• Ad
  • שיטה חדשה מאפשרת לגנבי רכב לגנוב מכוניות שמצוידות ב"התנעה ללא מפתח" תוך פחות מדקה. כך תוכלו להגן על המכונית היקרה לכם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    המהפכה הדיגיטלית משנה את שוק העבודה כמעט בכל התחומים, וגם את ה"מקצוע" של גניבות רכב. גנבי רכב בימינו כבר לא צריכים להיות מצוידים בציוד פריצה, וגם לא במחשב ניהול מנוע של הדגם הנגנב – מה שהיה בעשור האחרון האמצעי הנפוץ לעקיפת מנגנוני ההגנה הטבעיים של מכוניות, אלא בשני מקלטים-משדרים של אותות רדיו, ובקצת חוצפה.

     

     

    תחקיר של מגזין הרכב הבריטי What Car? חשף שיטה חדשה, קלה מאין כמותה, לגניבת מכוניות שמצוידות במערכת "התנעה ללא מפתח", והצליח לפרוץ באמצעותה לשבע מכוניות מדגמים שונים בתוך 10 עד 30 שניות. לא מדובר בשיטה ה"מיושנת" שלגביה התריע ארגון הנהגים הגרמני ADAC לפני כשלוש שנים, וגם לא בשיטה דומה שנחשפה בארה"ב בשלהי 2016 על-ידי 'לשכת פשעי הביטוח הלאומית' האמריקנית (NICB), אלא בדרך חדשה וקלה שמוכיחה שגנבי הרכב נעשים יותר ויותר מתוחכמים מיום ליום.

    השיטות ה"מיושנות" שהיו ידועות לנו עד כה התבססו על מכשירים משדרים (שאת חלקם אפשר לקנות באינטרנט) אשר מדמים את פעולת "מפתח" המכונית אך דורשים מן הגנב להימצא בזירת הפשע ברגע שבו הנהג או הנהגת נועלים את מכוניתם. בשיטה זאת המכשיר "מקליט" את קוד הנעילה שמשדר המפתח למכונית בעת הנעילה, וכאשר הנהג עוזב את המקום אפשר לשדר את הקוד המתאים (בדרך כלל עם שינוי ברצף, אשר נועד לשבש פעולות כאלה אבל לא באמת מצליח) – לפתוח את המכונית ואף להניע אותה.

     

     

    השיטה החדשה מבוססת על העובדה שיותר ויותר מכוניות מצוידות בימינו במה שנקרא "כניסה ללא מפתח" – כלומר שהנהג לא צריך להוציא את המפתח מכיסו אלא רק להתקרב אל המכונית ולגעת בידית הדלת שלה. לאחר שנכנסים לרכב כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על כפתור ההתנעה ולנסוע לשלום – ישירות אל ה"פירוקיה" הקרובה שבה "שוחטים" את המכונית לחלקים.

    במכוניות עם "כניסה ללא מפתח" לא פועל קסם בין המפתח למכונית אלא פשוט שידור מתמיד: המכונית "מחפשת" את המפתח שלה, ואילו המפתח "מחפש" את מכוניתו, והכל באמצעות גלי רדיו. "גנבי התדר" מדור 2.0 פועלים בזוגות כאשר הם מצוידים בשני מכשירים, וכל שהם זקוקים לו זה להימצא במרחק סביר מבעל הרכב או מן המפתח שלו. מכשיר אחד קולט את האותות שנשלחים מן המפתח, מכשיר שני קולט את האותות ששולחת המכונית, שני המכשירים מחליפים ביניהם את המידע המרתק הזה באמצעות תקשורת סלולרית או תקשורת רדיו (למרחק של עד 50 מטרים), וכל מה שצריך לעשות הגנב שפותח את הדלת ומתניע בקלות את המכונית זה לא לשכוח לאסוף את החבר שלו שנמצא לא רחוק מן המפתח.

     

     

    אחד הדברים המעצבנים בסיפור הזה הוא שמכשירי פריצה מן הסוג הזה נמכרים כיום באופן חוקי לאנשי מקצוע שעוסקים בפריצת מכוניות שמפתחותיהם אבדו, אבל גם נפוצים מאד למכירה באינטרנט. לפי עדויות שפורסמו בכלי תקשורת שונים בבריטניה בשיטה זאת נגנבו בחודשים האחרונים מכוניות שחנו לצד בתים צמודי קרקע במקומות שונים, ובאחד המקרים נפרצה מכונית בשעה שבעליה נכנסו לעשות את צרכיהם בשירותים של תחנת ריענון על כביש מהיר. חברות ביטוח בבריטניה מדווחות בחודשים האחרונים על זינוק בגניבת מכוניות חדשות ויקרות. סך גניבות הרכב בממלכה המאוחדת הגיע לאחרונה לשיא של 8 שנים. עם זאת, חברות הביטוח טרם פרסמו פילוח שמצביע על שיעור המכוניות הגנובות שהיו מצוידות ב"כניסה ללא מפתח" מתוך סך הנגנבות.

