• Ad
  • כביש צר ומשובש מקשר בין הכפרים הדרוזים בית ג'ן וחורפיש ובקושי מופיע במפות. הנוף שנשקף ממנו עוצר נשימה ובמרכזו נמצא אתר הנצחה לחללי אסון המסוקים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אם למהנדסי כבישים, כמו לרופאים, הייתה שבועה בסגנון "שבועת הרופא" – שבה הם מתחייבים בפני בורא עולם להקדיש את עצמם להצלת חיים – לא מן הנמנע שהמהנדסים שאחראים על הכביש שמחבר את הישובים בית ג'ן וחורפיש היו נקראים לבירור אצל היושב במרומים.

     

     

    כאשר נוהגים על קטע הכביש הזה, שאורכו כשמונה קילומטרים בלבד, נדמה לפעמים שלא רק שהוא לא עומד באף קריטריון הנדסי אלא שגם חוקי הפיזיקה לא חלים כאן.

    על המפות משורטט הכביש הזה כשביל אזורי, ובפועל זהו 'כבישון' שמשמש כקיצור דרך עבור תושבי האזור כשהוא סלול באספלט ומרוצף חורים ומשרטט את דרכו בתוך נופים נפלאים.

    עיקוליו חדים, רוחבו אינו רחב מספיק כדי להיקרא רוחב, שוליו חסרי רחמים לנוכח תהומות שפעורים תחתם, אבל הנוסע עליו חש כתייר שמגלה ארץ חדשה.

     

     

    תושבי בית ג'ן מתגאים, בצדק, בישוב ההררי שלהם ואף מכנים אותו בשמות שמזכירים קצת את הפרובינציאליות שלנו, כמו 'פרובאנס בגליל' או 'שוויץ של הגליל'. זה מפני שהישוב הוותיק שלהם נטוע על מדרונותיו התלולים שלצד הר מירון וטובל בנוף מהמם.

    הישוב עצמו נמצא על הר צפריר שנישא לגובה של 1046 מטרים והוא בנוי מבתים נאים ורחבי מידות. דרוזים שהגיעו לכאן במאה ה-18 מארץ הלבנון הקימו את הישוב הזה, ומרכז כפרם נותר במבנה המקורי של סמטאות ציורית צרות ותלולות שתחומות על-ידי בתים ומבנים עתיקים.

     

     

    זמורות גפן ועצי תאנה מקשטים את כניסות הבתים, ומתוך סלע שבקצהו הצפוני של הכפר בוקע מעיין 'עין נום' הזעיר.

    הכביש הקטנטן שאליו אנחנו חותרים יוצא צפונה מנקודה זאת והוא מסומן בסימון שבילים אדום. זהו כביש שמתאים לכל סוגי הרכב, אבל מפני שהוא קופצני וצר הוא דורש נהגים מיומנים ורגועים.

    יפי הדרך ניכר כבר ביציאה אל הכביש שנדמית לקניון צר שמצדדיו נישאים ההרים אל גובה של כמעט 1000 מטרים. בימי החורף מתכסה הנוף כולו בשטיח צמחיה ירוק ובתקופה כזאת אפשר לחשוב על הדמיון בין בית ג'אן לבין ז'נבה שבשוויץ.

    ענן רך ודק של ערפל נח על הכפר בשעות הבוקר ומעניק לו מראה של צעיף קליל שעוטה את הטרסות המעוגלות ואת מטעי הזיתים. בהמשך, מימין לכביש, חרוצה התהום על-ידי נחל זעיר שהוא אחד מיובליו של נחל שפנים. בנקודה זאת אין כמעט שוליים לכביש ושתי מכוניות לא יכולות לחלוף בו זו לצד זו מפני שהוא צר מידי.

    בהמשך, לפני עיקול משמעותי, מוקם משמאל לדרך אתר הנצחה לחללי אסון המסוקים, ושמותיהם חקוקים על שיש שחור. אנדרטת הנצחה נוספת הוצבה לזכר הלוחם הדרוזי, בן בית ג'ן, סמל פאדי קזאמל אשר נהרג באותו אסון.

     

     

    מקום חניה הוכשר ליד אנדרטה זאת וזאת נקודה מומלצת לחובבי הטיולים הרגליים ליציאה למסע רגלי אל שביל הליכה שמוביל אל שמורת הרי מירון והרי פקיעין.

    פס האספלט השחור מתפתל, מטפס עולה ויורד בדרכו אל הישוב הדרוזי חורפיש, ולקראת הכפר חוצים מטעי זיתים ומגיעים אל כביש מספר 80 שמוליך מחורפיש אל צומת חירם.

    בסביבה: "איה נטורל", ביציאה הצפונית של בית ג'ן, היא מעבדה למחקר עם מפעל קטן לפיתוח וייצור מוצרים שמופקים משמן זית. המקום הוקם על-ידי שני קציני רפואה ורוקחות שפרשו מצה"ל, ומתקיימות בו הרצאות אודות השמן והמפעל. אפשרות כמובן גם לקנות שם את מוצרי המפעל. 04-9805066.

    בסביבה 2: מראש הר הארי שבבית ג'ן ישנה תצפית מרהיבה – בלילה וביום – על כרמיאל, הרי יודפת וכפר רמה. במקום גן מטופח ובו קבריהם שני אחים, חללי צה"ל, פואד וסאלח זידאן.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 85 מכרמיאל מזרחה לכיוון צומת רמה ופונים צפונה אל כביש 864 לבית ג'ן. כדי להגיע למחוז חפצנו ממשיכים מתוך הכפר לשילוט שמוליך אל "איה נטורל".
    הדרך עוברת דרך מרכז הכפר ועד ליציאה הצפונית, ליד עין נום.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות לפעילויות נוספות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל בית ג'אן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.