• Ad
  • רשימת המחירים ורמות האבזור של מפיצי מאזדה בסלובקיה פותחת צוהר ראשון אל המפרט האירופאי של מנוע הבעירה הפנימית המסקרן ביותר בעולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת המכוניות החשובות בעבר, והמסקרנות לגבי העתיד, בשוק הישראלי היא הדור הרביעי של מאזדה 3 אשר נחשפה כבר ביפן ובארה"ב, ומכירתה באירופה תתחיל בקרוב. מאזדה 3 כבר לא תשוב להיות רבת מכר בישראל, כמו פעם, ולא תנצח בטבלת המכירות את טויוטה קורולה או את יונדאי איוניק, אבל מתחת למכסה המנוע שלה פועם אחד החידושים הטכנולוגיים המרתקים, וכנראה גם האחרונים בעידן הבעירה הפנימית: מנוע "בנדיז".

     

    אחת השאלות המסקרנות לגבי ההמצאה החדשה היא כיצד עומד המנוע הזה בדרישות התקינה החדשות באירופה, או – בניסוח אחר – מה היא רמת הביצועים שהנדסו מהנדסי מאזדה לגרסה האירופאית של המנוע החדש כדי שיקבל ציונים טובים לפי תקינת WLTP. לא מיותר להזכיר בהקשר הזה שמנכ"ל מאזדה, אקירה מארומוטו, הבטיח שמנוע ה-SkyActiv-X החדש, כפי שהוא נקרא במזדאית, "יספק ביצועים של מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ותצרוכת דלק של מנוע דיזל בנפח 1.5 ליטר" – וזאת הבטחה יומרנית ומחייבת מאד.

    אנשי מאזדה חשפו אמנם שנפח הגרסה הראשונה של מנוע הארבעה צילינדרים החדשני שלהם יהיה 2.0 ליטר, וגם מיצבו אותו בחלקה העליון של טבלת המחירים, אבל עד כה לא פרסמו נתוני הספק מדויקים וסופיים לאף שוק בעולם. אז הנה החדשות הגדולות: באתר האינטרנט של מאזדה בסלובקיה נחשפה למשך זמן מסוים טבלת המחירים ונתוני ההספק של מאזדה 3 החדשה, שהשקתה שם צפויה בקרוב.

     

    במאמר מוסגר אפשר לבכות קצת את תפארת העבר ולהזכיר שהשוק הישראלי היה פעם מספיק חשוב למאזדה כדי להשיק אצלנו גרסאות מותאמות להיקף מכירות מרשים, ואף להקדים את ההשקה האירופאית כאשר זה הסתדר טוב לתוכניות של היבואנית והיצרנית. אבל מה שהיה היה: בימינו אלה, כדי לקבל הצצה ראשונה למפרט האירופאי של מנוע ה'בנדיז' צריך לגלוש אל אתר האינטרנט של מפיצי מאזדה בסלובקיה הקטנה, מדינה בת 5.5 מיליון תושבים במרכז אירופה.

    כך או אחרת, בעוד שבישראל מאזדה מתמקדת בדרך כלל בגרסת מנוע אחת, מקסימום שתיים, לכל דגם, ובשתיים או שלוש רמות אבזור – הסלובקים יוכלו לבחור מבין 11 גרסאות שונות של מאזדה 3 החדשה, בהן ארבע גרסאות של מנוע הבנזין SkyActiv-G שמספק מעתה 122 כ"ס וכ-21.6 קג"מ של מומנט ממנוע ה-2.0 ליטר בנזין אטמוספירי. לשם השוואה, מנוע הבנזין האטומספירי בנפח 2.0 ליטר של מאזדה 3 היוצאת מספק 165 כ"ס וכ-21.4 קג"מ של מומנט, כלומר שהניסיון לחסוך בדלק ולעמוד בדרישות תקינה עם מנוע הבנזין עלה ביוקר מבחינת ההספק. עם זאת, גרסה אחרת, חזקה יותר, של אותו מנוע, משווקת שם בדגמים אחרים עם 150 כ"ס, כלומר שאסור לאבד תקווה. בנוסף, הסלובקים יוכלו לבחור מבין שלוש גרסאות של מנוע הטורבו-דיזל החדש, בנפח 1.8 ליטר, שמספק 116 כ"ס וכמעט 28 קג"מ.

