• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בדיון שערכה ועדת הכספים של הכנסת, נשאלו בכירי משרד התחבורה ורכבת ישראל מה מצב הבטיחות בחברה ומתי אירעה התאונה האחרונה במפגשי כביש-מסילה. התשובות שסיפקו הבכירים היו לא מדויקות

    לפני מעט יותר משבוע אישרה ועדת הכספים של הכנסת הסכם הפעלה חדש לרכבת ישראל. בתום דיון רווי שבחים הדדיים וברכות אישרה הוועדה לרכבת תקציב של כ-11.7 מיליארד שקלים עד לשנת 2020 – שנה שבה צופה החברה מספר נוסעים שנתי של כ-70 מיליון, לעומת 45 מיליון נוסעים ב-2013.

    רק חבר הכנסת משה גפני הרגיש מעט לא נוח עם כל השבחים והברכות, וחשב שמן הראוי לשאול כמה שאלות גם בענייני בטיחות. "מה מצב התאונות? אני לא רואה שזה נמצא בחוברת שלכם", פנה ח"כ גפני אל בכירי הרכבת. "מצב התאונות זה העניין של הבטיחות", ענה לו בכיר ברכבת. "מצב התאונות הוא טוב". התשובות שקיבל ח"כ גפני בהמשך הדיון, מלמדות שגם אם מצב הבטיחות ברכבת ישראל "הוא טוב", הזיכרון של בכירי משרד התחבורה והרכבת קצת פחות טוב.

    "נקודת הכשל העיקרית שלנו"
    ח"כ גפני, ששימש בעבר כיו"ר ועדת הכספים ומכיר היטב את משרד התחבורה והחברות הכפופות לו, לא השתכנע מתשובת בכיר הרכבת בעניין מצב הבטיחות בחברה. "מה קרה ב-4 השנים האחרונות?", שאל. "לא היו לנו תאונות רכבת שהייתה בהן פגיעה בנוסעי הרכבת", ענה הבכיר. ושוב, ח"כ גפני הקשה: "מתי הייתה התאונה האחרונה שבה היה מפגש של רכבת במסילת ברזל?".

    בשלב זה התערב סמנכ"ל במשרד התחבורה, שענה לח"כ גפני כי "ב-2009 הייתה תאונה קלה יחסית". ח"כ גפני ביקש פרטים, והסמנכ"ל הרחיב: "בתחנת נתניה נהג רכבת התנגש ברכבת שנכנסה לתחנה בקו סמוך. זו הייתה תאונה עם מספר פצועים קל, כולל הנהג. התאונה הקודמת הייתה בשנת 2006 בבית יהושע. נהרגו שם חמישה נוסעי רכבת".

    כאשר נשאל בנוגע לבטיחות במפגשים בין מסילות וכבישים, הרחיב בכיר ברכבת ישראל: "זאת נקודת הכשל העיקרית שלנו. נבנו על-ידי הממשלה בשנים האחרונות הרבה מאוד הפרדות מפלסיות. עדיין יש לבנות 23 הפרדות מפלסיות כאלו. מיעוטן במסילת החוף, ששם אנחנו נוהגים ב-160 קילומטר לשעה. זה חלק מתקציב הפיתוח שצריך להיות".

    ושוב התעקש ח"כ גפני לקבל פרטים: "כמה תאונות כאלו (במפגשי מסילה-כביש, ש.ה) היו בארבע השנים האחרונות?", הקשה חבר הכנסת. תשובת הבכיר מהרכבת הייתה פשוטה: "לא היה". גפני הופתע, וביקש לוודא שמה ששמע אכן מדויק: "לא היה בכלל?", שאל את הבכיר ברכבת. "הייתה (תאונה) אחת בניצנים לפני שלוש שנים וללא נפגעים, שאוטובוס עלה על המסילה. זה היה ביום שישי", הפגין הבכיר את ידיעותיו בנושא. בשלב זה של הדיון התערב אחד מבכירי משרד התחבורה שנכחו בדיון, והוסיף מידע: "ביוני 2012 אוטובוס בניצן עבר ורכבת פגעה בו. האוטובוס היה ריק ולא קרה כלום. עשינו הרבה מאוד שיפורים באותה צומת. סידרנו את הצומת עם הכביש".

    תאונה קטלנית, התנגשות ושריפה
    אולם, למרות הידענות המופלגת שניסו להפגין, נראה שמזיכרונם הקולקטיבי של בכירי משרד התחבורה ורכבת ישראל נשמטו כמה אירועים קשים. באוגוסט 2010 התנגשה רכבת נוסעים במיניבוס במפגש כביש-מסילה ליד קריית-גת. כתוצאה מההתנגשות נהרגו שבעה מנוסעי המיניבוס, בהם שני ילדים. תאונה זו אירעה בדיוק באותה "נקודת כשל עיקרית" שתיאר בכיר הרכבת.

    גם התבטאותו של אותו בכיר, לפיה בארבע השנים האחרונות לא אירעה תאונה שבה נפגעו נוסעים, אינה מדויקת. באפריל 2011 התנגשו שתי רכבות ליד נתניה, וכתוצאה מכך נפגעו עשרות נוסעים (כ-60, לפי הדיווחים הראשוניים). בדצמבר 2010 נשרפו קרונועים של רכבת נוסעים ליד שפיים, וכתוצאה מכך נפגעו יותר מ-100 נוסעים.

    לאחר שענו בכירי משרד התחבורה והרכבת לשאלות שהציג, סיכם ח"כ גפני את התייחסותו לנושא הבטיחות: "אני לא יודע למה, אני לא רגוע עם זה". אם היה מקבל תשובות מדויקות יותר, יתכן שח"כ גפני היה רגוע עוד פחות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מתי הייתה התאונה האחרונה במפגש כביש-מסילה?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.