• Ad
  • על רמות מנשה נטוע אחד האתרים ההיסטוריים החשובים בתולדות צה"ל שבדרך, ושדות החיטה מספקים הזדמנות אחרונה לטיול נוף של שלהי האביב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    כביש 672 מתפתל מזרחה מצומת אליקים, חולף על פני הכניסה לישובים אליקים ועין העמק, וממשיך מזרחה ודרומה אל שדות החיטה של רמות מנשה.

    מיד לאחר הפניה ימינה, אל הכביש, נטוע חורש זיתים גדול, עטוף באבק לבן, לצד המושב אליקים, ומכאן מתחילה דרכנו בחדירה רכה אל נופים של גבעות רכות.

     

    dubi zakai 5

     

    מיד לאחר הכניסה למושב עין העמק (משמאל) נמשיך עוד מעט קט, נפנה שמאלה ונחנה את המכונית בכניסה למפעל תעשייתי. נחצה בזהירות את הכביש לכיוונה של תחנת אוטובוס, נחצה את הצמחייה הצפופה וכעבור מספר צעדים נגיע אל… כביש נוסף, מקביל, צר יחסית, אשר מיועד להולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד.

    זהו כביש מעגלי בהיקף של כ-15 ק״מ אשר הוכשר עבור תושבי האזור חובבי הספורט כדי להפריד אותם מתנועת המכוניות המסוכנת ולהגן עליהם.
    בלב המעגל העגול צומח שדה חיטה, חלקו כבר נקצר, וחבילות הקציר פזורות עליו, מזמינות את ההלך האורח לטיול בוקר מוקדם או בין ערביים.
    אם השעה אינה יפה להליכה נמשיך על כביש 672 עד למעגל התנועה החדש שלצד הכניסה לקיבוץ רמות מנשה, ומשם נפנה לכיוון הישובים עין השופט ומשמר העמק (כביש 6953).

     

    dubi zakai 7

     

    קצת אחרי הכיכר, מצד ימין, נמצאת כניסה למפעל נוסף שבה אפשר להחנות את המכונית, ולחצות שוב את הכביש בזהירות כדי לחזות באחד המקומות היפים ברמות מנשה: עמק בין הגבעות ובו שדה חיטה ענק ובליבו שדרת ברושים מרשימה. גם כאן החיטה בשלה ומן הסתם תיקצר כבר בימים הקרובים.
    נשוב אל המכונית ונמשיך עם כביש 6953 היפה שחודר אל יערות מנשה, ולאחר כקילומטר וחצי נפנה ימינה בהתאם לשילוט 'ג׳וערה'.

    הוי ג'וערה שלי

    בשנת 1970, 34 שנים לאחר שאדמות הישוב ג'וערה נרכשו על-ידי קק"ל מידי משפחת צאלח החיפאית, ולאחר שהמקום שימש כאחד הצמתים החשובים בהיסטוריה של צה"ל (עוד לפני שמישהו ידע שבארץ ישראל יקום צבא עברי) – הוקם במקום בסיס גדנ"ע להכשרת נוער לפני צבא.

    בעתיד הקרוב צפוי הבסיס הצבאי להתפנות מכאן, אולם כולנו תקווה ש'מוזיאון ההגנה ג'וערה' אשר פועל במקום יוסיף להתקיים ולתאר את ההיסטוריה המקומית.

    אי שם במחצית המאה ה-19 בנה אחד מבני משפחת צלאח מבנה אבן דו-קומתי על גבעת ג'וערה, והמשפחה איפשרה לקרוב לעשרים משפחות של אריסים ערבים להתגורר על אדמותיה תמורת עיבודן.

    בשנת 1936, תקופת "המרד הערבי הגדול" רכשה כאמור קרן קיימת לישראל את אדמות האזור גם ממשפחת צאלח וגם מן האריסים אשר קיבלו לירה אחת תמורת כל דונם מעובד ועברו לכפר כופריין שמדרום לג'וערה.
    ביולי 1937 הגיעו למקום חברי גרעין של השומר הצעיר במטרה להקים את קיבוץ עין השופט, מקיבוצי חומה ומגדל, בין השאר כדי לקבוע עובדות בשטח ולמנוע את סיפוח רמות מנשה לשטח שהוצע לערבים ב'תוכנית פיל'.

