• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מועדון האופנועים הישראלי הגיב בחריפות לדברי בכיר במשרד התחבורה, שטען כי רוכבים מהווים סכנה בטיחותית חמורה לעצמם ולהולכי רגל. "אתר המדען הראשי אינו המקום לפרסום עמדותיהם האישיות, הלא רציניות והלא מבוססות של עובדי המשרד", כתבו במועדון למדען הראשי. בעקבות פניית המועדון, הוסרו הדברים מאתר המשרד

    בתגובה חריפה שהעביר למדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, תקף מועדון האופנועים הישראלי את בכיר המשרד שהעלה טענות קשות נגד רוכבי דו-גלגלי. במאמר רשמי טען זאב שדמי, בכיר ביחידת המדען הראשי, כי רוכבים מסכנים את עצמם ואת הולכי הרגל, ולמעשה רמז שאין כל סיבה שממשלת ישראל תעודד רכיבה על כלי רכב דו-גלגלי.

    בפניית המועדון למדען הראשי, נשללו הטענות השונות שהעלה שדמי – ובעיקר הותקף הבסיס המחקרי-לכאורה עליו התבסס המאמר. בין השאר, התייחס נציג המועדון, עו״ד עמית ברגמן, לטענת שדמי לפיה מרבית תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות. "לא ברור איך הגיע החוקר למסקנותיו 'המדעיות'", כתב עו״ד ברגמן לד"ר סופר, "כאשר ידוע כי הנושא נמצא בתת-מחקר בארץ ובעולם, ורב הנסתר על הגלוי. (יתרה מכך) לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין 80% ו-85% מכלל התאונות הן תאונות מעורבות (התנגשות בין אופנוע ומכונית, ש.ה). הדבר לא מפריע לכותב להגיע למסקנותיו ללא כל ביסוס או חקירה".

    גם בכל הנוגע לטענת שדמי לפיה רוכבי דו-גלגלי מהווים "סיכון בלתי נסבל" להולכי רגל, תקפו במועדון את הבסיס המחקרי-לכאורה של הדברים. "מהיכן לקוחה המסקנה כי רכיבת אופנועים על מדרכה מהווה 'סיכון בלתי נסבל' להולכי הרגל", שאל עו״ד ברגמן במכתב שהופנה למדען הראשי של משרד התחבורה. "האם יש לו מידע על תאונות הדרכים וההרוגים שנגרמו בתאונות רוכבי דו-גלגלי על המדרכות?". יש לציין כי שדמי לא הציג במאמרו כל נתון סטטיסטי או מחקר שעשויים לבסס את טענתו בעניין הולכי הרגל.

    עו״ד ברגמן גם התייחס לאופן שבו בחר שדמי לסיים את דבריו – פנייה צינית לרוכבים, לפיה מוטב שיעברו מרכיבה על כלי רכב דו-גלגליים לשימוש במכונות אישיות מעופפות. "האין טעם לפגם בסיומו התמוה וה'היתולי' של המאמר, שבו שולח המדען הראשי את הרוכבים ל'כלי תחבורה חדש' – מכונה מעופפת אישית?", כתב עו״ד ברגמן לד"ר סופר ממשרד התחבורה. "התייחסות מזלזלת ומתנשאת שכזו לא תורמת לבטיחות הרוכבים – כמו גם לא לשמו של המדען הראשי במשרד התחבורה".

    את פנייתם לד"ר סופר, סיכמו עו״ד ברגמן ומועדון האופנועים בדברים חריפים וברורים: "אתר המדען הראשי אינו המקום לפרסום עמדותיהם האישיות, הלא רציניות והלא מבוססות, של עובדי המשרד. מוטב היה לו נייר זה לא היה מתפרסם".

    ונראה שד"ר סופר הסכים עם הדברים: בעקבות פניית מועדון האופנועים הישראלי, הוסר מאמרו של שדמי מאתר משרד התחבורה, וכעת אין לו כל זכר. יו"ר המועדון, אליקו אלג'ם, כתב אתמול (ד') בעמוד הפייסבוק שלו כי "בעקבות פנייתנו, הורה המדען הראשי להסיר את המאמר המדובר".

    אגב, סביר להניח שקודמו של ד"ר סופר בתפקיד המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, היה מגיב בצורה שונה לחלוטין. בדברים שאמר ב-2012 בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמר זיו-אב דברים דומים (מאוד) לאלה שכתב שדמי: "לילדים שלי אין אפשרות לנסוע באופנוע", סיפר בגאווה. אם הייתי מפקד קורס טיס, לא הייתי משקיע במישהו שנוסע על אופנוע די שיהיה טייס, כי זה נראה לי מסוכן בצורה נוראית".

    בהמשך ניסה לבסס את דבריו על אותם נתונים סטטיסטיים שבהם השתמש שדמי במאמרו. "להוביל אנשים על גגות של מכוניות זה עדיין הרבה יותר בטיחותי מאשר להוביל אותם על אופנועים", אמר זיו-אב. "מנתונים שראיתי בחברות הביטוח הסיכוי של צעיר שרוכב על אופנוע להגיע לגיל 24 ללא פציעה או מוות, זאת אומרת ללא תביעת גוף, היא 25%. 75% מכל הצעירים עד גיל 24 נפצעים או מתים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הרוכבים נגד משרד התחבורה: מסקנות ללא ביסוס וחקירה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.