• Ad
  • "המכונית הטורקית הלאומית" היא בעצם סאאב

    ממשלת טורקיה רכשה את זכויות הקניין הרוחני של סאאב 9-3 במטרה להקים מותג לאומי חדש לייצור מכוניות חשמליות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: saab planet.com

    סאאב מתה ונולדה מחדש תחת בעלות סינית. כעת מתגלגלת הנשמה שלה משבדיה, דרך סין, בדרך להקמת יצרנית רכב חדשה, לאומית, בבעלות ממשלת טורקיה.

    אם הרעיון הזה נשמע מופרך, מוזר, מושחת, הזוי ובעיקר ממש לא הגיוני יכול מאד להיות שהסיבה לכך היא שזה בדיוק מה שהוא. מצד שני לא מן הנמנע שבשנת 2020 יעמדו הטורקים במילתם ויציגו לעולם מותג מכוניות חדש, בבעלות או בגיבוי ממשלתי.

    קיצור העובדות, ככל שהן ידועות לפי שעה, הוא שחברה ממשלתית טורקית רכשה מחברת NEVS, שהיא הבעלים של שרידי יצרנית הרכב השבדית סאאב, את "כל הזכויות לייצור דגם 9-3 בגרסתו החשמלית".

    NEVS היא חברת השקעות סינית אשר רכשה את שרידי יצרנית הרכב השבדית סאאב, לאחר שזאת ננטשה על-ידי ג'נרל מוטורס בעקבות המשבר הכלכלי של 2008-2009 ועברה מאז שתי פשיטות רגל.
    גם NEVS עצמה דישדשה במקום לא מעט זמן ונדמה היה שהיא עומדת לסגור את החנות, אבל לפני כחודשיים פורסם שהיא חתמה הסכמים עם שלוש שותפות סיניות – שתי חברות ממשלתיות גדולות וכן עם יצרנית הרכב הסינית דונגפנג – על הסכם שבמסגרתו תפותחה המכונית החשמלית שלהם בסין ותיוצר שם (מדובר ככל הנראה ממש באותה מכונית שעומדת כעת בבסיס ההסכם הטורקי) – במפעל חדש שמוקם לצורך זה על-ידי דונגפנג.

    לנוכח זאת צריך להניח שכאשר הטורקים מדברים על "כל הזכויות" שנרכשו מ- NEVS הם כנראה לא מתכוונים לזכויות שנחוצות לקיום המיזם המשותף עם דונגפנג.

    המשך קיצור העובדות, כפי שפורסמו ביום שישי בטורקיה, הוא ששר התעשייה והטכנולוגיה הטורקי, פיקרי איזיק (Fikri Isik) הכריז במספר כלי תקשורת על כך שנחתם הסכם עם חברת NEVS שבמסגרתו תיוצר בטורקיה גרסה חשמלית לסאאב 9-3.

     

    שר התעשייה והטכנולוגיה הטורקי, פיקרי איזיק, בסאאב 9-3
    שר התעשייה והטכנולוגיה הטורקי, פיקרי איזיק, בסאאב 9-3

     

    השר איזיק הודיע שהזכויות, כמו גם תמלוגים שישולמו ל- NEVS, נרכשו למטרת ייצור "המכוניות המקומיות הראשונות של טורקיה", שבהן תעמוד "התכולה המקומית" (כלומר אחוז הערך הכלכלי של המכונית שנובע מייצור בטורקיה) על לפחות 80% בשלב ראשון ועד כדי 90% בעתיד הקרוב.

    שר התעשייה והטכנולוגיה אמר עוד ש"קנינו את זכויות הקניין הרוחני של סאאב 9-3, אבל לא את שמה. המותג (ששמו אגב טרם פורסם) יהיה מותג טורקי ולא יהיה סאאב".

    גאונות או שחיתות?

    לפני שמעלים כמה מסימני השאלה המטרידים בידיעה הזאת כדאי להזכיר שכבר כיום טורקיה היא יצרנית מכובדת ביותר של כלי רכב – בעיקר מכוניות נוסעים, מסחריות קלות, אוטובוסים ומשאיות, ובין השאר קיימים בה מפעלי ייצור של פורד, פיאט, רנו, טויוטה, הונדה, יונדאי ועוד – שחלקם גם מייצאים כלי רכב לישראל.

    כל מפעלי הייצור הללו מנוהלים אמנם על-ידי יצרניות הרכב ומיצרים דגמים של אותן יצרניות – אבל החברות היצרניות עצמן שייכות ברובן לשיתופי פעולה עם ארגונים ויזמים מקומיים, ובכל מקרה מספקים תעסוקה למשק הטורקי.

    בניגוד למדינות שאין בהן תעשיית רכב כלל, או תעשייה כבדה, והממשלה מחליטה להתערב כדי לפתח ידע מקומי ואיתו את הכלכלה – התערבות ממשלתית לצורך ייצור "מכונית לאומית" במדינה שבה יש תעשייה מפותחת נשמעת קצת חשודה.

    ישנן אמנם מדינות שבהן המדינה מעורבת ישירות בתעשיית הרכב – סין, שממשלותיה המקומיות הן הבעלים של אחוזים גבוהים מן החברות הגדולות לייצור רכב, היא הבולטת בהן – אבל המגמה העולמית, אפילו בסין, היא להפריט את החברות הללו ולהפוך אותן לציבוריות או פרטיות.

