זוגיות במשבר: ניסאן דחתה הצעת מיזוג של רנו

המרצע יוצא מן השק? רנו מנסה להפעיל על ניסאן לחץ למיזוג כולל. ניסאן, מצידה, דורשת לאזן את מבנה הבעלות הצולבת. הגיבור הטראגי של הטלנובלה היפנית-צרפתית הזאת הוא קרלוס גוהן
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

בשבוע שעבר עצרו השלטונות היפנים את קרלוס גוהן – בעבר המנכ"ל והיו"ר הכל יכול של רנו וניסאן, בפעם השלישית, והאשימו אותו באישום נוסף, רביעי במספר, בסדרת אישומי מרמה והונאה כלפי החברות שעמד בראשן וכלפי רשויות המס ביפן. גוהן ופרקליטיו טוענים שמדובר בעלילת דם שנובעת ממערכת היחסים בין רנו לבין ניסאן, ובפרט מן הניסיון של רנו, אשר החל בשנה שעברה, לכפות על ניסאן מיזוג מלא.

 

 

בין אם יש או אין בסיס לתיאוריית הקונספירציה הזאת, על עובדה אחת אין מחלוקת: ממשלת צרפת, אחת מבעלות המניות הגדולות ברנו, אכן לחצה על החברה לפעול למיזוג בין החברות השותפות, וניסיונות כאלה אכן בוצעו ועדיין מבוצעים. העיתון היפני החשוב 'ניקיי' דיווח אתמול (ב') על כך שניסאן דחתה לאחרונה הצעה נוספת של רנו באותה הרוח, ואף דרשה מן הצרפתים לשנות את מבנה האחזקות ההדדיות בחברות כך שיהיה שוויוני.

בשנת 1999, כאשר ניסאן נמצאה במשבר רגעי, ניצלו אנשי רנו את ההזדמנות "להציל" אותה, ורכשו נתח מן הבעלות בחברה – בין השאר באמצעות עסקת מניות שבמסגרתה קיבלו אנשי ניסאן חלק מן הבעלות ברנו. אלא שהחלפת המניות הזאת (שבמקביל לה רנו גם הזרימה כסף לניסאן) לא הייתה סימטרית: רנו מחזיקה ב43% מן הבעלות בניסאן (באמצעות חברת אחזקות שמאגדת את הברית בין שתי החברות שנותרו עצמאיות) בעוד שניסאן מחזיקה רק 15% מן הבעלות ברנו.

לפי הדיווח ב'ניקיי', בניסאן מנסים מזה זמן לתקן את מה שנתפש בעיניהם כעיוות, ובהנהלה היפנית של החברה סבורים שמה שנולד באופן לא שוויוני, ו"התגלגל" כך במשך כעשרים שנים, יונצח באופן בלתי הפיך אם שתי החברות תמוזגנה לחברה אחת.

אנשי 'ניקיי' דיווחו שמנכ"ל ניסאן, הירוטו סאיקאווה, סירב לומר אם החברה קיבלה הצעה חדשה מרנו ואמר ש:"עכשיו זה לא הזמן לחשוב על דברים כאלה. כרגע אנחנו מתמקדים בשיפור הביצועים של ניסאן. תנו לנו זמן לעשות את זה". גם אנשי רנו סירבו להגיב על הדיווח של 'ניקיי'. עם זאת, כבר בחודש שעבר דיווח העיתון הכלכלי הנחשב 'פייננשל טיימס' על כך שרנו מתכוונת לחדש את שיחות המיזוג עם ניסאן במהלך השנה הקרובה, וזאת – לטענת הצרפתים – כדי למקסם את הסינרגיות בין שתי החברות.

לפני כחודש דווח גם על ההחלטה של מנהלי רנו, ניסאן ומיצובישי (הברית רנו-ניסאן השתלטה על מיצובישי בשנת 2016) לסגור שתי חברות הולנדיות שניהלו את הברית, ולהקים במקומן "גוף הנהגה חדש" אשר יונהג בצוותא על-ידי מנהלי שלוש החברות. בשורה תחתונה, כרגע מתנהלות שתי מיני דרמות במקביל: בטוקיו נאבק קרלוס גוהן על חפותו, לאחר שפוטר מכל תפקיד ותואר בשלוש החברות, ובין פריז לטוקיו מתנהל מו"מ אשר עשוי להביא בסופו של דבר למיזוג – אבל סביר שזה לא יקרה אלא אם היפנים יקבלו לכל הפחות חלק שווה מן העוגה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.