יזהר כהן. כל פסל מתאר את אחד מן החושים, אפשר לעבור "דרך הפה", ולהתכרבל ולשמוע ב"אוזן". הפסלים צבעוניים ומומלץ לגעת ואף לטפס עליהם. מיקום: רחוב המרגנית בשכונת קריית אילון.

     

     

    "שפת הסימנים של נועה", בהשראת ספורה של נירה הראל: נועה הקטנה מתאמצת לזכור את סדר הימים. האמנים הפסלים אפי חוג'סטה ויניב שמעוני פירשו צמתה ואת סרטי השיער של נועה כתחנה של שבשבות רוח צבעוניות אשר מולבשות על צמה ג'ינג'ית. הם יצרו שבעה פסלים בדמות צמות ג'ינגיות אשר נישאות לגובה של 4.5 מטרים ועליהן סובבים ברוח סרטי השיער הצבעוניים. מיקומו: מתחם גנים ליד ה'מידטק' ברח' מוטה גור.

    "המטריה של רותי" בהשראת ספרה של דינה דז'טלובסקי ובביצועו של האמן זיו בן דב. רותי, שמתמוגגת על מטריה חדשה, עפה ברוח ומתוארת בשלושה פסלים שמתנשאים לגובה של 3.5 מטרים. מטריות הפוכות עשויות אלומיניום מעובד, עם מוטות שנושאים דמויות וקישוטים. הפסלים צבועים בצבעים עליזים ובתחתיתם מטריות הפוכות שבהן נאספים עוללים. מיקום: רח' שמעון אבידן בקרית רבין.

     

     

    'שמוליקיפוד', ספר הילדים המפורסם של כוש מקיבוץ רחביה, מספר על הילד גדי, שחלה, ומתיידד עם הקיפוד שמוליק. פסלים מתוקים במיוחד פוסלו בידי האמנית נוגה יודקוביץ עציוני. מיקום: קרית רבין.

    "המטריה הגדולה של אבא", בהשראת ספרו של לוין קיפניס ובביצוע הפסל אורי דושי: סדרה מרשימה, צבעונית ומרהיבה של פסלי ברזל צבעוניים. מיקום: הכניסה לחורשת היובל, שממערב לקריית בן גוריון.

    "הדינוזאור של דודו", בהשראת סיפרה של הגננת תושבת חולון רחלי פליישון, ובביצועה של האמנית מירי קולן: קבוצת פסלי בטון בדמות דינוזאורים צבעוניים וחמודים מתוך סיפור על שלושה ילדים ודינוזאור. הפסלים ממוקמים לאורך רצף בצורת שבלול מתפתל בחורשת היובל שממערב לקריית בן גוריון.

     

     

    "איתמר פוגש ארנב", בהשראת ספרו של דוד גרוסמן ובביצוע האמנית אורית מזוריק. כמו שני הגנים הקודמים גם זה ממוקם בחורשת היובל – שטח של כ-40 דונם של חורש בשולי קריית בן גוריון. המקום הוקם בשיתוף קק"ל עם שבילים מסודרים, תאורה, פינות ישיבה, מגרשי ספורט ומתקני משחק לילדים.

     

     

    לפני שיוצאים לסיור הגנים אפשר להדפיס במדפסת ביתית את החוברת "מסע בין סיפורים" שהפיקה עיריית חולון, ובה מקבלים הילדים משימות, פעילויות ומיני שעשועים שמתאימים לפעילות עוד בבית, לפני היציאה, וגם במהלך הביקור בגני הסיפור שבמתחם מוטה גור. מומלץ להגיע לגנים עם ניירות, עפרונות צבעוניים או צבעים וטושים, ואפשר גם להיכנס אל הספרייה שבלב ה'מידטק' ולעיין שם בספרים השונים שהיוו השראה לגני הסיפור. הספרייה העירונית פתוחה בכל יום באמצע השבוע עד 20:00. כניסה לספריה ולגנים ללא תשלום.

    צילום: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל עיר הילדים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.