• Ad
  • תאונה קלה, ללא נפגעים, בין מכונית אוטונומית של גוגל לבין אוטובוס מחדדת שאלות חוקיות בנוגע למכוניות אוטונומיות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת גוגל, שהיא ככל הנראה הכח המניע המשמעותי ביותר כעת מאחורי "המכונית האוטונומית", אמרה אתמול (ב') שהיא "נושאת בחלק מן האחריות" לתאונה קלה שבה פגעה מכונית אוטונומית שלה, מסוג לקסוס RX450h, באוטובוס עירוני ב-14 בפברואר השנה.

     

    Google's Lexus RX 450h Self-Driving Car

     

    בשונה מתאונות קודמות שבהן היו מעורבות מכוניות אוטונומיות, הפעם זאת ככל הנראה התאונה המדווחת הראשונה שבה מכונית אוטונומית פגעה בכלי רכב אחר, בגלל טעות או תקלה של המערכת של גוגל, ולא להיפך – ואנשי גוגל הכריזו כבר שהם ביצעו תיקון תוכנה בעקבות הבאג שחשפה התאונה.

    גוגל, כמו כל חברה שמבצעת ניסויים במכוניות אוטונומיות באחת המדינות שמתירות ניסויים כאלה, חייבת להגיש דוח לרגולטור בכל מקרה של תאונה, והיא אכן עשתה זאת לפני כשבוע.

    בדוח נכתב שהתאונה התרחשה כאשר המכונית האוטונומית ביצעה תמרון עקיפה של מספר שקי חול שנמצאו ככל הנראה בשולי נתיב נסיעתה, וניסתה להשתלב בחזרה לנתיב הרגיל. מהירות הנסיעה של האוטובוס, בעת התאונה, הייתה – כך על-פי הדיווח, כ-25 קמ"ש ואילו מהירות הנסיעה של המכונית האוטונומית הייתה רק כ-3 קמ"ש.

    נהג המבחן של גוגל, שישב במכונית, מסר בדיווח שהוא "האמין שנהג האוטובוס יאט או יאפשר למכונית האוטונומית להמשיך", וזה כמובן מעלה מיד מחשבות משעשעות לגבי התוכנה הייחודית לישראל שגוגל תצטרך לפתח כדי שמכוניות אוטונומיות שלה יבינו את מנטליות הנהיגה ומתן זכות הקדימה שנהוגים אצלנו.

     

     

    עוד נמסר בדיווח של גוגל ש"כעבור שלוש שניות, כאשר המכונית האוטונומית של גוגל נמצאה במצב אוטונומי וניסתה לשוב לנתיב הנסיעה שלה (לאחר שעקפה את שקי החול) היא פגעה בצידו של האוטובוס תוך שהיא גורמת לנזק לחלקו השמאלי של הפגוש הקדמי, לגלגל השמאלי ולחיישן בצידו של הנהג". איש לא נפגע בתאונה שהסתיימה במוסך.

    גוגל מסרה אתמול בהצהרה ש"אנחנו נושאים בבירור בחלק מן האחריות מפני שלולא הייתה המכונית שלנו בתנועה לא הייתה נגרמת תאונה. עם זאת, נהג המבחן שלנו האמין שנהג האוטובוס עומד להאט או לעצור כדי לאפשר למכונית שלו להתמזג מחדש לתוך התנועה, ושיהיה מספיק מרחב כדי לעשות את זה". החברה מסרה גם שהמקרה הזה, ואלפי מקרים דומים לו, נחקרו בעקבות התאונה בסימולטורים של החברה, ובעקבות זאת כבר בוצעו עדכונים לתוכנה.

    קראו עוד: גוגל תבנה את המכונית של גוגל

    "מעתה ואילך", אומרים בגוגל, "ישנה סבירות רבה יותר שהמכוניות שלנו "יבינו באופן יותר מעמיק" שאוטובוסים (וכלי רכב גדולים אחרים) פחות צפויים לאפשר לנו להשתלב בתנועה מאשר סוגים אחרים של כלי רכב, ואנו מקווים להתמודד עם מצבים כמו זה בצורה אלגנטית יותר בעתיד".

    הרשויות בקליפורניה עדיין לא קבעו בדיוק מי אשם בתאונה זאת, אולם – כאמור – בניגוד לכ-17 תאונות אחרות שבהן היו מעורבים כלי רכב אוטונומיים של גוגל בשש השנים האחרונות, ולגבי כולן נטען שהן התרחשו בגלל נהגים אחרים על הכביש – הפעם לוקחת גוגל חלק מן האחריות עליה.

    כך או אחרת – שיעור המעורבות של מכוניות אוטונומיות של גוגל בתאונות נמוך במידה ניכרת משיעורי התאונות הרגילים בארה"ב, ולמרות זאת צפויה התאונה הזאת לחדד את הויכוחים בנוגע לרמת האחריות של יצרני המכוניות והמערכות האוטונומיות, לרגולציה שנדרשת כדי להגביר את הבטיחות – ויותר מכל – לגבי הדרישה של גוגל להסיר את אמצעי השליטה מן המכוניות (הגה ודוושת בלמים למשל) אשר נתקלת בינתיים בהתנגדות גורפת של כל הרגולטורים.

    נכון להיום נדרשת נוכחותו של נהג בעל רישיון נהיגה בכל מכונית אוטונומית, למרות טענתה של גוגל שקיימת סבירות רבה יותר שדווקא הנהגים – ולא המחשבים – יגרמו לתאונות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    המכונית של גוגל נכנסה באוטובוס

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.