• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במזרח עמק יזרעאל, למרגלות תל יזרעאל הקדומה ורכס הרי גלבוע, נובעים בכל ימות השנה מי עין יזרעאל. כאשר מגיעים לכאן בשעה קסומה של צהריים נדמה לפעמים שלפתע נעצר העולם כולו. זה קורה אמנם רק להרף עין, אבל בבת אחת נראה כאילו שעצי האקליפטוס נרגעים, צמרתם הגבוהה שקטה ומפסיקה להשיר את גשם העלים היבשים שלה, ואפילו מפלס המים באגמון הזעיר נעצרים, עומדים ללא ניע, ועל המקום הנעים הזה משתרר שקט מוחלט.

     

     

    רק פכפוך של מים שזורמים באמה ממשיך, כאילו כדי לשמר את הקצב ולתת את האות לתחילת ההצגה היומית, כאשר קרן שמש חיוורת חודרת בין עצי האקליפטוס הכבירים ומאירה את המים התכולים. כעבר רגע נראה כאילו משטח המים הופך למעין זכוכית קפואה ואת האגמון צובעים גוונים של כחול וטורקיז.

    הדקות חולפות, השקט נשמר, וקרני שמש נוספות מעצימות עוד יותר את המראה. מי שחווה את רגעי הקסם הללו בתוך כדי פסיעה בתוך אפלוליות צל האקליפטוסים ממשיך בדרכו עד שלנגד עיניו ניצב מבנה פשוט, ללא דלתות וחלונות, מוקף במי טורקיז צלולים וקפואים כבדולח. היופי הקפוא נותר כך לרגעים קצרים וקסומים, ומיד לאחר מכן, כאילו לפי סימן, צונח ממעטה החורש עלה בודד שמסתלסל סביב עצמו ונוחת ברכות על המים. זהו האות לשבירת הקרח וקיפאון הזמן, הרוח מתחילה לנשב בין צמרות העצים, מטר העלים היבשים מתחדש, מי האגמון לוחכים את בית המשאבות שבמרכז האגמון, וגם הציפורים שבות לצייץ.

     

     

    מי מעיין יזרעאל זורמים הלאה מבריכת האגירה שלהם, מפלסים את דרכם מבעד לצמחי קנה צפופים, וגולשים במורד אל תוך אפיק נחל נבות. סביב בית המשאבות הכשירו אנשי קק"ל חניון מדוגם עם סלעים גדולים שמעליהם אפשר לדלג אל מעין אי קטן שנמצא במרכז הבריכה. מן העבר האחר נשפכים המים לבריכה דרך אמת מים ארוכה שמתוחה בינה לבין נקבת המעיין, והמים זורמים מכאן לשם מעל שורת מפלים זעירים עלי האקליפטוס נישאים על פני המים ונדמים לעיתים צי של משחתות דוהרות.
    חובבי הרפתקאות יכולים לצעוד דרך הניקבה שנמצאת מדרום לבית המשאבות, להיכנס אליה מבעד לפתח שעשוי מבטון, וללכת בתוך המים למרחק של כ-25 מטרים בהליכה שפופה על גבי אמה חלקלקה. למי שמתכנן לצעוד כך מומלץ להצטייד מבעוד מועד בפנס, לשמור על הילדים שלא יחליקו, ולהתכוף נמוך מספיק כדי שלא לחבול את הראש.

    עין יזרעאל מוגדר כ"מעיין ניקבּה", כלומר שהמים נובעים מתוך חדר תת-קרקעי ולו שני פתחים עליונים. מבעד לאחד הפתחים האלה אפשר לרדת לניקבה עצמה. שאיבת מים בסביבה גרמה לכך שכבר לפני כעשור יבש המעיין לגמרי, אבל לפני מספר שנים החלה חברת מקורות להזרים לשם מים מתוך קידוח שבוצע בסמוך לצומת נבות. היות שגם מי הקידוח הזה כבר הפכו למלוחים החלה מקורות להזרים אותם אל עין יזרעאל כדי להשיב חיים לבריכה.
    אגב, מעין יזרעאל נטה להתייבש אחת לכמה שנים עוד במאה ה-19, בתקופת הקיץ ולאחר שנחפר מחדש הוא סיפק את צרכי המים של תושבי הכפר זרעין, כפר ערבי קטן שהיה ממוקם על שטח העיר המקראית יזרעאל.

    עין יזרעאל מוזכר בתנ"ך בסיפור הקרב המכריע של שאול נגד הפלשתים, בספר שמואל א פרק כט: "וַיִּקְבְּצוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-כָּל-מַחֲנֵיהֶם, אֲפֵקָה; וְיִשְׂרָאֵל חֹנִים, בַּעַיִן אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל".

    לאחר ההשתכשכות המתבקשת במים הצוננים אפשר להמשיך את הטיול אל תל יזרעאל שממוקם מעל למעיין. הולכים על שביל מפותל ומסומן, מרחק של כעשר דקות, לכיוון שממנו הגענו.

    כך מגיעים: נוסעים על "כביש הסרגל" ובצומת הסרגל פונים מזרחה, אל כביש 675, לכיוון צומת יזרעאל. שם פונים אל תל יזרעאל וחונים ברחבת חנייה משמאל. כאן אפשר לערוך טיול רגלי קצקר וליהנות מן הנוסף, ולאחר מכן לרדת רגלית על שביל שמוליך ישירות לעין יזרעאל, מרחק של כעשר דקות הליכה.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל עין יזרעאל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.