• Ad
  • הטבות המס הזניקו את מכירות מובילאיי

    רשות המיסים הותירה באפילה את הטבות המס על מערכות בטיחות. מערכות מקוריות וחשובות לא זוכות להטבה דומה לזו שמקבלות מערכות בהתקנה מקומית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: מובילאיי

    מתחילת שנת 2016 הגיע שיעור החדירה של מערכות ההתרעה מפני אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב הנסיעה לכ-33.5% מכלל המכוניות החדשות שעלו על כבישי ישראל, ובקרוב לרבע מכלל המכוניות החדשות שנמסרו אצלנו הותקנו מערכות מתוצרת חברת מובילאיי הישראלית.

     

    מובילאיי 0012

     

    נתונים אלה עולים מן הסקירה השנתית שמפרסמת רשות המיסים אודות שוק הרכב הישראלי, וכמנהג הרשות מפורסם הדוח של השנה שעברה לקראת סוף השנה הנוכחית.

    מנתוני רשות המיסים עולה שמערכות מתוצרת מובילאיי, שהן היחידות שכוללות ב"חבילה" אחת גם מערכת בקרת סטייה מנתיב, גם מערכת התרעה מפני אי שמירת מרחק וסכנת התנגשות וגם מערכת לזיהוי הולכי רגל, הותקנו בסיכום שנת 2015 ב-20.8% מכלל המכוניות החדשות שעלו על כבישי הארץ וברבעון הראשון של 2016 זינק שיעור החדירה שלהן ל-25.1%.

    לעומת זאת, רק ב-3.5% מכלל המכוניות שנמכרו בישראל ב-2015, וב-8% מכלל המכוניות שנמכרו אצלנו ברבעון הראשון של 2016 – הותקנו מערכות כאלה באופן מקורי על ידי יצרניות הרכב.

    רשות המיסים מעניקה את הניקוד הבטיחותי הגבוה ביותר לשתי מערכות אלה – 2 נקודות לבקרת סטייה מנתיב הנסיעה ו-2 נקודות נוספות למערכת ההתראה מפני אי שמירת מרחק.
    בנוסף, מערכות מתוצרת מובילאיי מספקות כאמור גם התרעה מפני פגיעה בהולכי רגל שמקבלת נקודה נוספת, ובכיבוי אורות גבוהים שמקבלת חצי נקודה, והחל מן השנה הנוכחית גם בזיהוי אופנועים שזוכה לחצי נקודה ובזיהוי תמרורי מהירות שמקבל עוד חצי נקודה. בסך הכל מקבלת מערכת של מובילאיי 6.5 נקודות (5.5 בשנת 2015) ולכן מזכה את המתקינים אותה בזיכוי מס בשווי 2,000 ש"ח (1,800 ש"ח בשנת 2015).

    בסיכום שנת 2015, כך עולה מנתוני הרשות, העניקה המדינה הטבות מס לכ-51,600 מכוניות שבהן הותקנה מערכת מתוצרת מובילאיי, בהיקף כולל של כ-102 מיליון שקלים, והשנה צפוי היקף ההטבה לעלות משמעותית גם בזכות הגדלת ההטבה ל-2,000 ש"ח (ול- 2,050 ב-2017), וגם בזכות הגדלת אחוז המכוניות שבהן מותקנות מערכות כאלה (ל-25.1% ברבעון הראשון של 2016).

    לעומת זאת, מערכת בלימה אוטונומית, אשר בולמת את הרכב באופן עצמאי גם אם הנהג לא שם לב למתרחש לפניו, ואשר חייבת להיות מבוססת על התקנה מקורית של יצרנית הרכב – שעברה בדיקות התאמה הרבה יותר קפדניות מאשר כל התקנה מקומית ישראלית – מקבלת רק נקודה אחת בשיטה של רשות המיסים, וזה גם מה שמקבלת מערכת חשובה אחרת אשר מזהה תנועה בנתיב הסמוך ומתריעה מפני כניסה אליו.

    רשות המיסים מעניקה גם חצי נקודה עבור מצלמת רוורס, אשר עשויה לצמצם פגיעה בהולכי רגל בכלל ובילדים בפרט, אבל לא מטיבה עם מערכת התראה קולית שאותה אפשר להתקין בקלות ובזול בהתקנה מקומית.

    עלות תועלת לא ברורה

    עד היום עדיין לא פורסם בישראל אף מחקר ברור, שקוף ובלתי תלוי אשר מנתח את העלות-תועלת של מערכות התרעת סטייה מנתיב הנסיעה ומערכות התרעת התנגשות ואת התועלת האבסולוטית שלהן במניעת תאונות.

    רשות המיסים מפרסמת כעת נתונים ראשוניים, מבלי לפרסם את נתוני המקור, לפיהם מבין כל כלי הרכב שעלו על הכביש בשנת 2014 ועברו תאונה קשה שבעקבותיה נמחק הרישום שלהם ("טוטאל לוס") בין 0.5% ל-0.9% לא צוידו במערכת התראת שמירת מרחק לעומת בין 0.38% לבין 0.75% שכן צוידו בה.
    בכל מקרה מדובר לא רק בנתונים ראשוניים בלבד אלא גם במספרים מאד קטנים ובעלי תנודתיות גדולה מכדי להסיק מהם מסקנות ברורות, אבל כאשר משווים את אותה הטבלה עם טבלה דומה שמפרסמת הרשות אודות אותו חתך של כלי רכב – אבל כאלה שצוידו במערכת בלימה אוטונומית, ניכרים פערים הרבה יותר גדולים לטובת המערכת המקורית והאקטיבית.

