• Ad
  • האם מחירי המכוניות באמת יזנקו?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתחילת השבוע זרקה רשות המיסים פצצה לשוק הרכב בישראל, והוא היה כמרקחה: במכתב שהועבר אל יבואני הרכב הוצג העדכון של נוסחת "המיסוי הירוק", וכל מי שראה אותו חשכו עיניו. משמעות העדכון, כפי שנשלח, היא התייקרות של הרבה אלפי שקלים במחיריהן של המכוניות הקטנות והפחות מזהמות, והתייקרות של עשרות אלפי שקלים במחירי המכוניות ההיברידיות והיברידיות-נטענות.

     

     

    אתמול (ג'), במהלך היום, החלו להישמע צפירות הרגעה, גם אם עדיין מהוססות: מסתמן שמשהו בנוסחא, או בנתונים שהוזנו לתוכה, היה שגוי באופן שגרם להסטה משמעותית כלפי מטה של זיכויי המס (מה שמתבטא בזינוק במחירי המכוניות), ורבים הסיכויים ש"התקפת הלב" שנגרמה בענף הייתה מוגזמת ומיותרת. במהלך היום (ד') תושלם בחינה שצריכה הייתה להתבצע על-ידי רשות המיסים מבעוד מועד, ויוודעו "תוצאות האמת", וגם לאחריהן עדיין צפוי שימוע של יבואני הרכב ברשות המיסים, ובו תוצג עמדתם לצורך תיקונים נוספים – אם יידרשו כאלה.

    כרקע, עבור כל מי שצמד המילים "מיסוי ירוק" לא מצלצל לו מוכר, נזכיר ששיטת מיסוי הרכב שנהוגה בישראל מבוססת על הטלת מיסוי כבד על רכב – 83% מס קניה, מכס על יבוא ממדינות שאין להן הסכמי סחר עם ישראל ומע"מ, ומן המחיר לפני מע"מ מופחת סכום שנע בין כ-2,200 ל-16,300 ש"ח בהתאם לכמות זיהום האוויר שנפלטת מן המכונית. כל כלי הרכב שמיובאים ארצה נחלקים ל-15 קבוצות, בקבוצה הראשונה כלולים כלי רכב חשמליים, היברידים-נטענים והיברידים, שמקבלים הטבות ייחודיות, 13 הקבוצות הבאות מקבלות הטבה שהולכת ופוחתת ככל שהמכוניות מזהמות יותר, והקבוצה האחרונה כוללת את כל מה שמזהם מעבר לסף מסוים ולכן לא מקבל כל הטבה.

    יצרניות הרכב מאולצות לשפר באופן עקבי את ביצועי המנועים ולהפחית את תצרוכת הדלק וזיהום האוויר שלהם, ולכן  חל לאורך השנים תהליך שיפור מתמיד בביצועים, מה שגורם להגדלה גדלה והולכת של הטבות המס לרוב המכוניות הפופולריות. ברשות המיסים שומרים על הקופה ודואגים לא לאבד הכנסות ממיסוי – ולצורך זה הם מעדכנים אחת לשנתיים את הנוסחא ומחמירים את הקריטריונים שלה. טענת הרשות היא שהכוונה היא לשמר רף גביה קבוע, כלומר שלא להעלות את היקף גביית המס כתוצאה מעדכון הנוסחא.

    לתוך הרעיון האידילי הזה קפצה בספטמבר האחרון "עז": האיחוד האירופאי מחייב את מי שמוכר רכב באירופה לבחון אותו לפי שיטת מבחן חדשה, מחמירה יותר, שנקראת WLTP, והיא מניבה תוצאות הרבה פחות אופטימיות (כלומר מצביעות על מציאות גרועה יותר) בתחום זיהום האוויר. מנגד, אמנם, נכנסו גם תקני זיהום מחמירים יותר ויצרניות הרכב נאלצו לשפר את המנועים ולהשיג מהם ביצועי זיהום טובים יותר, אלא שערכי הזיהם לפי WLTP "משגעים", כך מסתבר, את נוסחת המיסוי הייחודית לישראל.

     

     

    במבחן התוצאה, ועל כך יסכימו גם ברשות המיסים, עדכון נוסחא אמור היה לגרום לכל היותר לתיקוני מחיר קלים ובוודאי שלא לזעזע את השוק – ועל פניו, לכן, ברור, שנעשתה טעות כזאת או אחרת. עדיין לא ברור היכן הטעות ומה צריך היה להיעשות כדי למנוע אותה, אבל במצב מתוקן ברור שצריך היה להקפיא את מועד כניסת העדכון לתוקף עד שהכל יתבהר, ואין כל סיבה להכניס את הציבור למתח ולחרדות ולהשפיע על הרגלי הקניה (למשל לזרז מכירת מכוניות שלא לצורך).

    במאמר מוסגר צריך להזכיר דבר נוסף: במהלך השנים יצרה רשות המיסים שני עיוותי מס לא סבירים שנוגעים לכלי רכב היברידיים, והבולט בהם הוא הטבת המס המוגזמת והבלתי סבירה שניתנת לכלי רכב היברידים נטענים שמחיריהם גבוה מ-130,000 ש"ח. מצב זה עיוות לגמרי את שוק מכוניות היוקרה, גרם למדינה הפסד מס אדיר שלא נגבה דווקא ממי שיכולים לשלם אותו, ופגע במטרה שלשמה נועדה שיטת המיסוי הירוק מלכתחילה, שהיא הפחתת זיהום האוויר.
    עיוות נוסף, בסיסי ועתיק יותר, הוא עצם הטבת המס הלא מוצדקת שניתנה, ועדיין ניתנת, למכוניות היברידיות באשר הן. כאן מדובר בכשל לוגי: היות שהרציונל של השיטה הוא שמדובר במכשיר מס שנועד לצמצם את הזיהום של האוויר שכולנו נושמים – הרי שהדבר היחיד שצריך לעמוד לנגד עיני מי שמפעילים אותה הוא כמה רעל נפלט ממפלטי המכוניות, ולא באיזו שיטה בוחרים יצרני המכוניות כדי להגיע להישג הזה.

    האבסורד הוא שברשות המיסים מתגאים בתוצאה הלא נכונה: ההישג שלהם, בעיניהם, הוא המספר הגדול של מכוניות היברידיות שנמכרו בשנים האחרונות בישראל, וזאת ממש "לא חוכמה" לנוכח הטבות המס המפליגות שאלה מקבלות, מפני שמה שבאמת חשוב זה רק כמה דלק הן שורפות וכמה מזהמי אוויר הן פולטות.

    צריך לקוות שבתוך כדי תיקון הטעות שנגרמה השבוע יתוקנו גם שתי הטעויות שנוגעות להטבות המס המוגזמות לטכנולוגיה ההיברידית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.