• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל סכר אדוריים

    אחרי שבוע קר וסוער מקדם אותנו הדרום עם פריחה נהדרת ושפע לא רגיל של מים באגם שנוצר לפני סכר אדוריים. גם המשך הערוץ מלא גבי מים, והפריחה סביב צבעונית מאין כמותה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    ביום רביעי השבוע לא יכול היה סכר אדוריים להכיל את המים הרבים שזרמו אליו מכיוון חברון, והם גלשו מעליו ומילאו את ערוץ הנחל.

    קודם לכן נבלמו המים על הסכר הקטן שליד יער אמציה, וכך נוצא אגם שהלך וגדל, ונולדה תמונות נוף מיוחדת שמופיעה אחת לכמה שנים: אגם "כלוא" בין גבעות ירוקות, מסוג התמונות שנראות כאילו נלקחו מאירופה הגשומה והרחוקה.

     

    dubi zakai 1

     

    הגבעות מסביב הפכו רכות למראה בזכות "שטיחים" של עשב רענן שפרוסים מעליהן, והן מנוקדות באדום כלניות ובצהוב של פרחים ממשפחת המצליבים.
    פרות וכבשים השתרעו להן לאחר הסערה בלב האחו והוסיפו חיים לתמונת הצומח, ומעבר לסכר ניבט העמק היפה שחצב הנחל בקניון, כשהוא משובץ בגבים קטנים אליהם ניתן להגיע על גבי שבילי הליכה שהוכשרו במיוחד.

     

    dubi zakai 8

     

    כביש משובש מוליך מצומת אמציה דרומה, פונה לאחר מכן מערבה ונצמד אל ערוץ נחל אדוריים.
    הכביש צר מאוד, עם עיקולים אכזריים, ולפתע הוא מסתיים בנקודה שבה הוא מתרחב לכעין מגרש חניה גדול. משמאל לכביש עולה שביל עפר שמטפס לתלולית, וכאשר פוסעים במעלה מופיעים לפתע הבזקי שמש על פני מים, לאחריהם מתגלה שלוחה ארוכה של גוף מים, ממנה מבצבצים ראשי צמחים, ומיד לאחר מכן מתגלה האגם במלוא הודו, עם מים רבים שנושקים לכביש.

     

    dubi zakai 9

     

    בשנת 1962 תחמה הקרן הקימת לישראל בסכר את ערוץ נחל אדוריים, וזאת כדי לאסוף את מי הגשמים כדי להשקות באמצעותם מטעים ושטחי חקלאות. מהר מאד הסתבר שהמים אמנם נאגרים לאגם, אולם כמעט באותה מהירות הם מחלחלים אל מי התהום…

    מי האגם מעשירים את הצמחייה שמסביב ובזכותם צמחו שם אשלים וצמחי קנה. גם עופות המים מתארחים במקום, נוחתים בכבדות על פני האגם, ברווזים יפי נוצה משייטים להנאתם, שקנאים כבדי מקור והמון ציפורי סוף שנחבאות בתוך הסבך מפני טורפים.

    אגב, לא תמיד קורה הפלא הזה, אלא רק בימי חורף גשומים במיוחד, כמו השנה שבה הפליאו הגשמים בדרום והצפון נותר חרב.

     

    dubi zakai 6

     

    חבל אדוריים הוזכר במקורותינו לראשונה בעת תיאור כיבוש הארץ על ידי יהושע בן נון: לאחר המלחמה המוצלחת בעמק איילון פנו יהושע וצבאו אל מרום ההר דרך אדוריים ודביר.

    חבל ארץ אדוריים נמצא דרום-מזרחית לקריית גת, מבותר בערוצים רבים שמנקזים את מי הגשמים מהרי חברון ואוספים אותם לנחל אדוריים, ממשיכים משם אל ערוצו הרחב של נחל שקמה.

    dubi zakai 2

     

    ראשיתו של נחל אדוריים, שאורכו כשלושים קילומטרים, ליד הכפר דורא שבשיפולי הרי חברון. יש שסבורים ששם הנחל נגזר מן השם 'אדר' -שפירושו 'גורן', כך ש'אדוריים' הם שני גרנות.

    בסביבה: לפני שמגיעים אל האגם, מול 'מערות חזן', נטוע יער אורנים ענק שמטפס אל הגבעות ונקרא 'יער אמציה'. זאת נקודה נהדרת לתצפית נוף על גבעות גד.
    גדודים של רקפות יפיפיות פורחות כעת למרגלות העצים ממש ליד הסכר, ומצידו האחר של הכביש נמצא יער מושלם ל'פיקניקים': מרבד ירוק של פריחה משגעת, מנוקדת בכלניות אדומות, כשברקע נשמעות הצרחות הנרגזות של עופות המים.

    שביל סלול היטב ממשיך מכאן מערבה אל עמק יפה ובו מוסיף להתפתל נחל אדוריים, שם נמצאים מסלולי הליכה יפים. עם זאת, חשוב לשים לב שמכאן מערבה השטח הוא שטח אימונים צה"לי ("שטח אש") שמותר לטיולים רק בסופי השבוע.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 6 דרומה (הנסיעה מקו אשדוד דרומה לא כרוכה בתשלום) ופונים מזרחה בצומת קריית גת אל כביש 35. ממשיכים עד לצומת לכיש ופונים דרומה, ימינה, אל כביש 3415 הקטן אשר מוליך אל המושב לכיש.

    חולפים ליד 'תל לכיש' עד לכיכר גדולה שבה פונים ימינה אל כביש משובש שמוליך ליער אמציה, מערות חזן וסכר אדוריים.

    החומוס של דואי: מיד אחרי הפניה לכביש 3415 מצד שמאל חורשה קטנה בכניסה לאקשן פארק ושם נמצא הקרון של 'דואי', דואי מכין חומוס נפלא, ארוחות בוקר מפנקות, סביח, קפה ותה, לפני או אחרי הטיול שלכם. 052-3920319.

     

    dubi zakai 4
    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.