• Ad
  • 'דרך ישו', שאורכה כ-65 קילומטרים, יוצאת מן העיר נצרת ומגיעה עד לשפת הכינרת תוך שהיא חולפת על-פני עשרות אתרים, מקומות ישוב ונקודות תצפית מרהיבות. מי שכבר עשה את שביל ישראל, וגם מי שרק רוצה להתאמן לקראתו, יכולים לנצל את התקופה היפה ביותר בשנה לטיול מהנה בחיק הטבע
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת התופעות המבורכות בישראל בשני העשורים האחרונים היא התעוררות עצומה, בעיקר בקרב בני נוער אבל גם בקרב אנשים מבוגרים ומשפחות, בכל הקשור לטיולים רגליים ורכובים על אופניים לאורכה ולרוחבה של הארץ. המסלול המפורסם וההומה ביותר הוא כמובן 'שביל ישראל' שמוליך מדן ועד אילת, וישנם גם 'שביל הגולן', שביל 'מים אל ים' ומסלולי הליכה ורכיבה רבים אחרים.

     

     

    לפני מעט יותר מעשור החליטו שני חובבי טיולים – מעוז עינון, יזם יהודי ישראלי שהקים אכסניות ובתי הארחה בישראל, ודוד לנדיס, תרמילאי אמריקני שמתמחה בטיולי מאמינים נוצרים, להכשיר בצפון הארץ דרך טיול שתמשוך בעיקר אוכלוסיה צליינית, בנתיב המשוער שבו פסע ישו בתחילת דרכו הדתית, תרתי משמע.
    הנתיב יוצא מנצרת – עיר שבה, לפי הברית החדשה, התגוררו מריה, אם ישו ובעלה יוסף הקדוש, בה ניתנה הבשורה ובה הגיע ישו לבגרות, ומגיע אל מה שבאותה התקופה היה כפר דייגים על שפת הכינרת. השביל סומן בין השנים 2007-2009 בעבודה התנדבותית שאליה התגייסו מתנדבים רבים, ובסיוע משרד התיירות, הוועדה לסימון שבילים וגופים נוספים. אורך השביל כ-65 ק"מ והוא עובר דרך הישובים ציפורי, כפר כנא, קרני חיטין, מצוק הר ארבל והכנרת. משם הוא מגיע ליעד הסופי שלו: כפר נחום, טבחה והר האושר. לשביל הזה יש גם נתיב חזרה חלופי, אשר עובר על ידי טבריה, הירדן, הר תבור והר הקפיצה. דוד לנדיס, ואשתו, אנה, פרסמו ספר טיולים מצולם שמתאר את השביל, נופיו ואת הישובים שקיימים לאורכו.

     

     

    אנחנו בחרנו במספר נקודות לאורך השביל, וגם להזהיר מפני בלבול: משרד התיירות הכשיר שביל נוסף באותו אזור ובין אותם יעדים, אשר נקרא "שביל הבשורה". שביל זה "לא תפס" מפני שהוא עובר בשטחים פתוחים ועוקף את מקומות הישוב.

    הדרך הרומית
    במרחק נגיעה מצומת גולני עוברת הדרך המסומנת ליד מטעי זיתים, והיא מסולעת מאד. בימים אלה של שיא החורף מכוסה אזור זה במרבד ירוק שמשובץ באלפי סיתוניות ורקפות, ופה ושם מבצבצים מספר עצי אקליפטוס או עץ שיזף מוכה רוחות. מכאן נמתחה דרך רומית עתיקה, וגם כאלפיים שנים לאחר שנכבשה אפשר עדיין להבחין באבנים גדולות שמסודרות במיטב סגנון הבנייה הרומי. ממזרח, בראש גבעה, קל להבחין כבר ביעד הבא שלנו – בית ההארחה של קיבוץ לביא.

    קיבוץ לביא
    בהרי הגליל התחתון, מול נופי הכנרת, טובל הקיבוץ הדתי לביא בהדרת קודש. הקיבוץ הוקם בשנת 1949 על-ידי יהודים מבריטניה, אנשי "הקיבוץ הדתי" העובד והציוני. הישוב הוקם בנקודה המשוערת שבה התקיים בעבר הישוב לוביא, וכבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת הקימו בני הישוב במקום בית הארחה, שאותו טיפחו והרחיבו במהלך הזמן.
    המקום מטופח ומארח גם בעלי אמצעים וגם מטיילים חסכנים שהולכים לאורך דרך ישו. אלה ואלה חווים כאן, בין השאר, את קדושת השבת שנשמרת בקיבוץ הדתי, ורבים מהם מנצלים את יום המנוחה לחוות את מנהגי היהודים ולטייל בסביבה. מכאן ממשיך השביל אל קרני חיטין. מלון קיבוץ לביא, 04-6799450.