     

     

    בניסוי של מגזין What Car? "נגנבו" DS3 קרוסבק ואאודי TT תוך 10 שניות בלבד – חמש כדי לפתוח את המכונית וחמש נוספות כדי לנסוע מן המקום, ואילו הפריצה ללנד רובר דיסקאברי ספורט ארכה 30 שניות ארוכות במיוחד. לשם השוואה, פריצה וגניבה למכוניות שמצוידות במפתח התנעה פיזי אורכת מספר דקות וכרוכה בעבודה פיזית – לרוב מעט רועשת – על מנעול ההגה.
    מכוניות נוספות שנפרצו תוך פחות מדקה אחת הן ב.מ.וו. X3, מרצדס A קלאס, לנד רובר דיסקאברי ופורד פיאסטה. (בדקו כאן כמה קל לפרוץ למכונית שלכם).

     

     

    לא רק מכוניות חדשות

    החשיפה של מגזין What Car? מטרידה במיוחד היות שהיא לא נוגעת רק למכוניות חדשות אלא להיפך. יצרניות רכב שונות בנו מכוניות עם "כניסה ללא מפתח" כבר לפני יותר מעשור, ועשרות אלפים כאלה מסתובבות על כבישי ישראל, והן גם יודעות מזה זמן רב שקיימת חולשת אבטחה במערכות שלהן. למרות זאת, מסתבר שיצרניות הרכב לא פעלו עד היום הנחישות רבה מספיק כדי לפתור את הבעיה, ובכל מקרה גם כל המכוניות הוותיקות חשופות לסכנת פריצה.

    קרן אור וסיבה אחת לאופטימיות טמונה בעובדה שבניסוי של What Car? המומחים לא הצליחו "לגנוב" מכוניות שצוידו במערכות זיהוי ומניעת תנועה (דוגמת מערכות עם "קודן" או מערכות דומות שמותקנות כסטנדרט על-ידי יצרניות רכב) – ואלה די שכיחות בישראל. עם זאת, המומחים כן הצליחו "לעבוד" על מנגנון הגנה טבעי שקיים בחלק מן המפתחות ה"חכמים": לחיצה כפולה שגורמת למפתח להפסיק לשדר אותות.

    כדי לצמצם את סכנת הגניבה הזאת צריכים בעלי רכב להניח את מפתחות המכוניות במקום שבו אין קליטה של אותות רדיו, למשל בתוך קופסת מתכת אטומה כמו כספת, או בתוך קופסא שנמצאת בתוך ממ"ד. כך קשה יותר לשדר אל המפתח או לקלוט את האותות שלו. בכלל – שמירת מפתחות המכונית בתוך כספת ביתית קטנה יכולה לסייע גם כנגד השיטה הנפוצה של פריצה לבתים כדי לגנוב מפתחות של מכוניות.
    תמורת 20-40 שקלים אפשר לרכוש "תיק פאראדיי" – כלומר מעין ארנק או כיסוי בד שבתוכו קלועים סיבי מתכת שיוצרים אפקט של "כלוב פאראדיי" ומונעים מעבר של אותות רדיו. ארנקים כאלה, שאפשר לקנות בחנויות אינטרנטיות, משמשים בדרך כלל כדי לחסום שידור או פריצה אל מכשירים אלקטרוניים משרדים (מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים וכיוצ"ב) מטעמי אבטחת מידע. ברגע שמפתח המכונית נמצא בתוך אריזה כזאת אי אפשר לשדר אליו או לקלוט את האותות שלו.

     

     

    כמובן שאפשר להגן על יקירתכם שמצוידת בהתנעה ללא מפתח גם במגוון השיטות הוותיקות והעתיקות – החל במנעול הגה וכלה במנעול לגלגל, אם כי נראה שרוב בעלי הרכב מתעצלים לעבוד קשה וסומכים על המזל או על חברת הביטוח שלהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הלכה תוך 10 שניות: ככה קל לגנוב את המכונית שלך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.