    הישוב הוקם סביב "הוילה" הנטושה שהייתה בנויה במקום וסביבה הוקמו צריפים למגורים ועמדת שמירה. כעבור מעט יותר משנה, לנוכח התקפות בלתי פוסקות של פורעים ערבים, עברו חברי הקיבוץ אל גבעה אחרת, במרחק של כקילומטר וחצי מג'וערה, שעליה נבנו בינתיים המגדל של קיבוץ עין השופט ובית הילדים, ושם ממוקם הקיבוץ עד ימינו אלה.

    מפקדי ארגון ההגנה, בעידודו של יוסף אבידר אשר פיקד באותה עת על קורסי מפקדי המחלקות, החליטו להפוך את ג'וערה לבסיס אימונים והדרכה, ובמקביל למעבר אנשי עין השופט למקום הקבע שלהם הפכה ג'וערה עצמה לבסיס האימונים המרכזי ובית הספר להכשרת מפקדים ומדריכים החל ב-1938 ועד לקום המדינה עשר שנים לאחר מכן.

     

    dubi zakai 4

    בג'וערה בוצעו בתקופה זאת קורסי מ"כים וממ"מים, קורס קשר, קורס להפעלת נשק כבד ועוד, והוכשרו מאות לוחמי הגנה ופלמ"ח – בהם גם מי שהיו לימים שלד הפיקוד של צה"ל בראשית דרכו ומבכירי מפקדיו בהמשך.
    ארבעה רמטכ"לים לעתיד הוכשרו בג'וערה: משה דיין, יצחק רבין, חיים בר-לב וצבי צור, וגם עשרות אלופים ומאות קצינים בכירים, בהם יגאל אלון, עוזי נרקיס, צבי זמיר, מאיר עמית ורחבעם זאבי.

    באפריל 1948 שימשה ג'וערה כנקודת ההתארגנות והיציאה לקרבות על משמר העמק, ולאחר קום המדינה והקמת צה"ל – עד אחרי מלחמת ששת הימים – שימש המקום כבית הספר למ"כים של חטיבת גולני.

    כאמור, בסיס גדנ"ע עדיין פועל במקום לעת עתה, ועוסק בהדרכת נוער מחו"ל באימון צבאי בסיסי, כמו גם בהכנה לצה"ל של נוער ישראלי במסגרת התנסות בשגרת חיים צבאית.

    בבית האבן שוכן כיום מוזיאון 'ההגנה ג'וערה' אשר מספר את סיפורה של ג'וערה תוך התמקדות בעשור שבין 1938-1948 שבו שימשה כבסיס האימונים של "ההגנה".
    המוזיאון חושף את המבקרים למאבק על ההתיישבות והביטחון בארץ ישראל בתקופת המנדט.
    בין השאר מוצגים יום אופייני במסגרת קורס קצינים במקום, מסדר בקורס קצינים ו"דבר מפקד הקורס", סרט אודות ארגון ההגנה ואודות ג'וערה בתקופת המנדט, מוצגים שמות בוגרי קורסי הקצינים ב"הגנה", נשק מתקופת המנדט ותיאור הקרבות במשמר העמק.

     

    dubi zakai 1

     

    אחרי הביקור במוזיאון ולפני היציאה לכביש הראשי אפשר להחנות את המכונית ליד עץ דקל, מצד שמאל, ולרדת בשביל שמפלח את אפלולית חורש העצים, עד לעמק, אל קבוצת עצים שלצידה נערכו אימונים, לימודים ומפגשים, וגם ערבי הקומזיץ' של קורסי המפקדים.

    מוזיאון ג'וערה פתוח בתאום מראש 04-9597402.

    כך מגיעים:
    נוסעים על כביש 70 ופונים בצומת אליקים מזרחה אל כביש 672, לכיוון יקנעם ורמת השופט. בהמשך, על כביש 6953 עד לשילוט לג'וערה

    הצעות נוספות לפעילויות סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל גבעת ג'וערה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.