• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת הביטוח הפניקס מעוניינת לאשר שכר שנתי למנכ"ל החברה בעלות של כ-10.5 מיליון שקלים. לשכר המיליונים הזה תורמים נהגי ישראל, שנדרשים לרכוש מחברות הביטוח פוליסת ביטוח חובה. ואיך כל זה קשור למחאת הרוכבים נגד ייקור פרמיות הביטוח? התשובה (בשני חלקים ו-90 שקלים) לפניכם

    בשבוע שעבר העבירה חברת הביטוח "הפניקס" דיווח לבורסה אודות תנאי העסקתו של מנכ"ל החברה, אייל לפידות, ובמהלך השבוע הנוכחי צפויים חברי דירקטוריון החברה להגיע למשרדי המפקחת על הביטוח במשרד האוצר כדי לנמק את החלטתם לאשר את תנאי ההעסקה. לכאורה, מדובר בעניינים פיננסיים שמעניינים את מי שמתעניין בעניינים פיננסיים. אבל לציבור הרחב מומלץ לגלות מעט עניין בתנאי העסקתו של מנכ"ל הפניקס.

    על-פי הדיווח שהעבירה חברת הפניקס לבורסה, עלות שכרו של לפידות ב-2013 היה כ-10.5 מיליון שקלים, ובשנת 2014 עלות שכרו צפויה להיות מעט יותר מתשעה מיליון שקלים. בשנים 2015 עד 2017 יקבל לפידות – מדי שנה – שכר בסך של כ-1.6 מיליון שקלים, מענק (שנתי) בגובה של כ-2.5 מיליון שקלים ותוספת של תנאים נלווים בסך כולל של כ-850 אלף שקלים (כאמור, מדי שנה).

    מנכ"ל הפניקס אינו היחיד שמרוויח מיליוני שקלים בתחום הביטוח. עלות שכרו הכולל של מנכ"ל חברת כלל ביטוח, איזי כהן, נאמדת בכ-18 מיליון שקלים בשנת 2013. עלות התגמול השנתי של מנכ"ל חברת ביטוח ישיר, רביב צולר, הייתה כ-11.9 מיליון ב-2013. חברת הביטוח הראל נשאה בעלות שכר של שני מנכ"לים – עלות שכרו של שמעון אלקבץ ב-2013 הייתה כשמונה מיליון שקלים, ועלות שכרו של מישל סיבוני הייתה כ-9.2 מיליון שקלים. מול נתונים אלה נרית עלות השכר של מנכ"ל מגדל, יונל כהן (שפרש מתפקידו בדצמבר האחרון), כמעט צנועה: כ-6.5 מיליון שקלים לשנת 2013.

    ומה לציבור שילין על תנאי העסקתו של מנכ"ל חברת ביטוח? ובכן, בניגוד לחברות בורסאיות רגילות, חברות הביטוח גובות מהציבור הישראלי מס: כל נהג ונהגת חייבים לרכוש ביטוח חובה לרכב, ואת הביטוח הזה מוכרות כיום אך ורק חברות הביטוח (הפרטיות). על-פי פרסומי משרד האוצר, ביטוח החובה לרכב הוא אחד הענפים הרווחיים ביותר בתחום הביטוח הכללי, ומאז הפרטתו בתחילת העשור הקודם, מניבים נהגי ישראל הכנסה קבועה ויציבה לחברות הביטוח.

    מכאן שהשכר המרשים שמשלמת חברת הפניקס למנכ"ל מורכב, בחלקו, מתשלומי חובה שנגבים מהציבור הישראלי – תשלומים שמועברים מדי שנה וללא תלות ביכולת הניהול של המנכ"ל או מהצלחתה הפיננסית של החברה. כך למשל, ב-2013 הרוויחה חברת הפניקס כ-141 מיליון שקלים מתחום ביטוח חובה לרכב (רווח לפני מס). רווחי החברה מביטוח חובה הסתכמו ברבעון הראשון של 2014 בכ-36 מיליון שקלים, לעומת סכום דומה בתקופה המקבילה אשתקד.

    את מי מסבסדים הנהגים – רוכבים או מנכ"לים?
    למשוואת השכר של מנכ"לי חברות הביטוח ראוי להוסיף עוד משתנה: על-פי נתוני משרד האוצר, נהגי מכוניות שילמו כ-90 שקלים בממוצע שנתי בין 2002 ו-2012 לכיסוי עלות התאונות של רוכבי אופנועים וקטנועים (באוצר מכנים את העניין "סבסוד"). התשלום הזה, שנגבה באמצעות פרמיות ביטוח החובה של כל נהג ונהגת, נועד לכסות את הגירעון של "הפול" – תאגיד ביטוח שמבטח את הרוכבים, ונמצא בבעלותן של חברות הביטוח. מכאן שתוצאת ה-"סבסוד" של ביטוח הרוכבים היא, בפועל, הקטנת הפסדי חברות הביטוח שנובעים מתאונות רוכבים.

    כדי להקטין את הפסדי "הפול" יושמה ב-2009 רפורמה בביטוח רוכבי הדו-גלגלי: במשרד האוצר הסבירו שמטרת הרפורמה הייתה להביא לכך שכל רוכב יישא בעלות הסיכון האמיתית באמצעות הנהגת דמי ביטוח דיפרנציאליים – רוכבים "בטוחים" ישלמו פחות ורוכבים "מסוכנים" ישלמו יותר. בפועל, הרפורמה הביאה להתייקרות משמעות של פרמיית הביטוח לרוכבים, וכתוצאה מכך רבים מהרוכבים הפסיקו לרכוש ביטוח. מחאת הרוכבים שעוררה רפורמת הביטוח אמנם הניבה תיקון לחוק, שאמור היה לצמצם את השפעת הרפורמה, אך רוכבים רבים טוענים שגם כיום הפרמיות יקרות מדי – וכתוצאה מכך החזקת כלי רכב דו-גלגלי היא עניין לרוכבים אמידים בלבד.

    לכאורה, אין קשר בין פרמיות הביטוח שמשלמים רוכבי דו-גלגלי ועלות שכרו השנתית של מנכ"ל חברת ביטוח כזו או אחרת. אולם, כאשר משרד האוצר מייקר את ביטוח החובה של כל נהג בכ-90 שקלים כדי לכסות את הפסדי חברות הביטוח שנגרמים כתוצאה מבעלותן בתאגיד "הפול", האם ראוי לאשר שכר שנתי של כ-10.5 מיליון שקלים למנכ"ל הפניקס או כ-18 מיליון שקלים למנכ"ל כלל ביטוח?

    חשוב לזכור שהרכיבה על כלי רכב דו-גלגליים יש כרוכה בסיכון בטיחותי, אך בצדו יש לרכיבה תמורות חברתיות וסביבתיות: אופנועים וקטנועים מודרניים מזהמים פחות ממכוניות, והם מקטינים את עומסי התנועה במרכזי ערים. בנוסף, וחשוב עוד יותר, כלי רכב דו-גלגליים – ובעיקר קטנועים – הם אמצעי תחבורה זול ואמין עבור מי שאינם יכולים לרכוש מכונית (חדשה או משומשת).

    האם יש תמורה חברתית לשכר מיליונים שמוענק למנכ"ל חברת ביטוח? אם אתם סבורים שהתשובה לכך היא "לא", כדאי שגם אתם תגלו עניין בהחלטת דירקטוריון חברת הפניקס לאשר את תנאי העסקתו של מנכ"ל החברה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מה הקשר בין שכר הבכירים, ביטוח חובה ומחאת הרוכבים?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.