    הטבות מס למערכות בטיחותיות הוכיחו את עצמן כיעילות מאד לעידוד ההחדרה של מערכות בטיחות שאין עוררין לגבי היעילות שלהן במניעת תאונות או להגנה על נוסעים בעת תאונה – בעיקר מערכת בקרת יציבות וכריות-אוויר.

    אולם לאחר שהאפקט של הטבת המס התפוגג לנוכח הפיכת מערכות כאלה לציוד סטנדרטי החלה רשות המיסים, בשנת 2013, להעניק הטבות מס למערכות אחרות – וזאת מבלי לפרסם מראש קריטריונים ברורים לגבי עלות-תועלת חזויה שלהן.

     

    מובילאיי 0013

     

    כאשר פנינו בעבר אל רשות המיסים וביקשנו להבין כיצד נקבע גובה הטבת המס הם הפנו אותנו אל משרד התחבורה שלא ידע להסביר כיצד נקבע הניקוד למערכות השונות, ואילו משרד התחבורה הפנה אותנו בחזרה אל רשות המיסים בטענה שהרשות, ולא משרד התחבורה, היא שקובעת את גובה הטבות המס למערכות.

    בשלוש השנים האחרונות ניתנו כבר הטבות מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים למערכות בטיחות שונות כאשר הנהנית העיקרית מהן היא ללא ספק חברת מובילאיי – שזוכה גם לתמריצי מס נוספים באמצעות אגרת הרישוי לרכב.
    בעוד שאין ספק שגם הבטיחות בדרכים נשכרת במידה זאת או אחרת מהוספת מערכות כאלה אי אפשר להתעלם מן העובדה שמדובר בסכומי כסף מאד גדולים אשר אולי היו יכולים להיות מנוצלים טוב יותר כדי להציל יותר חיים ולמנוע פציעות.

    אמירות בעלמא

    בדוח רשות המיסים נכתב שהחל משנת 2016 זוכות מערכות לזיהוי רכב דו-גלגלי לחצי נקודה בדירוג הבטיחות וזאת "בשל כמות גדולה של תאונות בהן רכב פרטי פוגע באופנוע/קטנוע".

    אלא שמנתונים שנמסרו לנו על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שמתוך 61 הרוגים ו-467 פצועים קשה בתאונות אופנועים ב-2015 נהרגו 56 ונפצעו 75 בתאונות עצמיות שבהן לא היו מעורבים כלי רכב נוספים.

    ההצדקה להטבת מס למערכת ל"זיהוי תמרורי תנועה" נשמעת הרבה יותר מופרכת וחסרת כל גיבוי מדעי: "בשל מודעות נמוכה יחסית של הנהג הישראלי הטיפוסי לתמרורי תנועה המגדירים את כללי התנועה לכל מיקום כביש נתון", נכתב בדוח רשות המיסים, "בפרט למגבלת המהירות, הוחלט להוסיף מערכת זו לרשימת המערכות המזכות בניקוד".

    מעבר לעובדה שאין שום הוכחה לטענה הזאת, שנשמעת כמו דברים בעלמא, חשוב לזכור שלאורך רוב כבישי ישראל בכלל לא מותקנים תמרורי מהירות, כלומר שמדובר בהטבת מס מאד ממוקדת אך כפי הנראה חסרת תועלת לחלוטין.

    מאידך, רשות המיסים הפחיתה בשנת 2016 בחצי נקודה את ניקוד הבטיחות לו זוכה מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, אשר לדברי הרשות "משלבת מרכיבי נוחות ובטיחות; כמו כן, בדגמים בהם היא קיימת, ההחלטה להתקינה נעשית בידי היצרן ואיננה ניתנת לבחירה של הצרכן".

    החלטה זאת מקוממת וככל הנראה לא אחראית מכיוון שרוב מערכות בקרת השיוט האדפטיביות מבוססות על מערכת רדאר יקרה מאד אשר ממוזג עם מערכת נוספת (מצלמה ו/או חיישן אינפרא אדום) ובאופן זה משופרת מאד יכולת הבלימה האוטונומית של הרכב.

    עוד מערכת שאיבדה חצי נקודה היא כרית-אוויר שביעית, וזאת "בהתחשב בתועלת השולית של כרית האויר השביעית ברכב שכבר יש בו שש כריות אוויר".
    גם החלטה זאת לא מבוססת, ככל הידוע, על נתונים מוצקים, היות שכרית-האוויר השביעית, אשר ממוקמת לרוב מעל ברכיו של הנהג, נועדה למנוע נכויות שגורמות לא רק לסבל מתמשך אלא גם לנזק כלכלי גדול.

    בלי טובות

    בעוד שאין מחלוקת לגבי החשיבות של שימוש במכשירי מס לטובת שדרוג הבטיחות בדרכים ומניעת פציעות ומוות, מסתבר שחלק מן היבואנים לישראל מסתדרים גם בלי הטובות של רשות המיסים – לכל הפחות במקומות שבהם הם מרגישים שזה מעניק להם יתרון שיווקי.

    חברת טלקאר, למשל, יבואנית קיה לישראל, המשיכה את המהפך שאותו ביצעה עם 'ספורטאג" שלה כאשר הביאה את הדגם החדש שלו השנה עם מערכת מקורית לבלימה אוטונומית, למרות שמבחינתה אין בכך הטבת מס יחסית למערכת הפחות יקרה של מובילאיי. גם יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, בחרה לצייד את קורולה המחודשת במערכת מקורית של היצרן למרות שהיא יקרה יותר עבורה.

    נתוני רשות המיסים מצביעים על כך שהצלחתו של ספורטג' במכירות היא בין התורמים החשובים לזינוק באחוז החדירה של כלי רכב שמצוידים במערכות בלימה אוטונומיות מ-5.9% בשנת 2015 ל-16.5% ברבעון הראשון של 2016, וזאת, כאמור, בלי טובות ובלי הטבות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.