    גם בחירה ברכישת זכויות מ- NEVS נשמעת מעט מוזרה, מכיוון שלא לגמרי בטוח שכל הזכויות לדגם ה-9-3 שייכות לה (הפלטפורמה, למשל, משותפת לה ולג'נרל מוטורס) ובעיקר מכיוון שהדגם עצמו נכנס במקור לייצור כבר לפני כמעט 18 שנים (!) או שלושה מחזורי חיים במונחי תעשיית הרכב, כלומר שמדובר כמעט במכונית אספנות.

    השר איזיק נתן, לעניין זה, הסבר סביר כאשר הודה שטורקיה אחרה את הרכבת בכל הקשור להנעה באמצעות מנועי בעירה פנימית, ולכן היא תקדם, באמצעות המותג הלאומי שלה, הנעה חשמלית. ואכן, ה-9-3 של NEVS היא באמת הסבה של 9-3 המקורית להנעה חשמלית.

    איזיק הסביר גם שהבחירה ברכישת זכויות לדגם קיים נבעה מן הרצון לעשות קיצור דרך: פיתוח מכונית חדשה מדף נייר חלק, הוא הסביר, לוקחת לפחות חמש שנים ועולה מיליארד דולר. איזיק אמר שהוא "לא יכול לחשוף מספרים מדויקים" בנוגע לסכום הכסף שישולם לסינים עבור הזכויות, אבל טען שהן "התקבלו תמורת עלות סבירה". "ערכנו מחקר מעמיק", הוא אמר, "ובשלב זה החלטנו שסאאב 9-3 היא הפלטפורמה המתאימה ביותר עבורנו".

    מנכ"ל סאאב, מתיאס ברגמן, אישר במפגש עיתונאים בשבדיה שהחברה וממשלת טורקיה חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בעניין זה, והסביר גם את הרציונל מן הצד השבדי.

    "חתמנו ב-28 במאי על הסכם עם המועצה הטורקית למחקר מדעי וטכנולוגי (TÜBİTAK)", הוא אמר, "ומאז החל לפעול צוות משותף של מהנדסים שלנו ושל אנשי TÜBİTAK כדי לפתח את הפרויקט המשותף…
    יצרנו מספר אבות טיפוס והצגנו אותם לשר פיקרי איזיק, ואנחנו חולקים עם השותפים הטורקים שלנו ידע בשיווק, כמו גם בפיתוח ובייצור. (בנוסף) אנחנו מציעים הכשרה למהנדסים הטורקים וליצרנית, נספק להם אמצעי ייצור וחלפים, נכשיר את צוותי השיווק והמכירות שלהם ונפעל במשותף לפיתוח המוצר.
    משאבים שאין לנו מסופקים על ידי TÜBİTAK, ואנחנו עובדים יחד עם המהנדסים שלהם במעבדות שלהם".

     

    כמה מאבות הטיפוס שפותחו על-ידי סאאב עבור הטורקים
    כמה מאבות הטיפוס שפותחו על-ידי סאאב עבור הטורקים

     

    במסיבת העיתונאים נחשפה העובדה ש-NEVS פיתחה עבור המיזם המשותף "מספר שיטות הנעה ומספר תצורות מרכב", כמו גם העובדה ששיתוף הפעולה הזה בא בנוסף, ולא במקום, השת"פ הסיני (ולכן ההגדרה של "רכישת כל זכויות הקניין" עדיין לא ברורה לגמרי).

    למעשה, כפי שאפשר לראות גם בסרטון הוידאו שהעלתה סאאב, המכוניות החשמליות מבוססות לא על סאאב 9-3 – כפי שהודיעו הטורקים – אלא על הגרסה המעוצבת שלה, שהושקה בשנת 2005 תחת סמלי קאדילק ושם הדגם BLS.

    ארבע שנות חיפושים

    לדברי השר איזיק, "פרויקט טורקי להקמת מותג רכב לאומי טורקיה כדי ליצור מותג רכב לאומי הוכרז לראשונה בשנת 2011 ומשך את תשומת הלב של חברות טורקיות ובינלאומיות שונות".

    עם זאת, לדבריו, לא הייתה תמיכה מאף חברה, גם לא מפורד, פיאט, או רנו שיש להן מפעלי ייצור חשובים בטורקיה, להקמת מותג חדש על בסיס טכנולוגיית הבעירה הפנימית המסורתית. לעומת זאת כן הייתה התעניינות בפרויקט של ייצור מכונית חשמלית.

    ואכן, איזיק הכריז כבר באוקטובר 2014 על הכוונה לתמוך במיזם לאומי לייצור מכונית טורקית חשמלית. לדבריו ההתקשרות הנוכחית עם NEVS, והפיתוח המשותף של אבות הטיפוס, ארכו כשישה חודשים.

    "TÜBİTAK תהיה הגורם המוביל של הפרויקט הזה" אמר איזיק, "אבל אנחנו נמשיך לשתף פעולה עם NEVS, החברה שפיתחה את סאאב 9-3" – ואם לוקחים את ההצהרה הזאת באופן מילולי הרי שאין לכאורה הבדל בין פרויקט שיתוף פעולה עם חברת השקעות סינית לבין כל שיתופי הפעולה הקיימים כמיום בטורקיה – למעט המעורבות הממשלתית, כמובן.

    בתשובה לשאלות שנשאל בראיון טלביזיוני אמר השר שבעוד שהוא מרוצה מן הסיקור החיובי לו זכתה היוזמה הזאת בתקשורת, הוא "חש אי נוחות" ביחס לשאלות שהופנו אליו בנוגע לשאלה "האם טורקיה יכולה לייצר רכב".

    לדבריו, "קיים רצון פוליטי לתמוך במאמצים אלה, אזרחי טורקיה אוהדים את היוזמה החדשה הזאת, ועם התמיכה שלהם זהו פרויקט שנועד להצליח".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.