• Ad
  • האם פיאט מפסיקה את הייצור של ה-500?

    המכונית החשובה ביותר במגוון דגמי פיאט תוחלף רק בשנה הבאה, אבל השיווק שלה בארה"ב מופסק כבר השנה. מה זה אומר לגבי השוק הישראלי?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    האם פיאט מפסיקה לייצר את '500', הדגם הפופולרי ביותר במגוון הדגמים המאד צנוע שלה, ומה עשויה להיות המשמעות של מהלך כזה מבחינת השוק הישראלי?

     

     

    תשובה ברורה ומוחלטת לשאלה הזאת תיוודע בישראל רק בעוד מספר שבועות, אבל בינתיים מותר לנו להיות מוטרדים מדיווח באתר הרכב האמריקני Autoblog – לפיו פיאט מפסיקה את הייצור של הדגם שהותיר אותה בחיים בעשור האחרון, ובכל מקרה תפסיק לשווק אותו בארה"ב. בישראל, כך מבטיחה היבואנית, בינתיים הכל כרגיל.

    ברקע הדברים, הנה מספר עובדות חשובות שנוגעות ל-500, מכונית שהושקה במקור על-ידי פיאט בשנת 2007 ומאז עברה בעיקר מתיחות פנים משמעותיות יותר או פחות. ראשית לכל, פיאט 500 המודרנית היא אחת ההברקות הגדולות של יצרנית רכב מאז המצאת המכונית, למרות שהיא "בסך הכל" נוצרה בדיוק לפי אותו היגיון שגרם לאנשי ב.מ.וו. להמציא מחדש את 'מיני', ולאנשי פולקסווגן לבצע שני ניסיונות להחיות מחדש את "החיפושית".

    למעשה, 500 הוא הדגם אשר הציל את יצרנית הרכב פיאט מהתמוטטות כלכלית לאחר הפרידה שלה מג'נרל מוטורס בשנת 2005 (אשר הותירה את האיטלקים עם לב שבור וצ'ק על סך שני מיליארד דולר). 500 המודרנית היא מכונית בעיצוב 'רטרו' אשר החזירה לחיים את אחת המכוניות המפורסמות בתולדות פיאט, ה-500 המקורית שיוצרה בין השנים 1957-1975, אבל שלושה דברים מהותיים מבדילים בין הביצוע של פיאט לבין אלה של ב.מ.וו. ושל פולקסווגן.
    ראשית לכל – אף אחד לא יכול לקחת לאיטלקים את הכישרון הייחודי בעיצוב בכלל ובעיצוב רכב בפרט, ופיאט 500 היא יצירת אומנות שמשדרת מתיקות אינסופית. לא במקרה מוצגות 500 במספר מוזיאונים חשובים ברחבי העולם, למשל במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. העיצוב המקורי של 500 "החדשה" כל כך מוצלח, עד שאנשי פיאט התקשו מאד לשפר אותו במתיחת הפנים המשמעותית שבוצעה בשנת 2016.

    שנית, בשונה מב.מ.וו. ומפולקסווגן, פיאט בנתה מוצר זול ביותר והצליחה למכור אותו ביוקר, וזה כישרון אדיר בפני עצמו. 500 מבוססת על "הפלטפורמה הקטנה" של פיאט, אשר נבנתה במקור בשנת 1999 ומשמשת משנת 2003 ועד ימינו כבסיס ללנצ'יה 'אפסילון' – הדגם האחרון של לנצ'יה שעדיין מיוצר (ונמכר רק באיטליה).
    אותה פלטפורמה משמשת גם את 'פנדה' ואת 'אונו' הברזילאית (לא לבלבל עם 'אונו' האיטלקית, אימה של פונטו) ושימשה את הדור הקודם של פורד 'קא', ובמילים אחרות – 500 היא אחת המכוניות הוותיקות ביותר בשוק הרכב, שלא לומר "עתיקה". מה שלא פחות חשוב: המכונית הזאת מיוצרת בפולין ובמקסיקו, כלומר בבסיסי ייצור פחות יקרים, וזה הותיר בידי פיאט רווחים נאים במשך השנים.

     

     

    שלישית, בשונה מ'מיני', שהשקיע הון עתק במיתוג המותג ובפעילויות רבות סביבו, פיאט הסתפקה ביצירת אין ספור גרסאות שונות ומשונות של 500 – חלקן גרסאות מרכב ורובן גרסאות אבזור. לכל אורך הדרך התברכו האיטלקים בכישרון עצום של "סחיטת הלימון" של 500 עד אין קץ, אבל עם ההצלחה אי אפשר להתווכח, והמכונית הזאת אהובה ופופולרית בכ-100 שווקים שונים ברחבי העולם, כולל גם בישראל.

