• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל הארבל

    כל מי שעובר ממזרח לכנרת לא יכול שלא להתפעל מעוצמתו האדירה של מצוק הארבל. מראש ההר, בלב שמורת הטבע, אפשר להשקיף למרחקים על כל צפון הארץ, אבל אנחנו בחרנו להשקיף דווקא על המצוק עצמו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת מתמונות הנוף העוצמתיות ביותר בצפון הארץ נשקפת ממערב לכינרת במבט מזרחה אל בקעת ארבל. בקצה הצפוני של הבקעה, רגע לפני הצניחה לתוך הימה הכחולה, נישא הר סלע חסון וקודר שקצה ראשו שבור וכולו הוד והדר קדומים. גוש הסלע הענק משקיף בעוצמה אדירה על כל מה שמתחולל סביבו, חוסם בגופו העצום את זרימת הנחלים לכנרת. למרגלות המצוק פילס לעצמו נחל ארבל ערוץ שבתוכו נובעים לא מעט מעיינות, בהם עין אסעד, עין נתאי ועין ארבל.

     

     

    מצוּק ארבל, מצפון-מערב לעיר טבריה, מתנשא לגובה של 181 מטרים מעל לפני הים אבל כאן, לצידו, ניכר שהוא שולט בעניינים ולא בכדי: במבט מזרחה מכביש 90 ניכר שראש המצוק נוגע בשמים, כשהוא מזדקר לגובה של 390 מטרים מעל הכנרת. להר המיוחד הזה יש היסטוריה גיאולוגית מרתקת, אך בשתי מילים נאמר רק שהוא עשוי מאבן גיר דולומיטי אבל מכוסה בשכבות של לבה בזלתית ואפר געשי שמקנים לו את מראהו הייחודי.

    הטופוגרפיה של ההר וסביבתו מקנה לו את היתרונות והעוצמה של מבצר טבעי, ולא פלא שכבר בתקופות פרהיסטוריות התיישבו כאן בני אדם וחצבו עליו ועל צלעות ההרים שסביבו מערות למגורים. על המצוק עצמו נבנה מבצר עם מעברי סתר, אולמות ובורות מים, ובין השאר התחולל בו קרב לחיים ולמוות בין הורדוס לבין החשמונאים על השלטון ביהודה.

    ארבל, וההרים שסמוכים לו, כלולים בשטח הגן הלאומי ושמורת הטבע ארבל, שהיא חלק מ'שביל ישראל', ומטופחים בו שבילי הליכה וטיול בנוף מרהיב שמשקיף צפונה אל הרי הגליל ורמת הגולן, מערבה אל בקעת ארבל ובקעת בית נטופה ומזרחה אל הכנרת ורמת הגולן.

    מצד שני, כדי ליהנות מעוצמת הנוף של הר ארבל עצמו חייבים להשקיף אליו ממרחק מה, ונקודת התצפית שמומלצת על ידינו נמצאת לא הרחק מקיבוץ רביד. נוסעים על כביש צר שמתפצל מכביש 65 החדש לכיוון רביד, ומטפסים אל גבעה שעליה נבנה גל עד לזכר ארבל רייך ז"ל. ארבל, לוחם ביחידת הסיור של גבעתי, נפל ביולי 2007, בגיל 21, במהלך מבצע 'נהר פרא' ברצועת עזה.

    הגלעד הוקם על-ידי הוריו של ארבל וחברים רבים, ונבנתה בו מרפסת נוף שצופה מזרחה לכיוון מצוק הארבל ועליה ספסלי ישיבה. כדאי להגיע לכאן בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת ערב, בעיקר כדי שלא להיקלע לשמש הקופחת והאכזרית. בשעות הבוקר נראה המצוק כמו גל שחור וענק שמאיים להסתער על בקעת ארבל, ובשעות ערב מתרככים גווני הסלע הכהים של המצוק ונראים אדומים וזהובים.

     

     

    כך מגיעים: נוסעים מצומת גולני צפונה על כביש 65 ופונים מזרחה לכיוון קיבוץ רביד. מכביש הגישה לקיבוץ פונים שמאלה לכיוון אתר ההנצחה לזכר ארבל רייך.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.