• Ad
  • חטפו דו"ח: איפה המסמך שהכשיר את מצלמות המהירות?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משטרת ישראל מסרבת, בשלב זה, לחשוף את דו"ח הטכניון אשר קובע – כך לטענת המשטרה – שמצלמות המהירות האלקטרוניות אמינות. אתמול (ג') קיבל היועץ המשפטי של ארגון 'בצלמו' הודעת סירוב לבקשתו מן המשטרה לקבל את דו"ח הטכניון, וזאת בטענה ש"המסמך המבוקש עדיין אינו סופי ונמצא בשלבי עיצוב".

     

     

    הודעה זאת היא לכל הפחות מוזרה, בהתחשב בכך שהדו"ח "שטרם עוצב" שימש כבר לפני כשלושה חודשים את היועץ המשפטי לממשלה כדי להורות לאגף התנועה במשטרה לשוב ולהפעיל את מצלמות המהירות. זאת לאחר תקופה של כשלושה חודשים שבהם, בעקבות עדויות וחשדות שנחשפו במהלך המשפט בעכו, הורה היועמ"ש למשטרה שלא לשלוח דוחות לנהגים.

    במקביל לפניית המשטרה אל מכון התקנים בדרישה להכשיר את תו התקן שהמכון העניק למצלמות פנתה המשטרה גם אל הטכניון ושכרה את שירותיו כדי לבצע ניסוי לבחינת אמינות מצלמות המהירות. במכון התקנים אמנם טענו שאין אפשרות טכנולוגית לבצע בדיקות אימות כאלה בישראל, אבל זה לא מנע את הפרויקט המשותף למשטרה ולטכניון.
    לאחר שהתקבלו הממצאים הראשוניים של בדיקת הטכניון, שמהם עלה, לכאורה, שהמצלמות אמינות, הכריזה המשטרה על כך שיש בידיה דוח שמוכיח את אמינות המצלמות, ובמקביל העבירה את דוח הביניים ליועמ"ש. אלא שבמשרד היועמ"ש לא התרשמו יותר מידי מן הבדיקות ודרשו מן הטכניון (באמצעות המשטרה) לבצע בדיקות נוספות.

    רגע לאחר שהשופט הבכיר יעקב בכר, מבית משפט השלום בעכו, קבע שמצלמות המהירות לא אמינות ושעד מרכזי מטעם התביעה שיקר בפניו, קיבל היועמ"ש את דו"ח הטכניון והורה למשטרת התנועה לשוב ולשלוח דוחות לנהגים, וצריך להניח שהיועמ"ש סבור שעל סמך דוח זה הוא יוכל להגן על עמדת המשטרה בבית המשפט.

     

     

    כמה חודשים קודם לכל זה החלו "לזרום" אל ארגון 'בצלמו' עשרות רבות של דוחות מהירות אשר הונפקו על-ידי מצלמת מהירות אלקטרונית שמוצבת על כביש 5 בסמוך למחסום אורנית שבשומרון. מטרתו המוצהרת של ארגון 'בצלמו' היא "להפסיק את האפליה בין יהודים וערבים עם דגש על המדיניות של בג"צ. לדאוג לזכויות האדם בכלל. לקדם את חופש המידע עם דגש על דיווח משטרתי אמין לגבי פיגועים". המחלקה המשפטית של הארגון, באמצעות עו"ד מיכאל ליטווק, פנתה למשטרת ישראל בבקשה לבטל את הדוחות, וזאת בטענה שבקטע הכביש שבו מוצבת המצלמה קיימת הגבלת מהירות ספק חוקית, ולא ברור מי בכלל הציב אותה ומדוע.

    לקריאה נוספת: נוהגת בפסילה: התזמון המוזר של הכשרת מצלמות המהירות

    לנוכח הודעת המשטרה והיועמ"ש על חידוש חלוקת הדוחות פנה עו"ד ליטווק אל המשטרה בבקשה לקבל את דו"ח הטכניון, ומשסורב הוא פנה שוב – הפעם בהליך לפי חוק חופש המידע – בדרישה לקבל את הדו"ח.
    אתמול, כאמור, קיבל עו"ד ליטווק הודעה לפיה המשטרה מסרבת להעביר לידיו העתק של הדוח. "בפנייתך שבסימוכין", נכתב בתשובת המשטרה, "ביקשת לקבל לידיך דו"ח פירוט הבדיקות המעמיקות והמקיפות שנעשו למצלמות א3 ותוצאותיהן ודו"ח הסיכום של ממצאי הבדיקות שנעשו על-ידי מהנדסי הטכניון. לאחר שבחנו את הבקשה ושקלנו את השיקולים הרלבנטיים החלטנו לדחות את בקשתך. המסמך המבוקש עדיין אינו סופי ונמצא בשלבי עיצוב, ולכן לא נוכל למסור אותו לידיך בשלב זה, וזאת בהתאם לאמור בסעיף 9 (ב)(2) לחוק חופש המידע".

    מיותר לציין שנאשמים שמבקשים להגן על חפותם בבית המשפט, ועוד יותר מהם – מי שמבקשים להעריך את הסיכויים שלהם, מבחינה משפטית, להיאבק על חפותם ולנצח, זקוקים לדוח אשר הופק תוך שימוש בכספי הציבור, וזאת בין השאר כדי להעריך עד כמה רצינית בדיקת הטכניון וכיצד עשוי להתייחס אליה בית המשפט.
    אם הדו"ח של הטכניון באמת "עדיין אינו סופי ונמצא בשלבי עיצוב" – הרי שלא ברור על מה הסתמך היועץ המשפטי לממשלה כאשר אישר את ההפעלה המחודשת של המצלמות. מאידך, אם הדוח מספיק מקצועי ורציני כדי שהיועמ"ש יחליט, על בסיסו, שהמצלמות אמינות ושאין כל מניעה להשיב אותן לפעולה – הרי שלא אמורה להיות למשטרה כל סיבה שלא להציג את הדוח בפני האזרחים ששילמו את מחיר הביצוע שלו.

    את תגובת משטרת ישראל נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.

     

    לקריאה נוספת: מצלמות המהירות: תחקיר 'שטח הפקר' חושף שקרים, טיוח, ופגיעה בבטיחות

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.