• Ad
  • הקונספט של מיני וחשבון הנפש של משרד התחבורה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    'מיני' חשפה קורקינט-קונספט בתערוכת המכוניות של לוס אנג'לס. עם טווח נסיעה של 25 ק"מ ומהירות מרבית של 25 קמ"ש. כל שנותר לנו לתהות הוא על מה ישנו בכירי משרד התחבורה שלנו בעשור האחרון

    'מיני', מותג ה'לייף סטייל' של קבוצת ב.מ.וו, הציג אתמול (ד') בתערוכת המכוניות של לוס אנג'לס קורקינט חשמלי, פשוטו כמשמעו, תחת השם "סיטי סרפר" (MINI Citysurfer Concept).

    עוד לפני שמתעמקים בפרטים הטכניים שנוגעים לדגם הקונספט הזה, ועם כל הכבוד בסופו של דבר מדובר בקורקינט, אי אפשר להתאפק ולהזכיר שאנחנו, בישראל, הקדמנו את 'מיני' כמעט בעשור וכל כך חבל שמשרד התחבורה שלנו דיכא באכזריות את היצירתיות שהקדימה את זמנה.

    כבר לפני כמעט עשור קם בישראל מפעל ראשון לבניה של קורקינטים חשמליים, ולפני כשלוש שנים הוקם מפעל עוד יותר מדוגם שנראה בשעתו כאילו הונחת כאן על-ידי צוות מדענים גרמני.

    אלא שאנשי משרד התחבורה, בשילוב של מעשים ומחדלים, לא רק שלא פעלו נכון כדי להפוך את התחבורה האישית לחלק אינטגרלי מן התחבורה בישראל, הם אף ביצעו שורה של פעולות מתוקשרות לפגיעה – סלקטיבית במבחן התוצאה – בעסקים שמכרו ותחזקו כלים שונים לתחבורה אישית.

    התוצאה – עשור לאחר הופעת הקורקינטים על כבישי ומדרכות תל-אביב – היא שהמפעל המדוגם פיטר את עובדיו הישראלים ועבר לייצר קורקינטים בטורקיה, חקיקה שמסדירה את השימוש בקורקינטים בישראל עדיין לא קיימת, ורובם המכריע של הקורקינטים שנעים בערי ישראל לא עומדים באף תקינה.

    MINI Citysurfer Concept 002

    הגויים, לעומתנו, יוכלו ככל הנראה ליהנות בקרוב מ'קורקינט פרימיום' אשר מתואר על-ידי אנשי 'מיני' כ"קונספט חדשני שמספק גמישות מוגברת לניידות אישית באזורים עירוניים".
    הקורקינט-קונספט, אשר הוצג אתמול על-ידי 'מיני', שוקל רק 18 קילוגרם. אנשי 'מיני' מבטיחים שהוא קומפקטי וקל להובלה באמצעי תחבורה אחרים – החל מתא המטען הלא גדול במיוחד של מיני האצ'בק 3 דלתות וכלה ברכבת, וכמו כל קורקינט באשר הוא הוא לא תופס יותר מידי מקום במרחב העירוני.

    MINI Citysurfer Concept 005

    כפי שאנחנו, בישראל, יודעים מזה זמן רב, וכפי שאנשי 'מיני' מספרים לנו כעת – אמצעי תחבורה אישית מסוג זה הוא "אידיאלי לכיסוי המרחק בין חניון, תחנת רכבת או אוטובוס לבין יעד סופי".

    המפרט הטכני כולל מנוע חשמלי נטול תמסורת ומצערת מופעלת-אגודל, הוא מגיע למהירות מרבית של 25 קמ"ש, וכדי ליהנות מכח המנוע אי אפשר להיות בטטה לגמרי – צריך לתת לו דחיפה ראשונית באמצעות הרגל.
    חשמל להנעת המנוע אגור בסוללת ליתיום-איון שמותקנת בתוך ה"שלדה", וזו מוזנת מתוך שקע 12 וולט של מכונית או על-ידי ממיר מתח שמחובר לשקע ביתי.
    היות שמדובר בקונספט, ולמהנדסים מותר להשתעשע בכל רעיון שיעלה בדעתם, הקורקינט של 'מיני' מתוחכם מאלה המוכרים לנו ומכיל גם בלמים רגנרטיביים אשר טוענים את הסוללה בעת בלימה.

