• Ad
  • העיר ערד עוברת תנופת פיתוח וחידוש, והדרך אליה מעולם לא הייתה כל כך קלה ובטוחה. ממצפה עומר, שהוקם לזכר לוחם סיירת אגוז, אפשר להשקיף על הנוף המשכר של מדבר יהודה, והעיר עצמה מציעה שפע של פעילויות למבקרים בה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כביש 31 הידוע לשמצה, אחד הכבישים האדומים שגבו את חייהם של מאות נהגים ונוסעים בתאונות קשות, עובר בחודשים האלה את חלקו האחרון של מהפך שעושה אותו לכביש מהיר, מוסדר והרבה יותר בטוח לנסיעה. מערבה משם, בצומת שוקת, מתחבר כביש 31 עם חלקו הדרומי של כביש 6, אשר הוארך בשנים האחרונות מצומת קמה ועד לשם – והתוצאה היא שהנסיעה ממרכז הארץ ועד לעיר ערד מעולם לא הייתה כל כך קלה ונוחה.

     

     

    ערד עצמה, אשר עד לפני מספר שנים נראתה כאילו שחלקים ממנה ננטשו, נהנתה גם היא מתנופת בניה חסרת תקדים, ופרנסיה מתאמצים לשדרג את מעמדה בתחום התיירות. לצד מספר מלונות בוטיק ייחודיים, כמו מלון 'יעלים', פועלים בעיר גם לא מעט 'צימרים' בבעלות משפחתית, ותיירים מן הארץ ומחו"ל מגיעים אליה כדי לשאוף את יופיו של המדבר שאליו משקיפה ערד ממרומי המצוק שעליו היא בנויה.

    היום, יותר מאשר בעבר, ערד היא עיר שמציעה שפע של אפשרויות ופעילויות מעניינות למבקרים, קמצוץ מהן נציין כאן בהמשך, וכמו תמיד זהו בסיס יציאה נוח לטיולים במדבר יהודה ובים המלח.

    מעט לפני גבולה הצפוני של העיר פולח כביש קטן וצר, 3199 מספרו, את הדרך המדברית שבין העיר אל החניון שלמרגלות המצדה. זהו כביש מפותל שתמיד היה מהנה לנסיעה מבחינה נופית, וגם הוא נסלל לאחרונה מחדש והפך לסביר לתנועה. ביציאה אל הכביש הזה מתוך העיר ניכרים חלקיה הפחות יפים, והיותר מוזנחים, של ערד, למשל מלון 'מצדה' הנטוש ומלון 'מרגוע' הוותיק מאד שעדיין פעיל, בסמוך לחורש דל של עצי מדבר.

    פיתול או שניים לאחר תחילת הירידה בכביש 3199 נעלמים מן העין הבתים האחרונים של העיר, אשר נטועים על מדרון שמשקיף אל עבר ים המלח. בהמשך הדרך חולפים לצד הכניסה לאתר שנקרא 'זמן מדבר', אשר הוקם על-ידי ספי הנגבי ושותפתו לחיים. זהו מקום שמוקדש לחובבי בדידות ויוגה, אנשים שמדבר עושה להם משהו טוב והם מתכנסים כאן למספר ימי לימוד והשראה רוחנית. מכאן נשקף נוף מרהיב של ים המלח ושל המצוקים הגבוהים האחרונים לפני ה"צניחה" התלולה של 'מצוק ההעתקים' אל מתחת לגובה פני הים.

     

     

    עיקול או שניים במורד הדרך מגיעים אל שלט שמכוון שמאלה ועליו הכיתוב 'מצפור עומר', ומכאן ממשיכים בשביל על אדמת המדבר הקשה ונוסעים אל תוך חניון קטן. כחמש דקות של טיפוס רגלי מן החניון מביאות אותנו אל מצפור שהוקם לזכר סרן עומר רובינוביץ ז"ל, קצין ומפקד צוות בסיירת אגוז אשר נפל בקרב ברצועת עזה במבצע "עופרת יצוקה" בינואר 2009, והוא בן 23 בלבד. על מצבתו של עומר חקוקות המילים: "כמו רקפות בין הסלעים / הפנים היפים של הארץ מתחבאים" מתוך שיר שנכתב במהלך המבצע והוקדש לזכרו.

    מצפור עומר הוקם לאחר נפילתו על גבעה שמשקיפה מעל 'בקעת קנאים' ועל נופי מדבר יהודה והרי מואב שבממלכת ירדן. מכאן אפשר לראות בבירור את הר השולחן – הר קנאים, את הר בן יאיר, וגם את הר ענב ומצוק הר נמר שעל גדת נחל צאלים. כדי לדעת במה אנחנו מביטים אפשר להיעזר במפה מפורטת שהוצבה במצפור, וכאשר מביטים מכאן אל מרגלות הגבעה אפשר להבחין בערוץ נחל רחף, בישוב 'כפר נוקדים', ובריכוז הבדואי של שבט אלחמיסה. בכיוון ההפוך אפשר להבחין בפסגות הרי חברון, ומנגד בפאתי העיר ערד, ואת התמונה מעטרת רצועת האספלט השחורה שמתפתלת סביב ומוליכה עד למצדה.

     

     

    לאחר ביקור במצפור אפשר לבחור בין נסיעה של כעשר דקות נוספות אל המצדה לבין חזרה אל העיר, ולמי שמגיע בימי השבוע מומלץ לבקר לכל הפחות באחד מן המקומות הבאים:
    'מקום למחשבה' ממוקם בסמוך לאוהל הגדול של רחבת השוק. מרים אהרון עזריאל מפתחת משחקי חשיבה שאותם היא מייצרת בעזרת בעלה. מרים עורכת סדנאות חמודות למשפחות, ובהן היא מספרת סיפורים על מטפחות ורעלות. 050-9906621.
    'סטודאיקה', ברובע האמנים – רח' הסדן 8/4 – הקימו האמנים יפה ורמי זמיר גלריה שמקשרת בין יודיקאה לאמנות בחומרים ממחוזרים, עם עבודות נחושות וזכוכית. במקום ישנו אולם תצוגה קטן ובו מוצגות עבודות יפות. 054-6703723.
    'מוזיאון הזכוכית': מוזיאון גדול של אמן הזכוכית גדעון פרידמן מאכלס יצירות מרשימות שלו. אין זה מקום שכדאי לפקוד לרגע קל מפני שכדאי מאד להקדיש את הזמן שנחוץ להתבוננות במוצגים הרבים והייחודיים. נוסף לעבודותיו של פרידמן מוצגות גם עבודות של אמנים שחברים בעמותת אמני הזכוכית. הכניסה בתשלום מעט גבוה, אך המקום ראוי לביקור 08-9953388.

    לחובבי האוכל: רבים מבין היורדים בדרך אל ים המלח פוקדים את האתר הערדי הנודע – מסעדת 'מוזה' שממוקמת ביציאה מערד, בתחנת הדלק 'אלון'. זהו מוסד ותיק ובו אווירה מיוחדת ואוכל טעים במחירים סבירים. מוזה 08-9975555.

    כך מגיעים: לאחר הכניסה הראשית לתוך העיר (שמאלה לבאים ממערב, ימינה למי שטיפסו מים המלח) עוברים מעגל תנועה אחד ובזה שלאחריו פונים מזרחה, ימינה, אל רחוב מואב שאיתו נוסעים עד לשילוט לכיוון מצדה וכביש 3199.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל העיר ערד ומצפה עומר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.