    המחירים, אם תמהתם, נעים בין 20,000 ל-23,700 אירו לגרסאות הבנזין ובין 22,100 ל-25,800 אירו לגרסאות הדיזל, והמכונית מוצעת עם תיבות הילוכים ידנית או אוטומטית (6 הילוכים) ואפילו עם הנעה כפולה.

    מנוע ה'בנדיז', SkyActiv-X, מוצע בארבע גרסאות אבזור שעולות בין 23,200 אירו לגרסה הידנית הבסיסית לבין 26,800 אירו לגרסה היקרה והמאובזרת ביותר, כלומר שהוא אכן יקר יותר מכל גרסאות המנוע האחרות. הספק המנוע בגרסה האירופאית שלו הוא 181 כ"ס, והכח (מומנט) שלו כמעט 23 קג"מ. המחירון הסלובקי לא חושף עדיין את המפרט אבל נראה שנעדרת ממנו גרסה היברידית קלה עם מערכת חשמל במתח 36/48 וולט, בלימה רגנרטיבית וסוללה לאגירת חשמל.

     

     

    מה זה 'בנדיז' למען השם?

    על עקרון מנוע ה'בנדיז' כתבנו כאן, ונזכיר רק שב"מחזור אוטו" המוכר לנו ממנועי בנזין רגילים, מוצתת תערובת הבנזין והאוויר באמצעות ניצוץ שמופק ממצת חשמלי. במנוע דיזל, לעומת זאת, מוצתת תערוכת הסולר-אוויר באמצעות החום והלחץ שנוצרים בתוך הצילינדר. שיטת הבעירה של דיזל יעילה יותר, לכן הוא חסכוני יותר בדלק ובפליטת דו-תחמוצת הפחמן, אלא שמנועים אלה פולטים כמויות גדולות יותר של חלקיקים ומזהמים אחרים.

    הבדל חשוב נוסף בין שתי שיטות הבעירה הפנימית הוא שמנועי דיזל מפיקים את הכח (מומנט) שלהם כבר במהירות סיבוב (סל"ד) נמוכה יותר, ואילו מנועי בנזין מחלצים הספק רב יותר בזכות מהירות סיבוב גבוהה יותר.

     

     

    מנוע 'בנדיז' משלב את עולם הבנזין והדיזל באמצעות טכנולוגיה שנקראת Spark Controlled Compression (או "הצתת דחיסה נשלטת" – SPCCI) והוא מוזן באמצעות תערוכת בנזין-אוויר מאד עניה (יחס נמוך של דלק לאוויר) שנדחסת ביחס דחיסה גבוה מאד (יחסית למנועי בנזין). מערכת ההצתה הקונבנציונלית (מצתים) מציתה כמות קטנה וצפופה של תערובת הדלק-אוויר, ובאמצעות הפיצוץ הזה היא מעלה את הטמפרטורה ואת הלחץ – וכך מתפוצצת / נשרפת יתרת תערובת האוויר-רווי-הדלק שבצילינדר.

     

     

    התוצאה היא שריפה מהירה, יעילה ומוחלטת יותר מאשר במנועי בנזין, וזה אמור להשיג חיסכון של בין 10% ל-30% בתצרוכת הדלק ובזיהום האוויר בתוך כדי הגדלה בשיעור של כ-10% של כח המנוע (מומנט), ובמילים אחרות: כל היתרונות של דיזל בלי החסרונות שלו.

    הדור הרביעי של מאזדה 3 צפוי להיות מושק בישראל ברבעון האחרון של השנה, אבל בהכירנו את יבואנית מאזדה לישראל, חברת דלק מוטורס, לא בטוח שהם ימנפו את חגיגת הבנדיז כדי להאדיר את היכולות של מאזדה. סיכוי הרבה יותר סביר הוא שהם יתמקדו בגרסאות המנוע שאותן יוכלו לקבל במחיר הטוב ביותר מבחינתם. טכנולוגיה יכולה לחכות למחיר טוב…

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    המפרט האירופאי של מאזדה 3 החדשה חושף: 181 כ"ס למנוע הבנדיז

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.