     

     

    קרני חיטין
    במרחק של כשני קילומטרים מצפון מזרח לקיבוץ לביא מתנשא הר שמראשון, כך נדמה, מבצבצות שתי קרניים, ואלה הקנו למקום את השם 'קרני חיטין'. סביבה זאת זכורה בהיסטוריה כמקום שבו ניגף צבא הצלבנים המשוריין מפני חבורת הפרשים הזריזה של המצביא הכורדי, ומייסד השושלת האיובית, צלאח א-דין.

    בחפירות ארכיאולוגיות בחלק הדרומי של האתר נמצאו חורבת 'קרני חיטין' שנזכרת בספר יהושע, וכן שרידי חומות מתקופת קדומות. זהו אחד מקטעי השביל היפים ביותר, שממנו נשקפים נופי הגולן, הכנרת והרי הגליל. מכאן יורד השביל אל עבר הכנרת וחולף על פני נבי שועייב, אשר על-פי המסורת הדרוזית נמצא בו קברו של הנביא שועייב שמזוהה עם יתרו המקראי. האתר הקדוש לדרוזים מהווה מדי שנה מוקד לעלייה לרגל בחג שנמשך ארבעה ימים (החל ב-24 באפריל). הקבר נמצא בתוך מבנה גדול שבו מאוכלסים אלפי העולים לרגל במהלך החג, ולצידו נובע מעיין. לפי המסורת הדרוזית חלם צלאח א-דין, בלילה שלפני קרב חיטין, על מלאך שהבטיח לו ניצחון בתנאי שלאחר מכן ירכב עם סוסו מערבה אל קברו של שועייב. א-דין קיים את הנבואה ובמקום שבו הוא עצר עם סוסו בנו הדרוזים את ציון הקבר.

     

    כפר כנא
    אחד מקטעי המסלול היפים ביותר מטפס בסבך הרחובות של הכפר הערבי כנא, שבו מתגוררת אוכלוסיה מעורבת – מוסלמית (כ-88%) ונוצרית (כ-11%). כפר כנא קיים במקום שבו, בתקופת בית שני, התקיים ישוב יהודי גדול בשם קנה. המקום מהווה גם אתר חשוב מאד עבור הנוצרים, היות שעל-פי הברית החדשה ישו ביצע בו את הנס הראשון שלו – נס החתונה בקנה, כאשר הפך מים ליין. בכפר כנא בנויות שתי כנסיות סמוכות שמנציחות את הנס – כנסיית החתונה הקתולית-פרנציסקנית וכנסייה יוונית-אורתודוקסית. בנוסף בנויות בכפר שלוש כנסיות נוספות: כנסיית בית ברתולומאוס השליח הפרנציסקנית, כנסיית רובע מלכיתית והכנסייה הבפטיסטית.

     

     

    לקראת סוף המסלול שלנו, על המצוק הענק של הר ארבל, פגשנו בזוג צעירים שנח וצפה אל המזרח כשהשניים שעונים על תרמיליהם הגדולים. "לאן ומאין?" שאלנו. הצעירים שלחו בנו מבט משועשע והסבירו שהם מנצלים את העונה היפה ביותר של השנה כדי לצעוד על 'דרך ישו'. האם אתם נוצריים? תמהנו, "מה פתאום" צחקו, "אנחנו יהודים כשרים" אמר הבחור והצביע על הכיפה שעל ראשו. "סיימנו את שביל ישראל, הלכנו את 'שביל הגולן', עשינו את המסלול מים אל ים, וכעת אנחנו מסיימים את שביל ישו. זה "הטיול אחרי צבא" שלנו, במקום לנסוע להודו".

    אגב, אפשר לטייל על שביל ישו בליווי ספרו של דוד לינדס, מהוגי השביל. הספר נקרא Jesus Trail – והוא גדוש במידע אודות המקומות שלאורך השביל. יש בו מפות מסודרות ואפילו "פזילה" אל שבילים ומקומות שסמוכים לדרך. הספר כתוב באנגלית ויש בו המלצות אודות מקומות שבהם כדאי לישון ולאכול בדרך. לאחרונה הופקה גם מפה מפורטת שעל גביה מצוין המסלול.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 65 ממערב, או כביש 60 מדרום או כביש 79 מצפון ומגיעים אל 'כנסיית הבשורה' שבמרכז העיר נצרת. מכאן יוצא "שביל ישו" לאורך 65 ק,מ עד לשפת הכינרת

    בסביבה: עמק הרימונים

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל הנתיב של ישו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.