• Ad
  • ייצור רכב

    טויוטה וסוזוקי מחזקות ברית ביניהן

    הברית בין טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביותר ביפן, לבין סוזוקי הקטנה מתחזקת: טויוטה קונה 5% מסוזוקי וסוזוקי תקנה חלק זעיר מטויוטה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרניות הרכב היפניות טויוטה וסוזוקי הכריזו בסוף השבוע האחרון על העמקת הברית האסטרטגית ביניהן, בין השאר באמצעות רכישת מניות הדדית.

     

     

    טויוטה תרכוש 5% מן הבעלות בסוזוקי תמורת קרוב למיליארד דולר, ואילו סוזוקי תשקיע כמחצית מן הסכום הזה ברכישת נתח קטן מן הבעלות בטויוטה. העסקה עצמה לא מפתיעה, ועל הכוונה לבצע אותה דיווחנו כאן בחודש מרץ השנה. עם זאת, בעוד שלעצם רכישת המניות ההדדית יש בעיקר משמעות סמלית, החדשות החשובות של העסקה הזאת נוגעות לקשר המתהדק בין שתי החברות. המטרה המהותית של העסקה היא לא המשך של מסע הרכישות של טויוטה, שבמסגרתו היא כבר מחזיקה בבעלות מלאה ב'הינו' וב'דייהטסו', ובחלקי בעלות בסובארו, כמו גם בברית אסטרטגית עם מאזדה – אלא חלוקת נטל עלויות הפיתוח עם יצרניות רכב נוספות.

    מבחינת סוזוקי, גם במישור האישי של בעלי החברה וגם במישור הטכנולוגי של החברה עצמה, מדובר בחבל הצלה שאמור לאפשר לה לשרוד את המהפכה שמתרגשת בתקופתנו על תעשיית הרכב. מהלך זה מהווה המשך טבעי לקשר שהחל להתרקם בין שתי החברות לפני כשנתיים, ובמסגרתו הוכרז כבר על שיתוף פעולה טכנולוגי שכולל בין השאר פיתוח משותף של מנוע בעירה פנימית חדש, פיתוח משותף של פלטפורמה לקרוסאובר קטן, וכן שימוש של סוזוקי במכלולים להנעה אלטרנטיבית שפותחו על-ידי טויוטה. בנוסף, שתי החברות גם מבצעות יחד רכש משותף.

     

     

    לא מיותר להזכיר שבמשך עשרות שנים סוזוקי הייתה יריבה עסקית מרה של טויוטה, היות שסוזוקי שלטה ביד רמה בכל הקטגוריות של מכוניות קטנות ופיצפונות ("מכוניות "(kei ביפן, שוק שבו טויוטה מתמודדת באמצעות דייהטסו שבבעלותה (כיום בעלות מלאה, בעבר בעלות חלקית). מנהיגי טויוטה ניסו להיאבק בהגמוניה הזאת גם באופן ישיר – באמצעות השקעה בדייהטסו, וגם באופן עקיף – באמצעות השפעה על הממשלה היפנית לצמצום תמיכתה במכוניות פיצפונות. בסופו של דבר סוזוקי נאלצה "להרים ידיים" ולוותר על ההגמוניה בשוק הקטנטנות.

    סוזוקי גם נמצאה לאורך לא מעט שנים, ועד למשבר הכלכלי של 2008, בבעלות חלקית של ג'נרל מוטורס, ואם לא די בכך – בתחילת שנות ה-2000 היא אף ניסתה לקשור ברית עם ניסאן – הארכי-יריבה של טויוטה. בשנת 2009, לאחר הפרידה מג'נרל מוטורס, היה לסוזוקי סיבוב מאד לא מוצלח עם פולקסווגן, שהסתיים במריבה גדולה ובגירושים כפויים בשנת 2015. מכל מקום, לפני כשנתיים, כאמור, שתי היצרניות היפניות שמו את העבר מאחוריהן והחלו בבניית ברית אסטרטגית.

    סוף עידן?

    בשנה הבאה צפויה סוזוקי, אשר ממש כמו טויוטה החלה את דרכה העסקית בתחום הנולים לאריגת בדים, לחגוג את "יום הולדתה" ה-100. באותה שנה יחגוג היו"ר שלה, אוסמו סוזוקי, את יום הולדתו ה-90. אוסמו סוזוקי, אגב, למרות שמו, הוא לא בנו או אחיינו של המייסד אלא דווקא חתנו של בנו… הוא הצטרף למשפחת המייסדים כאשר נשא לאישה את נכדתו של המייסד, ושינה את שם משפחתו לשמה… אוסמו מונה כנשיא הרביעי של סוזוקי בשנת 1978, בגיל 48, כלומר שהוא מחזיק במושכות מזה כ-40 שנים.