    MINI Citysurfer Concept 003

    טווח הנסיעה המוצהר עם סוללה טעונה במלואה נע בין 15 ל-25 קילומטר (בהתאם לתנאי השטח ולמהירות הנסיעה), אבל גם כאשר נגמר החשמל עדיין אפשר "לפדל" עם הקורקינט מבלי שתהיה כל התנגדות של המנוע החשמלי (ואז הופך הכלי לקורקינט רגיל, לא ממונע).

    מכיוון שהכלי בנוי עם גלגלים גדולי קוטר במידה ניכרת מן הקורקינטים המצויים, סביר שהוא יציב למדי ובעיקר (בזכות צמיגים טובים) מתאים גם לרכיבה על שבילים משובשים.

    הכידון מתכוונן לגובה, ועל הכלי מותקנות שלוש (!) מערכות בלימה שפועלות באופן עצמאי זה מזה (טוב, הכוונה כמובן שיש בלם קדמי, בלם אחורי, וגם בלימה באמצעות המנוע החשמלי…).

    בשנים האחרונות רווח בתעשיית הרכב הדיבור על "המייל האחרון" – כלומר המרחק שבין החניון (בדרך-כלל העירוני) הקרוב ביותר לבין היעד הסופי (מקום עבודה, קניון, בית ספר וכיוצ"ב), ורבים מבין יצרני הרכב מציגים קונספטים שונים שמאוכסנים במכונית או בסביבתה ומאפשרים למשתמש לגשר על המרחק הזה.

    לא מיותר להזכיר שמי שמכהן כיום כמדען הראשי של משרד התחבורה, ובעבר שימש כמדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עמד לפני ארבע וחצי שנים בראש צוות "ניסוי" לבחינת השימושיות והבטיחות של קורקינטים שונים. אותו ניסוי, כמו גם ועדה רחבה יותר של משרד התחבורה שפעלה במשך כמעט שנה, לא הובילו את המשרד לגיבוש אסטרטגיה או מדיניות שתשלב באופן מושכל את הכלים לניידות אישית במערכת התחבורה הכוללת בישראל.

    MINI Citysurfer Concept 007

    התוצאה היא שלמעלה מעשור לאחר תחילת השימוש המאסיבי בקורקינטים חשמליים, ולאחריהם גם באופניים חשמליים, מודים כיום גם במשרד התחבורה ש“כלי רכב מכל הסוגים, הגדלים, הספקי המנוע והמהירויות נעים ברחובות הערים הגדולות, כאשר לחלק מהם לא נדרש רישיון נהיגה. לחלקם אין התייחסות בתקנות התעבורה ובהסדרי התנועה הקיימים, בחלק אחר נעשה שימוש תוך התעלמות מהסדרי תנועה ותקנות תעבורה ובנוסף ישנם סוגי כלי רכב האסורים על פי התקנות לשימוש, אך יש רבים המתעלמים מהאיסורים”.

    ביחידת המדען הראשי מודעים לכך ש:“כלי רכב אישיים קטנים נותנים יתרון גדול בשימוש לפרט הנוהג בהם, בכך שהם מאפשרים ניידות ונגישות במרחב עירוני צפוף… כלי רכב אלו גם חסכניים באנרגיה… (ו)עלות הרכישה והשימוש בהם נמוכה לעומת רכב ‘רגיל'”.

    את תגובת משרד התחבורה לדברים נוסיף אם וכאשר תתקבל אצלנו.

    MINI Citysurfer Concept 008

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.