• Ad
  • תאונה שהתרחשה אתמול בבאר שבע מנבאת כבר את ההרוג הראשון בתאונת דרכים. אדם אחד נושא באחריות לטאבלטים, להכשרת בוחני הנהיגה, לתרבות הארגונית של משרד התחבורה, ובאופן יותר כללי להפרטת המבחנים המעשיים. קוראים לו ישראל כץ. גם מורי הנהיגה לא יכולים לרחוץ בנקיון כפיהם.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עודכן ב-28/2 22:00

    בתאונת דרכים שהתרחשה שלשום בבאר שבע במהלך מבחן רישוי מעשי פגעה מכונית לימוד הנהיגה בהולכת רגל. לפי אחת העדויות הולכת הרגל הוטחה אל הכביש, ולפי תגובת הבוחנת הולכת הרגל נפגעה רק באופן קל. בכל מקרה הולכת הרגל לא נזקקה לטיפול רפואי.

     

     

    מפרטים ראשונים שהתקבלו במערכת TheCar אודות התאונה עולה שהבוחנת, צעירה בשנות העשרים המוקדמות לחייה, לא דיווחה על התאונה למורת הנהיגה עם סיום המבחן, וגם לא דיווחה על כך למשטרה – כמתחייב בחוק. לדברי מורת הנהיגה שתלמידותיה ומכוניתה היו מעורבות באירוע – בוחנת הנהיגה לא החליפה פרטים במקום התאונה עם האשה שנפגעה, והאירוע דווח למורת הנהיגה על-ידי התלמידות שנבחנו במבחן, והיא זאת שיידעה את המנהל שאחראי על הבוחנים. לדברי אותה מורה, הדיווח לשחר פרטוק – המפקח של משרד התחבורה על הזכיינית (טלדור) מטעם משרד התחבורה, נמסר בכלל על ידי מורה נהיגה אחר, ולא על ידה. רק אתמול (ד') – לאחר שפרטוק השעה את הבוחנת מביצוע מבחנים נוספים, הגיעה הבוחנת אל תחנת המשטרה כדי לדווח על התאונה, ושם מילאה דוח תאונה.

    חשוב להדגיש שעל-פי עדות מורת הנהיגה, כפי שהבינה מתלמידותיה, הפגיעה בהולכת הרגל התרחשה במיקום סמוך לבתי ספר ובשעה שתלמידים יצאו ממנו – כלומר באזור שבו כל נהג חייב לנקוט במשנה זהירות ולצפות להתפרצות של ילדים או של הולכי רגל לכביש. בתיאור האירוע, כפי שנמסר למשטרה, נאמר שהולכת הרגל היא נהגת שיצאה ממכוניתה ומעדה לאחור. עם זאת, עצם העובדה שהיה מגע עם המכונית מעיד על כך שהבוחנת הצעירה לא הייתה ערה להימצאות הולכת הרגל בטווח קרוב מספיק למכונית עד כדי יצירת מגע, ו/או שמסיבה זאת או אחרת לא התאפשר לה לבלום את הרכב או להסיט את ההגה כדי למנוע את הפגיעה. מצב כזה מתאפשר, למשל, כאשר לבוחן בעצמו אין מספיק ניסיון בנהיגה, או כאשר ההכשרה שלו לא מספיק מקצועית, או כאשר תנועותיו מוגבלות באמצעות מכשיר הטאבלט הגדול שמונח בידיו, או כאשר הוא עסוק בתפעול הטאבלט במקום להיות מרוכז בדרך שלפניו.

    למרבה המזל, אירוע ספציפי זה נגמר ללא פגיעות בגוף או בנפש, אבל כל מי שלא מתייחס אליו כאל נורת אזהרה ומסיק ממנו את המסקנות המתבקשות לוקח על עצמו חלק באשמה בתאונה הבאה שתוצאותיה יהיו גרועות בהרבה. באותו מקום, באותה סיטואציה, יכול היה לרוץ ילד אל הכביש, וכולנו היינו מדברים היום אחרת.

    עם וללא קשר לתקרית הזאת יש מספר עובדות שברורות מאליהן – בעיקר לאחר שהתרענו מפניהן במשך תקופה ארוכה. לצורך רפורמת הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הנמיכו פקידי משרד התחבורה את הסטנדרטים לקבלת בוחנים חדשים, וגם את דרישות ההכשרה שלהם. בגלל שיטת המבחן – כפי שזו נקבעה על-ידי קברניטי המשרד מבלי לבחון אותה קודם לכן בשטח במסגרת פיילוט מעשי – הבוחנים נאלצים לשאת בידיהם מכשירי טאבלט כבדים אשר מגבילים את תנועותיהם ומפריעים להם להתרכז בנעשה על הכביש, כמו גם בפעולות הנהיגה של התלמידים. כל אלה מגדילים מאד את הסיכון לתאונות ולנפגעים בגוף ובנפש.

