• Ad
  • גיא שני, במערב הרי אילת, הוא קניון אדמדם ומרהיב, והאגדה מספרת שבעבר התקיים בו ציד נמרים.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ב'בקעת הירח', אחד האתרים היפים בצפון מזרח חצי האי סיני שבתחום מצרים, מתחיל מסלולו המפותל של נחל 'שני', ומשם הוא מתחתר דרומה, ולאחר מכן מזרחה, באדמה החולית והמדברית. כעבור מספר קילומטרים הוא חוצה את גדר הגבול המאסיבית אל שטח ישראל, וממשיך למרגלותיו הדרומיים של הר שני.

     

     

    מעט לאחר מכן מתחיל נחל שני להתחתר עמוק יותר ויותר אל תוך אבן חול אדמדמה ואל סלעי תלכיד, ויוצר קניון צר ומרהיב ביופיו אשר נקרא ׳גיא שני׳, או – בשמו המוכר יותר – ׳הקניון האדום׳. אורכו של הנקיק המרהיב הזה הוא כמה מאות מטרים בלבד, רוחבו בין שניים לחמישה מטרים ועומקו נע בין עשרה לעשרים מטרים. הקניון האדום מוכר לרבים מן המטיילים באזור אילת, ויש שמשווים בין התצורות האדמדמות שמתקבלות כתוצאה מן הליטוש של אבן החול בידי המים והרוח לבין "תמונת הכניסה" לעיר הנבטית 'פטרה' שחצובה באבן אדומה בממלכת ירדן.

    התצורה הגיאולוגית המיוחדת והמרהיבה של גיא שני החלה להתהוות לפני עשרות מיליוני שנים כאשר סלעי היסוד כוסו בשכבות לבה געשית. המים והרוח כרסמו במהלך הזמן את סלע היסוד וחשפו לחמצון את מרבצי הברזל והנחושת שבתוכו, וכך התקבלו צבעים חומים, לבנים ואדמדמים. כעבור עשרות מיליוני שנים נוספות כוסה האזור כולו בים קדמון אשר שיקע על הסלע שכבות של גיר וחרסית, ובשלב הבא נסוג הים והשטח החל להיחרץ באמצעות שטיפת מי הנחלים, אשר פיסלו בתוך הסלע קניון צר, עמוק, יפה מאד וצבעוני.

     

     

     

    מסלול הטיול שלנו מתאים במיוחד לעונות המעבר הפחות חמות, ובימים גשומים שבהם יש התראות מפני שיטפונות אסור באיסור חמור להתקרב לאזור, וצריך לחשב מסלול מחדש. הטיול מתאים מאד למשפחות נמרצות וחובבות אתגרים, וההליכה על המסלולים ובתוך הקניון מתאימה לילדים חובבי טבע והרפתקאות, אבל חשוב לזכור שהיא כרוכה במאמץ וילדים קטנים יידרשו לעזרת מבוגרים.
    המסלול מתחיל במגרש חניה מסודר (עם מבנה שירותים) שלצידו מוצב שלט גדול ועליו מפה שמפרטת את המסלולים ומתארת את הצבעים של השבילים השונים. רשות הטבע והגנים, אשר מתחזקת את האתר, הציבה בחניה קופסה ובה דפדפות מידע שאפשר לקחת, ללא תשלום, ובאמצעותם ללמוד פרטים נוספים ומעניינים על האתר והאזור כולו. יוצאים לדרך על שביל שמתפתל על אדמה חולית תחוחה ומוליך הישר לערוץ נחל שני. מסלול זה מסומן בירוק, אבל מי שאצה לו הדרך יכול לקצר אותה על שביל שמסומן בכחול.

     

    המסלול, בערוץ נחל רחב, מתפתל בין מספר עצי שיטה גדולים ובמרכזו ניצבים איי סלעים בצבעי חום ואדום. זאת רק ההכנה למראות עוצרי הנשימה של הקניון עצמו, שאליו מוליך שביל זה. מכאן ממשיכים אל מפל ראשון שבו הציבו אנשי הרשות סולם חבלים. ככל שממשיכים ויורדים בשביל נישאים ממעל מצוקים מרהיבים ועצומים שנראים כאילו הם מתקרבים זה לזה וסוגרים האחד אל השני. הנקיק הולך וצר עד כדי כך שאדם מבוגר ולא רזה כמעט מתקשה לעבור בתוכו.

     

     

    זה הזמן לספר לילדים שהאגדה מספרת שבתקופות קדומות, כאשר במדבר חיו נמרים, שימש הנקיק הזה כמלכודת מוות עבורם. ציידים נהגו לפתות את הנמר באמצעות עז או כבש שנקשרו במורד הנקיק, וכאשר הנמר עבר נקודה צרה המיוחד הם היו חוסמים את המעבר שלו באמצעות סלע גדול. במורד הדרך עוברים בשלושה מפלים שבהם יורדים באמצעות סולמות ויתדות מתכת שנעוצות בקירות, ושם, כמובן, נדרשות תשומת לב וזהירות. כאשר הולכים בתוך הנקיק אסור לפספס את המראות שמתגלים במבט כלפי מעלה, עם גווני היין האדום המהממים של חלק מן הקירות הזקופים והגבוהים. בסדק שפעור בין שפתי הקניון אפשר לראות פיסת שמים כחולה מציצה שצובעת את החוויה בצבע קונטרסטי ונעים.

     

     

    אחד ה'בונוסים' למטיילים הן גומחות קטנות בסלע אשר נקראות ׳טפוני׳, ובתוך האפלולית שקיימת בהן נשמרת לחות אשר מאפשרת ליצורים מיקרוסקופיים לשרוד ביובש המדברי. מאד מומלץ להגיע למסלול בשעות בוקר מקודמות – גם בגלל מזג האוויר הנוח יותר ובעיקר כדי להקדים את קבוצות המטיילים שיוצרות עומס תנועה על הסולמות. באתר ישנם שני מסלולי טיול עיקריים, הליכה בקצר מביניהם אורכת כשעה ואילו הארוך מקיף את הסביבה לאורך יותר מארבעה קילומטרים, כלומר הליכה שאמורה לארוך כשלוש שעות בקצב רגוע.

     

     

    כך מגיעים: אפשר להגיע מצפון, על כביש 12, הוא כביש הגבול המערבי, אם כי כביש זה אסור לתנועה בשעות חשיכה. הנוסעים בציר זה עוברים את צומת סיירים וממשיכים כ-20 קילומטרים עד לשילוט "הקניון האדום". בנקודה זאת פונים שמאלה אל דרך עפר שמתאימה לכל כלי רכב ומוליכה עד למגרש חניה גדול ומסודר. מי שמגיע מאילת ייצא מן היציאה הצפון מערבית של העיר אל כביש 12, וימשיך עליו לכיוון ההפוך. כעבור כעשרים קילומטרים פונים שמאלה לפי אותו שילוט.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל הקניון האדום

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.