• Ad
  • וולוו מציגה: מכונית בלי מפתח

    עוד צעד בדרך אל מכוניות להשכרה קצרצרה ולבעלות שיתופית: הטלפון החכם מחליף את מפתחות הרכב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחרי שב.מ.וו. הציגה מפתח למכונית בגודל של טלפון, וחכם בדיוק כמותו, וולוו באה ואומרת שמפתח למכונית שקול למעשה למנואלה, קרבורטור, או כל רכיב אחר שחלף מעולמה של המכונית.

     

     

    מחר, במסגרת 'קונגרס המובייל העולמי' (Mobile World Congress 2016) שייערך השבוע בברצלונה (22-25 בפברואר), תציג וולוו טכנולוגיה פשוטה ככל הנראה, ויחד עם זאת מקורית וחדשנית, ומכל מקום כזאת שטרם הוצגה עד היום על-ידי אף יצרנית רכב אחרת: אפליקציה לטלפון החכם אשר מחליפה לגמרי את מפתחות הרכב.

    כבר בשנה הבאה מתכוונת וולוו למכור מכונית סדרתית ראשונה שאותה לא יפתחו ויניעו באמצעות מפתח, כמקובל כיום, אלא מתוך אפליקציה ייעודית על המכשיר הנייד.

    למה שאולי נשמע בשמיעה ראשונה כמו גימיק, ומיד מעלה שאלות בנוגע לגניבות רכב וכיוצא באלה, יש משמעויות עצומות לא רק בנוגע לנוחות (ויש שיאמרו דווקא לחוסר הנוחות) של שימוש פרטי במכונית, אלא בעיקר בכל הקשור למכוניות השכרה בכלל, ולמכוניות להשכרה לטווח קצרצר, למכוניות "מאגרי רכב" (שמשמשות חברות וארגונים) ולציי רכב בבעלות שיתופית.

    ברגע שהמפתח הפיזי של מכונית נעלם מן העולם, ותחתיו מופצת אפליקציה שיכולה לבצע את כל הפעולות המוכרות לנו היום – החל מפתיחת דלתות ודלת תא מטען, דרך הפעלה מוקדמת לצורך חימום או קירור, התנעת המכונית לקראת נסיעה וכלה בהגבלת כח המנוע עבור נהגים צעירים – הרי שכל הלוגיסטיקות שקשורות בשימוש במכונית (או בכל כלי תחבורה אישית אחר) – הופכות להיות הרבה יותר פשוטות.

    כאמור, וולוו מצהירה על כך שהיא תהיה יצרנית הרכב הראשונה בעולם שהופכת אפליקציה לטלפונים חכמים (לאנדרואיד, אפל ו'חלונות') לתחליף מוחלט של מפתח המכונית (אם כי לקוחות שיחפצו בכך יוכלו לקבל במקביל גם מפתחות פיזיים) – אבל כנראה שרק מחר היא תחשוף, במסגרת הקונגרס, את הדרכים המתוכננות על ידה להתגבר על סכנת השימוש ברכב על-ידי מי שלא מורשה לכך.

     

     

    פריצת מכוניות, כך נדמה, תהפוך ממחר לאחד מענפי הפריצה למחשבים וטלפונים חכמים – אם כי קשה עדיין לומר אם מדובר בעליית מדרגה ברמת התחכום או להיפך.

     

     

    אחד היתרונות עליהם מצביעים אנשי וולוו הוא שבטלפון אחד אפשר להחזיק צרור שלם, כמעט לא מוגבל בגודלו, של מפתחות רכב, ויתרונות אחרים קשורים לעולמות החשבונאות, הבנקאות וניהול ציי רכב: ה"מפתח" הוא גם ארנק וכרטיס אשראי, גם יומן נסיעות שמסוגל לאגור מידע גיאוגרפי ולתעד זמנים (ומהירויות נסיעה) שבהם נעשה שימוש במכונית (גם לצורך התחשבנות כספית וגם לתיעוד עבירות תנועה), וגם מאפשר להזמין באמצעותו מראש "חלונות זמנים" להשכרת רכב או לקבל מידע אודות זמינות ומיקום של מכוניות להשכרה לטווח קצרצר כמו אלה של 'קאר-טו-גו" למשל.

    מרגע שמכונית הוזמנה או הושכרה – בין אם בחברת השכרה 'סטנדרטית' לקראת השכרה של מספר ימים ובין אם בהשכרה לטווח קצרצר (כמו אופניים של 'תל-אופן' בתל-אביב) – נשלח אל האפליקציה שבטלפון החכם של הנהג קוד של מפתח אלקטרוני – ואילו במכונית עצמה ניתן כמובן לשנות את הקוד בכל רגע נתון, למשל בתום כל השכרה.

    שיטה זאת מייתרת את הצורך בדלפק שירות של חברת השכרת רכב, היות שכל הפרוצדורות, כולל 'טופסולוגיה' ואפילו צילום המכונית לפני שמתחילים לנהוג בה – יכולות להתבצע מן הטלפון עצמו ולחסוך תורים וזמן המתנה מיותר.

    גם האיתור הפיזי של מיקום המכונית פשוט – באמצעות ה-GPS של המכונית ותוכנת הניווט בטלפון.

    מבחינה טכנולוגית לא מדובר ב"סיפור גדול", שכן גם כיום מבצע ה"מפתח" את הקשר עם המכונית באמצעות תשדורת רדיו מוצפנת, וזה יוסיף להיות המצב גם בעתיד באמצעות הטלפון, ואילו שיטת ה"כניסה ללא מפתח" או "מפתח חכם" (שבה אין צורך לסובב מפתח במתג התנעה) מכסה כיום דגמים בכל טווחי המחירים – החל, למשל, מיונדאי i10.

    "בוולוו אנחנו לא מעוניינים בטכנולוגיה למען הטכנולוגיה", אמר הנריק גרין – סגן נשיא החברה לאסטרטגית מוצר. "טכנולוגיה חדשה צריכה להפוך את החיים של לקוחותינו לקלים יותר ולחסוך להם זמן. צרכי הניידות מתפתחים, וכך גם הציפייה של הלקוחות שלנו לגישה מהירה יותר למכוניות".

    וולוו, כמו ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס ויצרניות רכב נוספות, החלה לעסוק בתחום ההשכרה הקצרצרה באמצעות חברת שיתוף מכונית, זו שלה נקראת Sunfleet והיא פועלת משדה התעופה של גוטבורג, "עיר הבירה" של וולוו בשבדיה.

    את הניסוי המעשי הראשון בטכנולוגיה החדשה תערוך וולוו כבר בקיץ הקרוב על צי המכוניות של 'סאנפליט', ובשנה הבאה היא מתכננת להציע אותה במספר (שטרם פורסם) של מכוניות סדרתיות רגילות.

     

     

    אנשי וולוו לא שוכחים להזכיר לנו שהם כבר הובילו לא מזמן יוזמה קרובה ברוחה אשר קשורה לפתיחת מכוניות: בשנה שעברה החלו השבדים להפעיל שירות משלוחים חדש שבו מזמין בעל הרכב מוצרים באמצעות המחשב או הטלפון הנייד, ואלה נשלחים על-ידי חברת שליחויות ישירות אל מכוניתו – אשר פותחת לקראת השליח את דלת תא המטען שלה ושם הוא מניח את המוצר שהוזמן.

    כאמור, לטובת מי שלא רוצה להיות בין ה"מאמצים החדשים" של טכנולוגיות תציע וולוו גם מפתח פיזי למכוניות שבהן תהיה האופציה החדשה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.