• Ad
  • העין השביעית: "שר התחבורה שילם עבור שידור ראיונות איתו בערוץ 2"

    תחקיר של 'העין השביעית מגלה: משרד התחבורה שילם 3 מיליון ש"ח מכספי משלם המיסים לרכישת תוכן שיווקי בערוץ 2, ומבלי ליידע את הציבור שמדובר בתוכן ממומן. תגובת משרד התחבורה: השר לא היה מעורב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    איתמר ב"ז, חבר מערכת 'העין השביעית' חשף השבוע שמשרד התחבורה שילם שלושה מיליוני שקלים לחברת קשת, זכיינית הערוץ השני, במסגרת הסכם להפקת תוכן שיווקי.

    אתר האינטרנט 'העין השביעית' עוסק בעיקר בסיקור ובביקורת של העיתונות בישראל, והוא מופעל על-ידי עמותת "העין השביעית – עיתונות עצמאית, חוקרת וחופשית".

     

    katz_כץ_red

     

    לפי ממצאי התחקיר של ב"ז מדובר לא רק בסכום חריג אשר הועבר על-ידי משרד ממשלתי לחברת קשת, אלא גם במהלך שמנוגד לכאורה להוראות החשב הכללי במשרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה.

    התחקיר מעלה שמשרד התחבורה מימן את השילוב של מסרים מטעמו, ובכלל זה ראיונות עם שר התחבורה ישראל כץ, בתוכנית 'הבוקר של קשת" וכן בתוכניות 'אנשים' ו'חי בלילה', כמו גם בסרט תיעודי שעסק בבטיחות בדרכים – וזאת במקביל להקמת ערוץ ייעודי באתר האינטרנט מאקו, ששייך לקשת, שאליו הועלו התכנים הממומנים וכן כתבות מטעם משרד התחבורה.

    לדברי ב"ז, הכללים של החשב הכללי באוצר אשר נוגעים לקמפיינים פרסומיים של של משרדי ממשלה נועדו למנוע שימוש בתקציבי הפרסום הממשלתיים לצרכים פוליטיים. זאת הסיבה שהם אוסרים "הופעה חזותית או מודעה אישית של עובד הציבור, השר או כל עובד אחר במשרד".

    עוד מעלה החתקיר שהסכם שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לחברת קשת גובש בתחילת שנת 2014 וקיבל את אישורה של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

    אנשי קשת לא הדגישו שמדובר בתוכן שהופק במימון משרד התחבורה אלא הציגו את הקמפיין כ"קמפיין משותף" לקשת ולמשרד התחבורה, ובין השאר נכללו בו ראיון עם שר התחבורה ישראל כץ אשר שודר בתוכנית הבוקר של בהנחיית יואב לימור וגלית גוטמן, בלוויית סרטוני הסברה.

    בהזדמנות אחרת התראיין השר כץ אצל גלית גוטמן בסרט תיעודי שמומן בכספי משרד התחבורה (תחת הכותרת "התקבלה תאונה חדשה"), ואילו ראיון מפרגן אחר איתו שודר בתוכנית "חי בלילה" בהנחיית נדב בורנשטיין. אם לא די בכך, באתר 'מאקו' פורסם טור בחתימתו.

    לא מיותר להזכיר שבתקופת כהונתו של השר כץ חלה התדרדרות דרמטית במעמדה ובתפקודה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ושאנחנו נמצאים בעיצומה של עליה מתמדת במספר התאונות והנפגעים בתאונות דרכים – וזאת בניגוד למגמת ההפחתה במספר ההרוגים שמתקיימת ברוב המדינות המפותחות בעולם.

    אלא שלדברי איתמר ב"ז, בתחקירו, צופי קשת לא יכלו לדעת שמאחורי כתוביות שהודיעו שהתוכניות הופקו במסגרת "שיתוף פעולה" עם משרד התחבורה עומדת העברה חריגה של סכומי כסף משמעותיים מאד – בהיקף של כשלושה מיליון ש"ח.

