• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במשרד התחבורה הבריטי מחפשים דרכים לקדם את ההטמעה והשימוש המידיים בכלי רכב לא מזהמים כחלק מתוכנית ארוכת טווח להפסקת המכירה של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית עד לשנת 2040. מדובר בתוכנית מורכבת ובעלת השפעה משמעותית על המשק הבריטי ועל רווחתם של אזרחי המדינה, ולכן היא מנוהלת בשום שכל, ועם רמה גבוהה מאד של שקיפות כלפי הציבור.

     

     

    כמעט בכל שלב של התוכנית, וכמעט לגבי כל החלטה, אנשי משרד התחבורה הבריטי אשר מובילים את הפרויקט משתמשים במנגנון מובנה של התייעצות עם כלל הציבור, אותו מנגנון שמשמש אותם גם לגבי רפורמות ושינויים אחרים – למשל בקשר לרפורמה שבוצעה שם במבחן הנהיגה המעשי לרכב.

    אחד הרעיונות שנשקלים שם כעת הוא שימוש בלוחיות רישוי בצבע ירוק על כלי רכב "ירוקים", לא מזהמים, וזאת כדי להדגיש בעיניי כלל משתמשי הדרך את הייחוד שלהם. לכאורה מדובר בהחלטה פשוטה, משהו שפקיד ישראלי היה עלול לקבל על דעת עצמו או שפוליטיקאי ישראלי יכול היה לרכוב עליו לו חשב שזה יקנה לו כמה 'לייקים' ברשתות החברתיות.

    גם לבריטים יש פקידים, ופוליטיקאים שזקוקים לאהדת הציבור, אבל במבחן התוצאה יש להם יותר כבוד כלפי המושג "משרתי ציבור". הדבר זועק לשמיים כאשר משווים בין הדרך שבה הם מנהלים את ענייני משרד התחבורה שלהם לבין הדרך השערורייתית שבה הובילו שר התחבורה – ישראל כץ, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, הסמנכ"ל אבנר פלור ומנהל אגף הרישוי אפי רוזן את הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים בישראל.

    בשבוע שעבר פנו אנשי משרד התחבורה הבריטי לציבור כדי לשמוע כמה שיותר דעות ורעיונות לקידום ההטמעה והשימוש בכלי רכב דלי זיהום, ולהעלאת הערך הנתפש שלהם בעיניי כלל משתמשי הדרך. ההצעה שלהם – לעצב לוחית רישוי ירוקה שתבדיל את כלי הרכב האלה מכלי רכב רגילים, בעלי לוחית רישוי צהובה, לוותה בתמונת אילוסטרציה, ובהדגשת העובדה ש"העיצוב הסופי (של לוחית כזאת) יהיה חלק מתהליך ההתייעצות".

    בדברי ההסבר למהלך אומרים אנשי משרד התחבורה הבריטי ש"לוחיות רישוי מיוחדות (לכלי רכב דלי זיהום) נמצאות כבר בשימוש במדינות כמו נורבגיה, קנדה, וסין, והרעיון הוא להתקין אותן על כלי רכב "ירוקים" כמו מכוניות חשמליות טהורות ומכוניות שמונעות באמצעות מימן, במטרה להעלות את הערך הנתפש שלהם בקרב הנהגים".
    שימוש בלוחיות רישוי ירוקות, מעבר לעניין התודעתי, יאפשר גם להקנות לכלי הרכב האלה הטבות ותמריצים, למשל היתר להשתמש בנתיבי תחבורה שמוגבלים לרכב ציבורי, פטור מתשלום מיסי גודש, אפשרות שימוש במקומות חניה ייעודיים ועוד.

     

     

    הממשלה, כאמור, מבקשת את עזרת הציבור בקיום דיון פתוח אודות השאלה הכללית יותר – האם לוחיות רישוי ירוקות יכולות להועיל – "ואם כן, כיצד הן צריכות להיות מעוצבות". כריס גריינגלינג, שר התחבורה הבריטי, אמר: "לבריטניה יש היסטוריה מפוארת של הובלה עולמית בתחומי הטכנולוגיה, וזה גם מה שאנחנו מצפים שיקרה בכל הנוגע לכלי רכב דלי זיהום. תחבורה ירוקה תביא איתה אוויר נקי, סביבה טובה יותר, והיא תחזק את הכלכלות ברחבי העולם. הוספת "תג ירוק של כבוד" לכלי רכב חדשים, נקיים, היא דרך מבריקה להגדלת המודעות והפופולריות שלהם בבריטניה, ואולי גם תעודד אנשים לחשוב כיצד הם יכולים להתאים את שגרת הנסיעה שלהם (לשינוי).

     

     

    אליזבת קוסטה, מנהלת "צוות התובנות ההתנהגותיות" במשרד התחבורה הבריטי, אמרה: "אנחנו תומכים במאמצים להגברת המודעות לכלי רכב נקיים על הכבישים שלנו. שינויים פשוטים שמבוססים על מדעי ההתנהגות יכולים להיות בעלי השפעה גדולה. לוחיות רישוי ירוקות יהיו בולטות יותר לכלל משתמשי הדרך, והאטרקטיביות המוגברת שלהן יכולה לעזור להפוך את הרעיון של כלי רכב נקיים למקובל, וכך להדגיש נורמות חברתיות משתנות בתחום הבעלות על כלי רכב".

    בהודעה לציבור נאמר שבמשרד התחבורה הבריטי מתמקדים בסוגיות של עיצובים אפשריים של הלוחיות עצמן, אשר עשויות להיות ירוקות לחלוטין בחזית, מאחור או בשני צדי הרכב, וגם באלטרנטיבות כמו סמל ירוק במקום לוחית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הבריטים רוצים רכב לא מזהם והם זקוקים לעזרתך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.