    אצלנו נמכרה 500 בתחילת דרכה במספרים גדולים (ודאי ביחס לפלח שוק שכמעט לא היה קיים) ובמחירים מפולפלים, וזאת למרות מנועים חלשים יחסית, תיבת הילוכים רובוטית לא אהודה, ותצורת 2 דלתות שכמעט לא קיימת במקומותינו אצל יצרניות אחרות. אלא שלכל חגיגה יש סוף, ובשנתה ה-12 גם ה-500 כבר פחות מלהיבה את הלקוחות מכפי שהייתה לפני עשור. במחצית הראשונה של השנה נמסרו בישראל רק 157 מכוניות כאלה (ועוד 18 'אבארט'), לעומת, למשל, 319 'מיני' או 6,202 קיה 'פיקנטו'.

    מצד שני, המותג פיאט ממוקם במיקום ה-24 בטבלת המסירות של מכוניות חדשות בישראל. עם 1,040 מסירות של כל דגמי פיאט ב-7 החודשים הראשונים של 2019 – חלקן לציי רכב וחלקן מסחריות – מאליו ברור שה-500 הוא דגם בעל משמעות בשוק שלנו.

    הפסקת שיווק בארה"ב

    בהנחה שהדיווח מארה"ב מדויק – ושהשיווק של 500 – לכל גרסאותיה – יופסק עוד השנה, מיד לאחר מכירת כל מה שנותר במלאי, פיאט תצטרך להסתדר שם כמעט שנה עד לתחילת השיווק של דגם חדש לחלוטין של 500.

    אז מה הסיבה להפסקה כל כך מוקדמת של השיווק בארה"ב? סביר להניח שאחת הסיבות היא רמת מכירות מאד נמוכה: פיאט הצליחה למכור בחודש יוני האחרון רק 399 יחידות של ה-500 בארה"ב, ונראה שלא כדאי להטריד קו ייצור שלם במפעל המקסיקני עם מספרים כאלה.
    לעומת זאת, פיאט מייצרת את 500 "שלנו" במפעל שלה בפולין, יחד עם יצירות עתיקות אחרות כמו פנדה ולנצ'יה אפסילון, והסיבה היחידה שאפשר להעלות על הדעת שבגללה היא תרצה להפסיק את הייצור הזה (ובתוך כדי כך לסגור בפועל את המותג לנצ'יה) היא כדי לפרק את קו הייצור ולבנות במקומו קו ייצור לרכב חשמלי.

    ככל הידוע, פיאט כבר בונה 500 חדשה, בהשקעה של כ-788 מיליון דולר, וזאת תהיה מכונית חשמלית טהורה שתיבנה על בסיס פלטפורמה מתאימה. 500 החשמלית החדשה צפויה להיות מוצגת בתערוכת ז'נבה הבאה – בחודש מרץ 2020, כלומר שלוחות הזמנים דווקא יכולים להסתדר לא רע.

    בל נשכח גם שנכון לעכשיו רנו משחקת אותה "קשה להשגה" במשא ומתן שלה עם פיאט, וכל עוד שלאיטלקים אין גישה לרכב חשמלי של אחרים הם חייבים להיכנס לראבאק ולבנות את החשמליות שלהם בעצמם – או לשלם קנסות זיהום אוויר של עשרות מיליוני דולרים (ובהמשך מאות מיליונים) לאיחוד האירופאי.

     

     

    פיאט טרם שחררה הודעה רשמית בנוגע להפסקת הייצור של 500, ולא ברור אם זה יקרה סימולטנית בצפון אמריקה ובאיטליה, ובכל מקרה סביר שליבואנית הישראלית יש עדיין מלאי מספיק לכמה חודשי מכירות (בקצב של 28 מכוניות בחודש זאת לא בעיה). אבל אם מישהו תכנן לקנות לעצמו פיאט 500 חדשה "מהניילונים" – ייתכן שכדאי לו להזדרז.

    מחברת סמל"ת, יבואנית פיאט לישראל, נמסר ש"המכירות של פיאט 500 בישראל ממשיכות כרגיל, וגם הייצור ממשיך כרגיל. במהלך השנה הבאה צפויה להצטרף גירסה חשמלית, כרגע אין לנו נתונים לגביה וכשיהיו – נשמח לעדכן".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.