• Ad
  • טיול קיץ לוהט בתוך המים הצוננים של נחלי צפון מזרח הכינרת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אפלולית נעימה נחה בבוקר על השבילים שמוליכים אל המים. מעל נפרסת הקשת הירוקה של שיחי גפן, מצלה על השביל, ולהקה עמלנית של דבורים הומה מסביב, צליל שמתמזג עם קול פכפוך של מים.

     

     

    רגל מהוססת נשלחת אל הבריכה והנגיעה הראשונה במים סוחטת קריאה רועדת, מן הסתם אחת הנגזרות של "בררררר…" כזה או אחר. איזה קור. שניה קיצית חולפת לפני שמכירים בכך שצינת המים ביום קיץ לוהט היא לא פחות מאשר ברכה, ורגע לאחר מכן כבר טובלות הרגליים עמוק בפנים, לפחות עד לגובה הברכיים. עצי ערבה שולחים ענפים בפינוק מלכותי אל עבר ערוץ הנחל וכדי לעבור חייבים לדלג מעליהם או להתכופף מטה. מפל קטן בין הסלעים מוסיף צליל נעים של רחש אל האווירה הכללית ושתי שפיריות עדינות מדגמנות מעוף מסחרר, מרהיבות עם צבעיהן הזוהרים.

    שמורת הטבע 'בקעת צידא', שנקראת גם 'בקעת בטיחה', משתרעת על פני כ-7,000 דונם בצפון מזרח הכינרת ושמה העברי ניתן לה על שם עיר עתיקה שהולכת ונחשפת מצפון לכינרת. שבעה נחלים שונים ניקזו בשעתו שפע של מים לאזור הזה, וחלקם גולשים עד היום בערוצים ירוקים אל ימת הכנרת.

    ערוצי הנחלים מושכים אליהם מבקרים וטיילים מזה עידן ועידנים, ומציעים להם הליכת קיץ צוננת יחסית בצל צמחיית נחלים עבותה. מי נחל דליות זורמים אל ה'מג'רסה', כינוי שמשמעותו בערבית 'גריסת אבנים', ופולחים נתיב מים שבתוכו אפשר לטייל טיול נעים ורטוב שאורך כשעת הליכה. זהו מסלול קל יחסית אם כי מתחת למים מסתתרים סלעים קטנים וגם ענפי עצים שמכשילים מידי פעם את ההולכים.

    צמחיית המים המגוונת כוללת בין השאר גפן יין, קנה מצוי, הרדוף נחלים, פטל עוקצני ועוד, ועל פני המים רצים 'מודדי מים' – חרקים שמתרוצצים במהירות על פני המים ומכונים גם "ישו" לזכר המסורת הנוצרית לפיה 'המושיע' הלך על המים. סרטן הנחלים ממהר להיעלם במים או בין הסלעים בהליכת צד משונה, צב ביצות "מתחרדן" לעיתים להנאתו על סלע חשוף לשמש, וסדרת מפלי מים זעירים מוליכה את מי הנחל אל לגונות גדולות שבהן מטפס מפלס המים עד מעבר לקו המותנים.

     

     

    לא הרחק משם נמצא מסלול הליכה נוסף שמכונה "מסלול הזאכי", זהו מסלול לאורך ערוץ נחל משושים, לאחר התמזגותו עם נחל יהודיה.
    יש שאומרים שקטע הנחל שמכונה 'זאכי' נקרא כך מפני שהוא "צלול וזך", אחרים סבורים שהוא קרוי על שמו של יצחק עבאדי, שכונה 'זאכי' והיה יהודי מסוריה שרכש את אדמות בית צידא בתקופת המנדט והעבירן לימים לידי המדינה.

    המסלול מסומן ומחולק לתשעה קטעים עם נקודות יציאה שמאפשרות ללכת על גדת הערוץ, ולאורך כשני ק"מ אפשר ללכת בתוך המים ב"מסלול הרטוב", אולם הוא מיועד רק למי שיכול ומסוגל לשחות. בשני המסלולים, אגב, למרות הפיתוי ללכת במים עם סנדלים, הרבה יותר נכון לטייל עם נעלי ספורט אשר לא מחליקות בתוך המים על גבי הסלעים החלקים. מי שמגיע עם ילדים יעשה טוב אם יצטייד במצופים וב'גלגל ים'.

     


    כך מגיעים: על כביש 92 ממשיכים צפונה מצומת צמח לאורך הכנרת, ולאחר צומת מעלה גמלא מחפשים את השילוט למג'רסה. מכאן מוליכה דרך עפר לכיוון מערב, עד לכניסה, בתשלום, לשמורת הטבע 'הבטיחה – המג'רסה', 04-6793410. ההליכה לאורך הזאכי, לעומת זאת, לא כרוכה בתשלום.

    בסביבה: במרכז המסחרי 'קסם הגולן' ממוקמת מבשלת הבירה 'מבשלת הגולן', וסיור בה מתחיל בהסבר על דרך בישול הבירה וכולל טעימות מארבעה סוגי בירה. במקום פועלת מסעדת בשרים שמגישה סוגי בשר שונים ובהם נקניקיות טעימות, שאותם אפשר "להוריד" עם בירה צוננת שכמותה אפשר להשיג רק כאן. 'מבשלת הגולן' 04-6961311.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל בקעת צידא

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.