• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל גבעת הקרב בשלוחת סנסן

    68 שנים חלפו מאז הקרב המפורסם והטראגי שניהלה מחלקת הפלמ"ח שניסתה לתגבר את ההגנה על ישובי גוש עציון, ובימים אלה מתחילה שם פריחת חורף נהדרת של סחלבים ובן חצב יקינתוני. מי ברכב, מי ברגל, לטיול חורף מדרום לירושלים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    בעוד שבועיים, בלילה שבין ה-15 ל-16 בינואר, ימלאו בדיוק 68 שנים ליום המר והנמהר שבו צעדה מחלקה בת שלושים וחמישה לוחמי פלמ"ח בערוץ נחל גדור, בדרכה לתגבר את ישובי גוש עציון.

    סיירי הפלמ"ח בחרו בנתיב מוכר וקל יחסית לתנועה בלילה, ובאשמורת הלילה האחרונה הם קרבו אל קטע קשה יותר – מעבר ברכס שסמוך לכפרים צוריף ואל ג'בעה.

     

    dubi zakai 1 (4)

     

    כרבע שעה לאחר אור ראשון, בעת שנותר להם רק כקילומטר בודד אל הקו הדמיוני שבין הכפרים, מרחק טיפוס לא רב מארבעת ישובי גוש עציון הנצורים, הם התגלו והוקפו בתוך זמן קצר על-ידי המון ערבי.

    הלוחמים נדחקו אל גבעה סלעית שנקראת כיום "גבעת חפורית", ומשם ניהלו קרב גבורה אך חסר סיכוי עד לכדור האחרון.

    כל הלוחמים נהרגו בקרב וגופותיהם הושחתו על ידי ההמון המשולהב. אגב, שיירת הל"ה לא הייתה הניסיון היחיד של הישוב העברי להציל את ארבעת ישובי 'גוש עציון'. כחודש לפני כן נתקלה שיירה אחרת באש ועשרה מחבריה נהרגו ("שיירת העשרה"), וכחודשיים לאחר מכן נהרגו בדרך לגוש 14 לוחמי שיירת 'נבי דניאל'.

    ב-13 במאי 1948, יום אחד לפני הכרזת המדינה, נפל כפר עציון ו-242, חברי הקיבוץ, לוחמי פלמ"ח ולוחמי חי"ש נהרגו בקרב. כמה עשרות לוחמים ואזרחים שנכנעו לכוחות סדירים של הלגיון הערבי נטבחו על ידי החיילים ועל ידי ערביי האזור. רק ארבעה לוחמים הצליחו להימלט.

    שלושת הישובים האחרים נכנעו וכ-240 הלוחמים המגינים שלהם נשלחו למחנות שבויים בירדן. השטח כולו נכבש על ידי ירדן ועל השטח המוחרב של הישובים הוקמו מחנות של הליגיון הירדני. על חורבות הישוב משואות יצחק הוקם מחנה פליטים.

     

    dubi zakai 5

     

    שישים ושמונה שנים לאחר טבח הל"ה, שהקדים את טבח כפר עציון, נצא לטיול לזכר ל"ה לוחמי הפלמ"ח ב'שלוחת סנסן', אל אנדרטה חדשה יחסית שהוצבה על גבעת הקרב בלב שמורת סנסן.

    השמורה עצמה נמצאת מצפון לכביש 367 אשר מטפס אל ישובי גוש עציון והיא מוגדרת כשמורת טבע אך גם כשטח אש – לכן היא פתוחה למטיילים רק בסופי השבוע.

    שטחה הטופוגרפי של השמורה מזכיר כף רגל שמאל יחפה: החלק של העקב המדומה, במזרח, נושק לישוב צור הדסה וממנו מתרוממים הר כיתרון (751 מ') והר סנסן (735 מ').

    השביל, שנקרא גם 'דרך הפטרולים', מוסדר לנסיעה, רוכב על חלקה הגבוה של השלוחה וגולש מטה עד לישוב אביעז אשר נח בשלווה על קצה האצבע במערב.

    במרכז חוצב את דרכו נחל סנסן אשר אוסף לתוכו את נחל גרס, ונצמד אל מדרונותיה הצפוניים של השמורה.

    'חירבת סנסן', במרכז, מאפשרת תצפית נוף מרהיבה אל הרי ירושלים, וצל של אלון מצוי יפה נוף.

    פריחה מטורפת ומרהיבה של סחלב צריפי ובן חצב יקינתוני צפויה להתחיל ממש בימים הקרובים בתחומי המשמורה, וזו אחת הפריחות היפות ביותר אשר שבו לפרוח בהרי יהודה.

     

    dubi zakai 1

     

    המסלול הרגלי: כביש 367 מצומת עציונה, כ-6 ק"מ מדרום לכביש "גבעת חפורית" שבה התגלה כח לוחמי הפלמ"ח. כ-500 מ' מזרחה משם מתחיל שביל הליכה (סימון אדום) אל גבעת הקרב אשר נמצאת מצפון לכביש.

    זהו שביל הליכה שמטפס אל גבעת הל"ה, שעליה נערך הקרב, הוא אורך כמחצית השעה ופולח את צמחיית החורף.

    אנדרטה חדשה לזכר הלוחמים הוצבה זה מקרוב על הגבעה הסלעית, היא מחליפה שלט כתום ועקום שהוצב כאן בעבר, ומכאן נשקפת תצפית יפה על ישובי גוש עציון שנטועים בגובה של כ 900 מ' מעל גובה פני הים.
    חובבי הליכה יכולים להמשיך מכאן צפונה אל "חירבת סנסן" ובחזרה אל הכביש.

    מסלול לרוכבי אופניים ורכבי שטח: זהו מסלול ברמת עבירות בינונית ומומלץ להתחיל אותו מן הישוב צור הדסה, בשער שליד חוות הסוסים והמסעדה "הרי יהודה" (אם השער סגור אפשר לבקש בנימוס, מאוהד, בעל המקום, לפתוח אותו 050-4020060).

    מכאן מתחיל מסלול יפה (סימון שביל שחור) בדרך הפטרולים הישנה. מימין ערוץ הנחל ומסביב, לצד חורש של אלונים וברושים, מתחילה פריחה.

    הדרך מטפסת אל 'הר סנסן' ומשם יורדת עד אל סמוך לחירבה, שם נפנה דרומה עם סימון השביל האדום, אל גבעת הקרב.

    מנקודה מסויימת יש להשאיר את הרכב ולטפס לגבעה ברגל. בהמשך חוזרים אל שביל עם סימון השבילים השחור וממשיכים מזרחה עד למדרונות מתונים הסמוכים לישוב אביעזר.

    כך מגיעים: פונים דרומה מכביש 1 אל כביש 38, חולפים על פני בית שמש וממשיכים דרומה עד לצומת האלה.
    פונים מזרחה אל כביש 375 וממשיכים עד לצומת עציונה ומשם דרומה על כביש 367.
    עוקפים את הישוב נווה מיכאל וממשיכים כשישה ק"מ נוספים עד ל"גבעת חפורית" שנמצאת כ-500 מטרים מן הירידה אל השביל שמטפס לגבעת הקרב.

    כק"מ מזרחה משם נמצאת אנדרטה נוספת בצד הכביש (מפת טיולים וסימון שבילים מס 9 של החברה להגנת הטבע).

    טיול מיוחד: 'לזכרם', משרידי המושבה הר טוב (נקודת היציאה של הל"ה) דרך גבעת הקרב ועד לישוב כפר עציון שאליו הם ניסו להגיע. המארגן: בית ספר שדה כפר עציון, 02-9935133.

    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.