• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שר התחבורה מאשים את ועדת הכלכלה של הכנסת בעיכוב רפורמה, אשר לטענתו תוזיל את המכוניות החדשות ותפחית את עלויות האחזקה בעשרות אחוזים. אלא שמי שאחראי לעיכובים הרבים באישור הרפורמה הוא דווקא משרד התחבורה, שמנסה ליישם את הרפורמה באמצעות חוק מסורבל להחריד, שעלול ליצור סבך בירוקרטי בלתי ניתן להתרה

    לאחרונה מצא שר התחבורה, ישראל כץ, את הסיבה לעיכובים באישור רפורמה שמתיימרת להוזיל את מחירי המכוניות בישראל: ועדת הכלכלה של הכנסת, כך הוא טוען, גוררת רגליים ומעכבת את אישור החוק הנחוץ ליישומה של הרפורמה. כאשר הוועדה תתעשת, כך מטיח השר כץ בראיונות, החוק יאושר והמחירים בשוק הרכב ירדו מיד ובשיעור חד.

    אלא שאם השר כץ רוצה למצוא את הסיבה האמתית לעיכובים באישור הרפורמה והחוק, הוא לא צריך להרחיק עד ועדת הכלכלה. כל שעליו לעשות הוא לפתוח את דלת לשכתו, ומיד הוא יוכל להבחין במנגנון עצום של בירוקרטיה שנוצר על-ידי פקידי משרדו במטרה ליישם את הרפורמה. סבך הבירוקרטיה הזה גורם לעיכובים ודחיות בדיונים בוועדת הכלכלה, ובעתיד הוא עלול להתברר כגורם לשורת ליקויים ואף התייקרויות בשוק הרכב.

    "יש לנו פתרון"
    קחו לדוגמה סעיף פשוט ותמים לכאורה, שעוסק בחובת נוכחות של מנהל מקצועי במוסך בכל שעות פעילותו. בתחילה הציע משרד התחבורה כמה תנאים בסיסיים לקבלת רישיון להפעלת מוסך, ובהם דרישה ממבקש הרישיון להעסיק "מנהל מקצועי המתאים להפעלת אותו סוג מוסך, שנוכח בו בשעת המתן השירות לציבור… או ממלא מקום".

    אולם, כאשר דנה ועדת הכלכלה בסעיף הקטן הזה, התברר שהוא כלל אינו תמים ואף עלול לפגוע במוסכים קטנים, שמעסיקים מספר מוגבל של עובדים ואינם יכולים לממן את העלות הכרוכה בהעסקת כמה מנהלים מקצועיים. לכן, כאשר דורש משרד התחבורה את נוכחות המנהל המקצועי בכל שעות הפעילות, המשמעות המעשית היא שכאשר אותו מנהל אינו יכול להתייצב לעבודה – למשל, בגלל מילואים – המוסך אינו יכול לפעול.

    נציגים של משרדי הממשלה מיהרו להציע רעיונות לפתרון הבעיה. "יכול להיות שיהיו מנהלים מקצועיים שנמצאים בסטנד-ביי למוסכים, שהם יוכלו להזמין אותם", הציע נציג משרד המשפטים. לסמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, היה רעיון אחר. "יש לנו פתרון", בישר ליו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן. "אנחנו נשאיר את הנוסח המקורי: 'ממלא מקום אחד או יותר למנהל המקצועי וכפי שקבע השר'".

    הצעתו של הסמנכ"ל החזיקה מעמד כמה דקות בלבד, בטרם נוספו לה תיקונים שיזמו נציגי הלשכה המשפטית של משרד התחבורה: התברר שהניסוח "כפי שקבע השר" אינו מספק את המשפטנים. "'העומד בדרישות הכשרה והסמכה כפי שקבע השר'", הבהירה נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה. "אנחנו גם רוצים להגביל, שמנהל המקצועי בעל הכישורים הפחותים לא יהיה לתקופה בלתי מוגבלת… צריך תקופת מינימום… אנחנו מבקשים להסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין תקופת מילוי המקום. שם נקבע את כל ההסדרים".

    לאחר עוד כמה חילופי דברים (מיותרים למדי), עלה הסעיף להצבעה, ומיד אושר על-ידי שני חברי הכנסת שטרחו להגיע לדיון (אחד מהם היה יו"ר הוועדה, שנוכחתו כמובן נחוצה לעצם קיום הדיון). אבל אם אתם חושבים שבכך הסתיים הליך אישורו של הסעיף הקטן והתמים, אתם טועים.

    סעיפים ותתי-סעיפים
    לקראת יום שלישי הבא (28.10) הגיש משרד התחבורה בקשה לדיון מחדש בסעיף שכבר אושר לפני שלושה חודשים, ובמקביל הוגש נוסח מתוקן של הצעת החוק, שכולל סעיף חדש לחלוטין, שעוסק בהסמכה הנדרשת מאותו ממלא מקום (שנדרש להיות נוכח כאשר המנהל המקצועי אינו מתייצב לעבודה). ואגב, הסעיף החדש מורכב מארבעה תתי-סעיפים, ויישומו דורש הוספת תת-סעיף חדש בסעיף שקובע את התנאים לקבלת רישיון להפעלת מוסך.

    מבולבלים מרוב סעיפים ותתי-סעיפים? זו רק דוגמה אחת (קטנה) לסבך הבירוקרטי שיוצר משרד התחבורה – סבך שמורכב (נכון להיום) מכמעט 200 סעיפים ועוד כמה מאות תתי-סעיפים. על כל אחד ואחד מהם צריכה ועדת הכלכלה לדון, וכל אחד ואחד מהם נדרש לזכות באישור הוועדה. ולכן, כאשר מאשים השר את הוועדה בגרירת רגליים, כדאי שייבחן לפני כן את תפקודם ושיקול דעתם המקצועי של פקידיו.

    וכדאי גם להזכיר את דבריו של ח"כ ברוורמן בסוף אותו דיון, שבמהלכו נדונה סוגיית ממלא המקום של המנהל המקצועי במוסכים. "שלא יהיה מצב שנוסיף כל-כך הרבה בירוקרטיה וקשיים רבים בתחומים אחרים, שבסוף עוד יכולים לייקר את האחזקה והטיפול ברכב", הזהיר את סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור. "שלא נגיע למצב שמתוך הרצון ליצור חוק שיביא להורדת מחירים ותחרות, ניצור איזו מפלצת עם עודף בירוקרטיה שבסוף יפגע בתחרות. אם זה יקרה, הצרכן ישלם".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    משרד התחבורה קובר את התחרות בסבך של בירוקרטיה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.