• Ad
  • ועדת השקיפות של הכנסת דרשה ממשרד התחבורה ומן הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להעביר לידיה דוחות חקירה של תאונות ופרוטוקולים שלא נחשפו לציבור. מקור במשרד התחבורה טוען שהמשרד יכשיל את המהלך.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    "הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור", אשר ידועה יותר כ"ועדת השקיפות של הכנסת", בראשות ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) קיימה היום (ד') דיון בנושא "שקיפות בנתוני תאונות הדרכים וטיפול משרד התחבורה בנושא".

     

    Volvo Cars Traffic Accident Research Team

     

    משרד התחבורה לא טרח לשלוח לדיון את הממונה על חופש המידע במשרד, או כל נציג אחר שיכול היה לענות מדוע עובר המשרד על חוק חופש המידע ומסרב להעביר את דוחות החקירה של תאונות הדרכים.

    במהלך הדיון נחשפה העובדה שבמשך תשע שנות קיומה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בוצעו רק חמש חקירות לעומק של תאונות במקום 90 (!) שהיו אמורות להתבצע על-ידה לפי המלצות ועדת שיינין, שבעקבותיה הוקם הגוף הזה.

    מנכ"ל הרשות הלאומית, מרדכי בהירי-דואני, הסביר בדיון שהמלצות ועדת שיינין הינן בבחינת "המלצות בלבד" ולכן הן לא מחייבות את הרשות לפעול לפיהן.

    עוד אמר דואני שהרשות סובלת ממחסור בתקציב, אם כי הוא לא ציין מה היא העלות של חקר לעומק של תאונות והאם שאר תקציב הרשות משיג יחסי עלות-תועלת טובים יותר במניעת תאונות.

    ח"כ שפיר אמרה בדיון: "תאונות הדרכים גבו מעל 32,000 קורבנות מאז קום המדינה – יותר מאשר כלל המלחמות ואירועי הטרור גם יחד, ואפשר להוריד דרמטית את כמות הנפגעים אם יתקיים הליך תחקור רציני והסקת מסקנות לאחר כל תאונה.
    הדיון הזה מתקיים בעקבות פניות שקיבלנו מהציבור על אי פרסום נתוני תחקירים לציבור, ובהמשך לישיבות החשובות שהתקיימו בוועדת הכלכלה בראשותו של ח״כ איתן כבל. בדיון שלנו נתמקד בשקיפות החקירות – מדוע דו"חות חקירה לא מתפרסמים לציבור, היכן הפרוטוקולים של ישיבות המועצה, מי הם נציגי הציבור שיושבים בה, אם בכלל – ומדוע לא נמסרים נתונים לציבור, בכדי שיוכלו לדעת, ללא מתווכים, מה המצב האמיתי בשטח״.

    "תחקור אמיתי לאחר כל תאונה, כפי שמתקיים בחיל האוויר, בכדי ללמוד ולהשתפר ולא בכדי לערוף ראשים, יאפשר למשרד התחבורה ולרשות לבטיחות בדרכים תמונת מצב מלאה ונכונה יותר. פרסום תחקירים אלה יאפשר לציבור את האפשרות להבין את הסיכונים בסביבתו ולהפעיל לחץ חשוב על מקבלי ההחלטות לפעול לתיקונם״.

    ד"ר שי סופר, אשר שימש בעבר כמדען הראשי של הרשות הלאומית וכיום משמש כמדען הראשי של משרד התחבורה, אמר בדיון: "לפי דו"ח ועדת שיינין הרשות מחויבת לעשר חקירות עומק בשנה. בזמנו לא עמדנו בזה, וגם היום יש קושי לעמוד ביעד הזה".

    ח"כ שפיר שאלה את נציגי הרשות האם מתפרסמים פרוטוקולים מישיבות מועצת הרשות, ואלה השיבו בשלילה. לשאלת יו"ר הוועדה מדוע, השיבו כי הדבר דורש כח אדם ותקציב, אולם לכך הגיבה ח"כ שפיר ואמרה שהיא בטוחה שמתנדבי "הסדנא לידע ציבורי", שנציגה – גל רייך, נכח בדיון, יסכימו לתמלל את הפרוטוקולים בהתנדבות ולהעלותם לאינטרנט, ומר רייך הסכים לכך באופן מיידי.

    עוד טענו נציגי הרשות שפרסום פרוטוקולים של ישיבות מועצה "לא מקובל" בחברות ממשלתיות, וכי "חברי המועצה לא ירגישו בנוח לדבר אם ידעו שדבריהם יפורסמו".
    לכך השיבה ח"כ שפיר ש"חברי המועצה ייקחו יותר אחריות אם ידעו שהדברים שהם אומרים יפורסמו, ומכיוון שאין כל איסור חוקי לפרסם את הפרוטוקולים אין גם סיבה שלא לפרסם אותם".

    שפיר דרשה משי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה, ליידע את המשרד שהוועדה דורשת לקבל את דוחות החקירה של ציר ז'בוטינסקי ושל תאונת האוטובוס בלהבים.

    כמו כן דרשה היו"ר מנציגי הרשות הלאומית לקבל מהם את כל תחקירי הבטיחות שהם ביצעו בשנים האחרונות – זאת בתגובה לטענתו של מנכ"ל הרשות, בהירי-דואני, שהרשות חוקרת כל תאונה קשה וקטלנית, וכן להעביר לידי הוועדה את הנהלים של צוות חקירה לעומק של תאונות – אם בכלל קיימים נהלים כאלה, ואת כל הפרוטוקולים של ישיבות מועצת הרשות מן השנה האחרונה.

    עם זאת, מקור מקושר מאד במשרד התחבורה מסר ל-TheCar שאנשי משרד התחבורה לא צפויים להעביר לוועדת השקיפות אף דו"ח, ושבסבירות רבה מאד הם אף יפעילו לחצים על הרשות הלאומית להימנע מהעברת המסמכים שנתבקשו מהם.

    אנחנו נוסיף לעקוב אחר הנושא ולדווח האם יש אמת בדברי אותו מקור, או לא.

    את תגובת משרד התחבורה נצרף כאן אם וכאשר יבחר דובר המשרד להעביר תגובה כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הרשות לבטיחות בדרכים ביצעה רק 5 חקירות עומק מאז הקמתה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.