    לקריאה נוספת: מותו של בוחן

    פנינו אל אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, וביקשנו לקבל פרטים נוספים אודות נסיבות התאונה (תגובתו מובאת בסוף הכתבה). בנוסף, שאלנו אם משרד התחבורה מתכוון לבחון את המקרה ולהסיק את המסקנות שמתחייבות ממנו, ואם קיים נוהל ספציפי – מעבר לחובה החוקית – שמחייב את הבוחנים ואת הזכיינים לדווח על תאונות למשרד התחבורה.
    כמו כן, שאלנו אם במשרד התחבורה שוקלים מחדש את השימוש בטאבלט ואת ההשפעה השלילית שלו על בטיחות משתמשי הדרך השונים. את תגובת המשרד ותשובותיו נפרסם כאן אם וכאשר יתקבלו כאלה.

    במקביל פנינו אל הזכיינית – מבצעת המבחנים, חברת טלדור, אשר הגיבה באופן מיידי ומסרה את הדברים הבאים: "מדובר במקרה קל שבו הולכת רגל באה במגע עם הרכב. היא לא הוטחה או נפלה אלא היה מגע קל. הבוחנת עצרה את הרכב, בדקה אם הולכת הרגל בסדר, הולכת הרגל אמרה לה שהכל בסדר וביקשה לא להזמין לה אמבולנס. היא בעצמה התנצלה שהתפרצה אל הכביש, ולא הייתה ערנית לרכב. השתיים החליפו פרטים". עוד מסרו מחברת 'טלדור' שהמקרה אירע ב-26/2, הבוחנת, לדבריהם, דיווחה באותו היום טלפונית למשטרה ומן המשטרה נמסר לה להגיע למחרת, בבוקר ה-27/2, ואז גם נכתב דוח בנושא. עוד נמסר שלחברת טלדור "ישנם נהלים ברורים בנוגע לדיווח על תאונות".

    לקריאה נוספת: מטמטמים, אמרנו לכם שיהיו תאונות

    התאונה שהתרחשה בבאר שבע מצטרפת אל עשרות רבות של מקרים שבהם התרחשו תאונות או "כמעט תאונות" במהלך מבחני נהיגה מעשיים מאז הפרטת המבחנים. עד היום עסקו רבים ממורי הנהיגה בעיקר בחשש שלהם מפני נזקים כלכליים שעלולים להיגרם להם כתוצאה מתאונות במהלך מבחנים, ובשאלת הכיסוי הביטוחי שלהם. לנו לא נודע על אף דיון מהותי שהתקיים בין מורי הנהיגה או בינם לבין אנשי משרד התחבורה סביב האחריות האתית והפלילית של מורים ובוחנים במקרים של פציעה או, חלילה, מוות של נבחן, בוחן, הולך רגל או משתמש דרך אחר במהלך מבחן נהיגה מעשי. עם זאת, מורי הנהיגה, ובעיקר מי שחשים שהם נהנים כלכלית מן ההפרטה, לא יוכלו לרחוץ בנקיון כפיהם אם וכאשר ייפצע, או חלילה ייהרג, אדם בתאונות דרכים במהלך מבחן.

    העובדה היחידה שברורה בשלב הזה מעל לכל ספק היא שהתאונה שהתרחשה בבאר שבע מנבאת את ההרוג הראשון שצפוי בתאונת דרכים במהלך מבחן מעשי. עובדה נוספת שלא דורשת הוכחה היא שמי שנושא באחריות המיניסטריאלית לכל מה שמתרחש במשרד התחבורה, ובפרט להפרטת מבחני הנהיגה שהביאה לעולם את הטאבלטים, הנמכת הדרישות בעת הכשרת בוחני נהיגה, לתרבות הארגונית של משרד התחבורה, ובאופן יותר כללי להפרטת המבחנים המעשיים – הוא שר התחבורה בעשור האחרון – ישראל כץ. גם את תגובתו של כץ נצרף כאן אם וכאשר תתקבל כזאת.

    לקריאה נוספת: רק בישראל: בוחנים בלי תעודות נוהגים במכוניות בלי ביטוח

     

    עדכון: 3 במרץ 2019: תגובה לאקונית רגילה

    דובר משרד התחבורה הגיב היום לפנייתנו עם מה שאפשר לתאר כ"תגובה צפויה ורגילה": "התיאור", נכתב בתגובה, "כפי שצוין בפנייתך רחוק מהמציאות ולכן אין בכוונתנו להתייחס לנושא". במילים אחרות, דובר משרד התחבורה החליט שאתם, הקוראים, לא ראויים לתשובות לשאלות אם משרד התחבורה מתכוון לבחון את המקרה ולהסיק את המסקנות שמתחייבות ממנו, או אם קיים נוהל ספציפי – מעבר לחובה החוקית – שמחייב את הבוחנים ואת הזכיינים לדווח על תאונות למשרד התחבורה, וגם לשאלת השאלות: האם במשרד התחבורה שוקלים מחדש את השימוש בטאבלט ואת ההשפעה השלילית שלו על בטיחות משתמשי הדרך השונים.

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הולכת רגל נפגעה בטסט. הבוחנת לא דיווחה למשטרה בזמן אמת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.