    "המנחים", טוען ב"ז, "למעשה מדבררים את המסר השלטוני", ואנחנו נוסיף שמדובר בתוכניות שנחזות להיות בעלות ערך עיתונאי אובייקטיבי.
    דובר משרד התחבורה מסר בתגובה לדברים ש"קמפיין 'אם נוהגים לא מסמסים', שבמסגרתו שיתפו פעולה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה עם הזכיינית קשת בכדי להעלות את המודעות הציבורית לסכנה בשליחת מסרונים בנהיגה, עבר את כל האישורים הנדרשים, לרבות ייעוץ משפטי, וטופל על-ידי מנכ"ל המשרד ומנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולא על-ידי שר התחבורה…

    יודגש כי הקמפיין בוצע על-ידי לשכת הפרסום הממשלתית, ולאורך כל הדרך עמד בדרישות הנדרשות מקמפיין ממשלתי ונוהל בשקיפות מלאה. לאחר יציאתו לדרך של הקמפיין הוזמן השר להתראיין בנושא חשוב זה וכך עשה, תוך שהדגיש שיש לפעול לפי הנהלים. יודגש ששר התחבורה כלל לא היה מעורב בניהול הקמפיין וכל טענה בדבר מימון ראיונות היא מופרכת ומטעה".

    מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר בתגובה שמעורבותה בהתקשרות עם חברת קשת לא כללה מימון של תכנים. עם זאת ברשות הודו שבשנת 2011 "התקיים שיתוף פעולה עם התוכנית "רישיון ליהנות" בהנחיית אלי אילדיס וחיים כהן, אשר הופקה על-ידי קשת ושודרה בערוץ הספורט ובערוץ 2.
    במסגרת התקשרות זאת מימנה הרשות 12 פינות שעסקו בנושאי בטיחות בדרכים, בהיקף כספי של 255 אלף שקל.

    חברת קשת לא מסרה תגובה לעין השביעית בנוגע לפרטי ההתקשרויות עם משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והסתפקו באמירה לפיה (חברת) קשת עובדת על-פי כללי הרשות השנייה, המתירים שיתופי פעולה עם משרדים ממשלתיים ומלכ"רים".

    על-פי הפרסום ב'עין השביעית' – "המקרה של השר כץ חריג (ביחס לתוכן ממומן אחר בערוץ – ג.מ.) לא רק בשל הסכום הגבוה, אלא גם בשל תמהיל התוכן של מסע התעמולה. בניגוד לקמפיינים שקיימו משרדי ממשלה אחרים, התוכן שרכש מקשת משרד התחבורה כלל לפחות שלושה ראיונות עם השר, כמו גם טור אישי בחתימתו שפורסם ב'מאקו'"

    עוד טוענים אנשי העין השביעית ש"הקמפיין של השר כץ מדגים כיצד פרויקט ממשלתי שנועד לקדם מסרים ציבוריים יכול לשמש, במקביל, לקידום תדמיתו של אדם פוליטי. בדיוק עבור מקרים כאלה קבעה המדינה כללים שנועדו למנוע שימוש פוליטי בתקציבי הפרסום הממשלתיים…
    הראיונות עם השר כץ, שעסקו אך ורק בתוכני הקמפיין ולא איתגרו את השר, מדגימים כיצד פוליטיקאי בכיר מצליח לתעל כספים שנועדו לקידום של אג'נדה משרדית לרכישת זמן מסך אישי. במקרה הזה, כמו במקרים אחרים, הושם דגש מיוחד על אופיו של זמן המסך הזה: משדרים המבוססים על פורמט מגזיני, עיתונאי, המסייע בטשטוש אופי התכנים. זה נראה כמו ראיון, זה נשמע כמו ראיון, אפילו קוראים לזה ראיון – אבל בפועל מדובר במקבץ מסרים ממשלתי שמשודר כחלק מהסכם מסחרי".

    תחקיר 'העין השביעית', שנערך ונכתב על-ידי איתמר ב"ז ואורן פרסיקו, העלה שמשרד התחבורה הוא אמנם זה שהוציא את הסכום הגדול ביותר מתוך תקציב המדינה לרכישת תוכן ממומן במסגרת משדרי 'קשת', אבל לא היה היחיד. בדיקתם העלתה שגופים ממשלתיים מימנו בדרך דומה תכנים גם עבור משרדי ממשלה אחרים ודמויות פוליטיות נוספות, וזאת בהיקף של כעשרה מיליוני ש"ח בשנת 2014.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.