• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל חוף פלמחים ו'יבנה ים'

    סערות החורף סחפו אל חופי הים התיכון אוצרות שונים, בהם גם מצבור חדש של צדפים. טיול סוף חורף בחוף פלמחים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הגן הלאומי פלמחים נמתח לאורך כ-8.8 קילומטרים של חוף פראי, בתולי, עם מצוקי כורכר שגולשים עד קו המים, מצבורי חול נודד שנדחקו והתיישבו בינות לגבעות הכורכר, ומפרצונים קסומים בסמוך לריף טבעי אשר שימשו כבר בימי קדם כמעגן ונמל טבעי לכלי שיט. בחלקו הדרומי של חוף פלמחים נשלח מעין חצי אי אל תוך הים, ובאזור זה נחשף  אתר ארכיאולוגי: החורבות העתיקות של 'יבנה ים' – עיר נמל שחייתה ותססה מאז תקופת הברונזה ועד לימי הביניים.

     

     

    תושבי יבנה ים הקדמונים מצאו בינות לסלעים חלזונות שמהם הם הפיקו את צבע הארגמן, ובמצוקי הכורכר, שבהם ניכר ה"פיסול" העדין של הרוח, המלח, הגשם והשמש, נמצאו מערות קבורה מאותה תקופה.

    שמורת פלמחים עשירה בחי ובצומח: חוף הים הוא אחד משטחי הטלת הביצים של צבי הים, על הגבעות צומחים צמחי החוף הנפוצים בישראל כמו 'נר הלילה', רותם המדבר ו'חבצלת החוף', ביניהם מהלכים שועלים, תנים וחזירי בר, ומלמעלה מעופפות ציפורי מים שונות ותרות אחר מזון.

    עד לפני כמה עשרות שנים לא היה כמעט שום דבר מיוחד בחוף פלמחים. מפאתי רפיח ועד לראש הנקרה – רוב חופה המערבי של ארץ ישראל נראה דומה, בחלקו מסולע בסלעי כורכר ובחלקו לא, ולאורכו נותרו נטועות מספר קטן של ערים – מעזה ואשקלון בדרום, דרך יפו במרכז ועד לעתלית ולעכו בצפון. כיום, לאחר שנמלים וערים נגסו את רוב שטח החוף, וחלקים אחרים תפוסים לצרכים צבאיים, כמעט ולא נותר זכר לכל היופי הבתולי הזה ומעט מאד מקומות נותרו שמורים ומוגנים.

     

    כאשר מהלכים מ'יבנה ים' דרומה אפשר להמשיך לאורך מפרץ של צדפים ולהגיע כמעט עד לפאתי העיר אשדוד, ואת מנופי הנמל שלה אפשר לראות עוד מחוף פלמחים. כדאי להתעכב למרגלות התל הארכיאולוגי ולגלות, בעיקר לאחר סערות החורף, שפע אדיר של צדפים יפים מכל הסוגים, המינים והצבעים אשר זה מקרוב נסחפו אל החוף.

    מצוק הכורכר של פלמחים, שבתוכו נמצאת מערה עמוקה, אינו בין הגבוהים בארץ, והוא נישא קרוב לחוף הקיבוץ. בעת סערה חודרים מי הים לתוך המערה שבחלקה הקדמי פזורים מספר סלעים. נעים לטייל על הסלעים האלה, שעליהם כלואים מעין אגמונים קטנים של מי ים, להציץ אל הבריכות הקטנות ולגלות בהן דגים קטנים, תמנונים זעירים, סרטנים רכי שריון ובעלי חיים נוספים שנסחפו אליהם עם הגאות או הסערה.

    משפת המצוק מוליך שביל רחב ומסודר אל מוזיאון קטן, יפה, ועשיר בתוכן בתוך שטח הקיבוץ. המוזיאון נקרא 'בית מרים – הים ומלואו' על שם מרים ליפשיץ ז"ל אשר סייעה בליקוט ממצאים עתיקים מן הסביבה. במוזיאון אפשר ללמוד על ההיסטוריה של ההתיישבות באזור זה של החוף מימי קדם ועד ימינו.  בית מרים, פלמחים, 03-9538281.

     

     

    כך מגיעים: לחוף פלמחים אפשר להגיע בשתי דרכים. אנחנו ממליצים לבחור בכניסה שאחרי הכניסה לקיבוץ. מכאן אפשר ללכת רגלית על הגבעות שנישאות מעל לים ולהשקיף אל המרחב הכחול, ומידי פעם מתגלה ירידה שבאמצעותה אפשר לרדת אל קו המים.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.