• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל גלגל הרפאים המסתורי

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כחמשת אלפים שנים לאחר שנבנה ניצב כיום המבנה הזה כאניגמה, חידה שממתינה לפותר. הדמיון שלנו נישא על כנפי המסתורין, וזה בדיוק מוקד המשיכה הייחודי של 'גלגל הרפאים', או, בשמו הערבי: 'רוג'ום אל הירי' – "גל האבנים של חתולי הבר".

     

     

    האתר, שזכה לשם "סטונהנג' של רמת הגולן" וככל הנראה גם הוקם באותה תקופה, מצית את דמיונם של חוקרים, מלומדים ומטיילים רבים בארץ ובעולם. גלגל רפאים הוא מבנה 'מגאליטי', כלומר מערום של אבנים גדולות, ואלה מסודרות בערימות שיוצרות שלושה מעגלים בקטרים שונים, אחד בתוך השני.

    המבנה גדול המימדים הזה התגלה אחרי מלחמת ששת הימים, אבל הוא כמעט ולא נחקר מבחינה ארכיאולוגית עד לשנת 2008. החפירות והמחקר שבוצעו בעשור האחרון לא הצליחו, עדיין, לפזר את המסתורין שאופף את המקום ולגלות מי בנה אותו ולשם מה. העובדות הידועות היחידות הן שהמעגלים החיצוניים הונחו כמצבורי אבנים בתקופה הכלכלותית, כלומר לפני כ-5,000 שנים (!), ושהוא נבנה תוך שימוש בכארבעים ושניים אלף אבני בזלת שנערמו בתצורה שמזכירה שלוש חומות אבן אדירות שמכונסות אחת בתוך השנייה.

     

     

    קוטר מעגל האבן החיצוני הוא 156 מטרים, ובמרכז האתר תל אבנים שקוטרו כ-20 מטרים. היות שהאבנים של המערום המרכזי קטנות יותר משאר אבני האתר מעריכים החוקרים שזאת ערמת אבנים שהוצבה במקום כאלף שנים לאחר הקמת המונומנט המקורי, ככל הנראה כדי שתשמש כקבר ומצבה לאיש או אנשים בעלי השפעה, חשיבות חברתית או הון רב.

    מתחת למערום המרכזי בנוי חדרון קטנטן, שבו לא נותר שריד וזכר לנקבר או לקבר, אבל חלק מחוויית הביקור במקום היא זחילה (קלה) ממעלה המערום ועד לרצפצו. הכניסה לחדר היא ההזדמנות שלכם להרגיש מעט כמו אינדיאנה ג'ונס…

     

     

    ארכיאולוגים וחוקרים אחרים לא גילו עד היום מי בנה את גלגל רפאים ולאיזה צורך. יש בהם שסבורים שבאמצעות המעגלים, וכיוון השמש, אפשר לחזות בתופעות אסטרונומיות כמו מועדי השוויון בין אורך היום והלילה, או יום המפנה של הקיץ, כלומר שהגלגל שימש את מי שהקים אותו כלוח שנה קדמוני. אחרים סבורים שזהו מקום תפילה או מבנה בעל משמעות אסטרונומית או אסטרולוגית, ואחרים מאמינים שזה אתר עם יכולות אנרגטיות ומיסטיות עצומות. סברה זאת מושכת למקום, באופן טבעי, מבקרים שמבקשים "להיטען" באנרגיות חיוביות, לעבור חוויות רוחניות חזקות או לחולל בחייהם שינוי משמעותי.

    ביקור ברוג'ום אל הירי הוא חוויה מיוחדת מאוד. זהו מוקד משיכה לאנשים רוחניים, המבקשים לרתום את הכוחות הקיימים, לטענתם, במקום, ולהיעזר בהם. יש חוקרים שטוענים שמדובר ב"מנדלה" ענקית שמהווה את השאיפה האנושית הבסיסית והיסודית ביותר לשלווה, נינוחות והרמוניה. מדי פעם אפשר להבחין במבקרים שמגיעים לאתר כדי לערוך בו טקסים שונים, החל בטקסי טהרה ומדיטציה, חיבור עם הטבע, או פשוט התבודדות בשקט של המקום הייחודי ורווי הקסם הזה.

     

     

    אותנו, לעומת זאת, הותיר הביקור במקום תחושה של מסתורין והרבה השערות. ההליכה בתוך האתר מוגבלת יחסית משום שהצמחייה מכסה את החלק התחתון של המעגלים ההיקפיים ולכן קשה לראות אותם במלואם או לצעוד עליהם.

    האתר מתגלה במלוא תפארתו רק ממעוף הציפור, אבל קל להגיע ולטפס על מערום האבנים המרכזי ולהתרשם מהיקף המפעל. בין אם נערוך מדיטציה בין האבנים העתיקות ובין אם נשוטט בשביליו המפותלים, אי אפשר שלא להתרשם מהכוח המסתורי של רוג'ום אל הירי, אתר שבו הושקעו משאבים עצומים של אנשים רבים כדי להקים מבנה עתיק ששרד במשך אלפי שנים ואירועים היסטוריים מורכבים.

    כך מגיעים: מכביש 92 פונים מזרחה לכביש 869, חולפים את מעלה גמלא וממשיכים עד למפגש עם כביש 808, שהוא 'צומת דליות'. פונים שמאלה (צפונה) ונוסעים לכיוון קריית שמונה, לאורך כקילומטר, עד ל"בטונדה" שניצבת מימין לכביש ומסמנת את שביל העפר שאליו אנחנו רוצים להגיע.

    פונים ימינה במקום שבו נמצא המכשול המשמעותי ביותר בדרך ל'גלגל רפאים': מספר בולדרים שמקשים על העבירות. אפשר לעבור אותם בנסיעה איטית, בעיקר אם נוהגים עם רכב כפול הנעה. מיד לאחר מכן עוברים מעל מעבר בקר לא מגודר וממשיכים על שביל העפר למשך כקילומטר וחצי עד למפגש שבילים. כאן פונים ימינה ומיד שמאלה, דרך גדר בקר שאותה יש לפתוח ולסגור לאחר המעבר. אם הגעתם עד לכאן אתם נמצאים על שביל שמסומן בסימון לבן- כחול-ירוק. ממשיכים לאורך כקילומטר נוסף עד שמגיעים לעמוד ועליו שלט הכוונה ימינה, אל האתר. אפשר להחנות את הרכב במרחק של כ-250 מטרים מן הכניסה לאתר, ולהמשיך רגלית.

    בסביבה: בוסתן משה. פינת חמד מושקעת ונעימה שמתאימה לפיקניק או לפק"ל קפה. המקום מנציח את סמ"ר משה צימרמן מחיפה, לוחם תותחנים אשר נפל במקום זה בקרבות הבלימה ביום השני למלחמת יום הכיפורים. הבוסתן מטופח מאד ונקי, ויש בו שולחנות פיקניק ופינות מוצלות. הוא נמצא מימין לכביש הגישה למושב יונתן, צפונית לצומת דליות, והכניסה אליו מסומנת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.