    רכילות בצד, ההחלטה האסטרטגית החשובה והמוצלחת ביותר של אוסמו סוזוקי בתקופת כהונתו לא נגעה לדגם חדש או לטכנולוגיית ייצור, וגם לא לברית עם יצרנית רכב כזאת או אחרת, אלא להימור על שוק הרכב של הודו. סוזוקי הייתה יצרנית הרכב הגדולה הראשונה בעולם שנכנסה לתת היבשת ההודית והחלה לייצר שם מכוניות מותאמות לשוק המקומי, וזאת בהשקעה עצומה – יחסית לחברה בסדר גודל כזה, של כמעט 4 מיליארד דולר (בערך נוכחי).

    כעת, לאחר שהיא שולטת בכמחצית מן השוק הזה, וכבר מכרה שם – ובמדינות מתפתחות אחרות – מיליוני מכוניות, הנכס ההודי הוא היהלום שבכתר של סוזוקי, ולו מפני שבהודו נמצא כיום שוק הרכב שמתפתח בקצב המהיר ביותר בעולם.
    מבחינה זאת אפשר לומר שיותר משטויוטה מוכנה לעקם את האף ולהשקיע ביריבתה מן העבר, מנהליה מזהים הזדמנות לחדירה נוחה ומהירה לאחד השווקים החשובים אסטרטגית, והם ממהרים לקדם כלים לכיוון הזה, שעל לוח המשחק העולמי.

    יפתחו יחד מכוניות אוטונומיות

    כפי שפרסמנו כאן מוקדם יותר השנה, סוזוקי תקבל מטויוטה את הפלטפורמות החשמליות וההיברידיות שנחוצות לה מאד, כמו גם אפשרות להשתמש בפלטפורמה הגלובלית החדשה שלה (שעל בסיסה בנויות קורולה וחברותיה), ובתמורה היא נותנת לטויוטה דריסת רגל בהודו וגם את מנוע הטורבו-בנזין החדש שפיתחה. במקביל, סוזוקי תבנה עבור טויוטה שני כלי רכב קומפקטיים – האחד על בסיס 'סיאז' – מכונית קומפקטית שסוזוקי בונה בהודו, סין ותאילנד, והאחרת על בסיס 'ארטיגה' – שהוא מיקרו ואן על בסיס 'סוויפט' שסוזוקי מוכרת בעיקר בהודו ובאינדונזיה. שתי המכוניות האלה ישווקו על-ידי טויוטה בהודו. בנוסף, טויוטה תדביק את הסמל שלה על דגמי סוזוקי שמיוצרים בהודו ותמכור אותם ("מכוניות מדבקה") בשוק האפריקני.

    בהודעה המשותפת של שתי החברות לעיתונות נכתב: "חברות טויוטה וסוזוקי מודיעות בזאת כי שתי החברות התקשרו בהסכם "ברית הון" (ברית כלכלית) במטרה למסד ולקדם שותפות ארוכת טווח בתחומים חדשים, בהם תחום הנהיגה האוטונומית.
    שתי החברות החלו לשקול שותפות עסקית בשנת 2016 ומאז בחנו נושאים ספציפיים… השנה הודיעו החברות כי יתחילו לפתח יחד מוצרים ולשתף פעולה בייצור, במקביל לקידום הרכש המשותף… (וזאת) על ידי איחוד כוחה של טויוטה בטכנולוגיות חשמליות וכוחה של סוזוקי בטכנולוגיות של רכב קומפקטי… תחום הרכב חווה כיום נקודת מפנה חסרת תקדים לא רק בגלל החמרת תקנות איכות הסביבה אלא גם (בגלל) כניסת חברות חדשות מתעשיות שונות והתפתחויות בתחום הניידות. שתי החברות מתכוונות להשיג צמיחה ברת-קיימא באמצעות התגברות על אתגרים חדשים ועל ידי העמקת מערכת היחסים המשותפת בתחומים חדשים – תוך כדי כך שיוסיפו להיות מתחרות…"

    אנליסטים של שוק הרכב מעריכים שעסקת המניות הזאת, ו"ברית ההון" שהוכרזה בין החברות, הינה רק שלב ראשון של מערכת יחסים שתוביל לקשר בעלות משמעותי יותר של טויוטה בסוזוקי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.