• Ad
  • המנוע של 2014: כסף זול

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מה הם הגורמים שהפכו את שנת 2014 לשנת השיא של כל הזמנים במכירת מכוניות בישראל, וכיצד הם ישפיעו על 2015? פרק שני בסיכום 2014

    שנת 2014 הייתה שנת שיא במסירת כלי רכב בישראל, ולמרות שאפשר להתאמץ ולמצוא לכך כמה סיבות טובות – הגורם העיקרי לכך הוא לא בהכרח טוב.
    גורם מניע אחד למכירות הוא מחזוריות הרכישה של חברות ליסינג, עם הצטיידות במספר רב יותר של מכוניות אחת לשלוש שנים. זה אמנם מספר חלק מן הסיפור של 2014, אבל צריך לקחת אותו בערבון מוגבל.

    רשות המיסים לא באמת מצליחה לגמול את מקבלי הרכב הצמוד מן ההטבה שאותה למדו כל כך לאהוב, אבל בהחלט הצליחה לצמצם במידת מה את ההנאה ממנה, ולכן גם את היקף השימוש והרכישות.
    חברות הליסינג, שממילא עבדו על רווחיות נמוכה למדי, נמצאות מזה זמן בתהליך של העלאת מחירים, צמצום היקפי הפעילות, ויותר מכל: בחירת הלקוחות הטובים וניפוי הלקוחות הפחות טובים מבחינתן.
    במילים אחרות, חברות הליסינג וציי הרכב אמנם מוסיפים להוות עוגן עיקרי וחשוב למכירות, אבל מכיוון שסך הרכישות שלהם מצטמצם ברור שלא הם אחראים לגידול שחל בסך המכירות ב-2014.

    עם זאת, השימוש במערכת המכירות המשומנת של כמה מחברות הליסינג כמסלקה לעודפי יבוא כן בא לידי ביטוי ב-2014, והכוונה כמובן לגידול שחל במסירת מכוניות "0 ק"מ".
    בשונה ממכוניות שנרכשו לטובת ליסינג תפעולי אלה מכוניות שקנו חברות הליסינג במחיר נמוך ומכרו אותן ללקוחות פרטיים במחיר יותר גבוה – אך נמוך ממחיר המחירון הרשמי של היבואן.
    התופעה עצמה הורגשה כבר בשנתיים הקודמות והיא אף נזכרת בדוח של רשות המיסים לסיכום 2013, אבל נראה שאפיק המכירה של "מכוניות אפס ק"מ" תופס תאוצה ומתרחב ככל שיבואנים נתקעים עם עודפי מלאי.

    אירופה מדשדשת

    גורם מניע שני הוא המיתון הנמשך ברוב שווקי הרכב האירופאים, ולעומתו החוזק היחסי של השקל לאורך רוב שנת 2014.
    על דרכם של מספר יבואני רכב נקרו בשנתיים-שלוש האחרונות הזדמנויות לרכישת מספרים גדולים של מכוניות במחיר אטרקטיבי, וחלקם, במיוחד מי שלא תלויים בחברות הליסינג וציי הרכב, אף גלגלו את המחירים הנמוכים לצרכנים – אם כי כמעט לעולם לא באמצעות מחירי המחירון עצמם.

    למעט מקרים ייחודיים כמו אצל סוזוקי וסיאט שהציעו מחירים אטרקטיביים, רוב היבואנים העדיפו לא לגעת במחיר אלא לשפר את תכולת האבזור ולתפור סביב המכונית חבילת הטבות – החל מטרייד-אין במחיר מחירון, עבור דרך מימון מסובסד וכלה בהבטחה לרכישה בחזרה בתום שלוש שנים.
    כמה יבואנים הגבירו את המאמצים למכירה ישירה, ומוזלת, ללקוחות – אבל לא באמצעות הוזלת מחירי מחירון אלא במסגרת "ימי מכירות" מרוכזים ומוגבלים בזמן, שאליהם נסחפו אפילו את אבירי הליסינג – חברת דלק מוטורס.

    כמה עולה הכסף?

    המנוע המשמעותי ביותר של שוק הרכב הישראלי בשנתיים-שלוש האחרונות, ובמיוחד ב-2014, היה כסף זול, כלומר שיעורי ריבית נמוכים והיעדר אפיקי השקעה אלטרנטיביים טובים.
    ביטוי אחד לשימוש בכסף זול, גם אם בעקיפין, הוא המאמץ של כמה מחברות הליסינג להחיות מחדש ערוץ מכירה שנולד לפני כעשור על-ידי אלבר אבל מעולם לא הצליח להתפתח: "ליסינג לפרטיים".
    כאשר מפרקים את הרעיון הזה למרכיביו מקבלים בעצם הלוואה, בריבית כזאת או אחרת, ולצידה חבילת שירותים בתשלום – החל מהבטחת קניה בחזרה, דרך שירותי דרך, שירותי תחזוקה, שירותי רישוי ועוד כל מיני שירותים.
    לחברת הליסינג זול אמנם יותר לקנות את פריטי החבילה הזאת מאשר ללקוח פרטי, אבל לא תמיד הלקוח באמת נהנה בסופו של יום ממחיר כולל נמוך יותר או לא.

    הבשורה של "ליסינג לפרטיים" היא בעצם האריזה, וכמו במוצרי צריכה ומבצעי שיווק בתחומים אחרים גם כאן תלויה ההצלחה ביכולת של הלקוח – או היעדר היכולת שלו – לעשות את החשבון המדויק, ולגלות אם המחיר הסופי שהוא משלם גבוה או נמוך מכפי שהיה מקבל לו היה רוכש בעצמו את האלמנטים שכלולים בעסקה.

    הכסף הזול האיץ את שוק הרכב בעיקר בדרך הרבה יותר ישירה: מבצעי מימון ללא ריבית או בריבית נמוכה מאד אשר הוצעו על-ידי היבואנים (כמעט תמיד באמצעות צדדים שלישיים), חברות הליסינג וחברות הטרייד-אין הגדולות.
    מספר גורמי המימון שנכנסו לשוק הרכב, או הגבירו מאד את פעילויותיהם בו, הוא כנראה הרב ביותר מאז ומעולם, וכולל כיום את הבנקים, חברות מימון (כמו מימון ישיר ופמה), וחברות כרטיסי האשראי.

    השאלה החשובה, שאת התשובה אליה ננסה לנתח בפרק הבא, היא האם המימון הנדיב והכסף הזול טובים לעמישראל או לא, ומה עשויות להיות ההשפעות שלהם בשנים הקרובות.
    מה שבטוח הוא שהענף כבר מכור למימון, ולכן כל עוד שהריביות נמוכות והכסף זמין יש דלק להנעת המכירות בשוק הרכב. ברגע שבו ינותק צינור החמצן הזה תחול עצירת מכירות פתאומית וברורה.
    נכון לרגע זה לא נראה שיש משהו שעומד בדרכה של 2015 להמשיך את המגמות העיקריות של 2014 – למעט תקופת חוסר הודאות סביב הבחירות הקרובת ופיחות אפשרי נוסף בשער השקל.

    לפרק הבא: הבועה: האם רבע מיליון מכוניות חדשות על הכבישים ב-2014 זה טוב או רע?

    לפרק הקודם: פילוח המסירות לשנת 2014

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.