• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברי הכנסת אילן גילאון ומיקי רוזנטל הגישו השבוע הצעת חוק שמבקשת להקל על חייהם של נכים. לפי ההצעה, תגי חנייה לנכים יכללו רק את פרטיהם האישיים, ולא יצוין בהם מספר רישוי של מכונית שבה הם עושים שימוש (כנהוג כיום). יוזמי ההצעה סבורים שכך ישוחררו נכים מהחובה לעשות שימוש במכונית אחת בלבד – חובה שלדבריהם מגבילה את ניידותם של נכים רבים.

    "לאזרחים המוגבלים בניידות, הרכב משמש כרגליים", מציינים חברי הכנסת גילאון ורוזנטל בהצעת החוק, "הוא מאפשר להם חופש תנועה ובכך (מאפשר) מימוש של זכותם הבסיסית לנוע בחופשיות. אולם, בשל המצב המשפטי כיום מתקשה קהילת הנכים בישראל לממש את זכותם".

    בדברי ההסבר של הצעת החוק מתארים חברי הכנסת את המצב כיום: "תג נכה מונפק עבור רכבו של נכה על-פי מספר הרישוי של הרכב… המצב הנוכחי יוצר בעיה חמורה, הואיל וכאשר מבקש הנכה לנסוע ברכב אחר, שאין לו אישור חניה מוכר ממשרד הרישוי, הוא לא יוכל ליהנות מההטבות המגיעות לו".

    בהמשך מתייחסים חברי הכנסת לבעיה מוכרת וכאובה עבור נכים רבים – הליך קבלת תגי החנייה. "הבירוקרטיה הכרוכה בהוצאת אישור חניה כיום מהווה תסבוכת מיותרת", מבהירים חברי הכנסת, "היא אינה חד-פעמית, אלא חוזרת ונשנית… הגבלת הטבת החניה לנכה לרכבו האישי מהווה בעיה הגורמת לעוול יום יומי לאוכלוסיית הנכים, לבירוקרטיה מיותרת המקשה על האזרח הנכה, ולשימוש בתגי הנכה באופן לא הגון".

    על בעיית הבירוקרטיה התריעו בשנים האחרונות רבים – הנכים עצמם, אך גם דו"חות של מבקר המדינה וגורמים מקצועיים ובלתי-תלויים (ובכלל זאת מרכז המחקר והמידע של הכנסת). בדו"ח שפרסם ב-2012, מתח משרד המבקר ביקורת חריפה של משרדי הממשלה, וקבע שהתנהלותם גורמת עוול וסבל מיותר לנכים רבים, שנדרשים לעבור הליך איטי ומסורבל כדי לקבל את תגי החניה.

    "בין הפונים למשרד התחבורה היו חולים הזכאים לתג חניה זמני, למשל עקב טיפולים כימותרפיים או טיפולי דיאליזה", נקבע הדו"ח, "התמשכותו של ההליך הביאה לכך שחלק מהחולים קיבלו את התג הזמני כמה חודשים לאחר מועד הגשת הבקשה, ולמעשה לאחר התקופה – או מרביתה – שבה הם נזקקו לו, ואפשר גם כי לאחר מותם".

    הצעת החוק אמנם לא צפויה לפתור את בעיית הבירוקרטיה, אך לדברי חברי הכנסת גילאון ורוזנטל היא תוכל להקל על הנכים בהתמודדות עם משרדי הממשלה. "מלבד ההקלה שיביא (החוק המוצע) לאדם הנכה להתנייד, (הוא) יקל באופן משמעותי על הבירוקרטיה הכרוכה בהוצאת האישור", הם כותבים בדברי ההסבר של ההצעה, "התג יינתן לאדם נכה באופן אישי, ולא יהיה עוד צורך בשינוי מספרי הרכבים המורשים בכל פעם שהנכה יזקק לכך".

    בסיכום דברי ההסבר, מציינים חברי הכנסת כי "הנפקת תג נכה אישי תאפשר לנכה לממש את זכויותיו באופן מלא והגון יותר. הנכה יוכל להשתמש בחניות המיועדות לאנשים במצבו גם כאשר לא מדובר ברכבו הפרטי, (למשל) כאשר אחד מקרוביו או חבריו מסיע אותו… התיקון (לחוק) יאפשר הגינות רבה בנוגע להתניידותם של אנשים עם צרכים מיוחדים ואנשים המוגבלים בניידות, והעוול הנגרם להם היום יימנע".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הצעת חוק: תגי חנייה לנכים ללא קשר למכונית ספציפית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.