• Ad
  • האם הסינים יקנו את פיאט-קרייזלר?

    לאחר שנכשלה בכפיית איחוד עם ג'נרל מוטורס עשויה פיאט קרייזלר לעבור לבעלות סינית. בינתיים היא עוברת צד בין המחנות שמפתחים מכונית אוטונומית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פיאט-קרייזלר, יצרנית הרכב השביעית בגודלה בעולם, מנהלת מגעים עם מספר יצרניות רכב סיניות בנוגע לאפשרות של מכירת כל החברה או חלקים ממנה. כך מדווחים מקורות של מגזין תעשיית הרכב 'אוטומוטיב ניוז' ושל סוכנות הידיעות 'רוייטרס'.

     

     

    בתחילת השבוע פרסם ה'אוטומטיב ניוז' ידיעה לפיה נציגים של לפחות "יצרנית רכב סינית ידועה" אחת נפגשו לאחרונה עם בכירי פיאט-קרייזלר בארה"ב, ובמקביל נפגשו נציגי פיאט-קרייזלר עם מספר יצרניות רכב סיניות בסין. מגעים כאלה, בקשר לאפשרות רכישת החברה או חלקים ממנה על-ידי הסינים, "עושים שכל" לנוכח שתי עובדות לא קשורות. ראשית, סרג'יו מרקיונה, יו"ר ומנכ"ל פיאט-קרייזלר, ניהל בשנתיים האחרונות מגעים עם ג'נרל מוטורס בנוגע לאיחוד בין יצרנית הרכב האמריקנית הגדולה ביותר לבין פיאט-קרייזלר, ואפילו ניסה כמעט לכפות עליה איחוד כזה.

    שנית, ממשלת סין מנהלת מדיניות ממשלתית חדשה שבמסגרתה הנחתה חברות עסקיות שונות, שחלקן בבעלות ממשלתית, להשקיע כספים ברכישת חברות מערביות. מדיניות זאת נועדה בין השאר כדי להיות הבעלים של טכנולוגיה מודרנית שבאמצעותה תבוצע קפיצת מדרגה כלכלית. מדיניות זאת, אשר הואצה בשנה האחרונה, כבר הביאה לרכישת וולוו השבדית בידי ג'ילי בשנת 2010, רכישת נתח מפיג'ו-סיטרואן בידי דונגפנג, ורכישת מחצית הבעלות בפרוטון המלזית בידי ג'ילי, אשר בתוך כדי כך גם השיגה שליטה בחברת לוטוס הבריטית.

    על-פי מקורותיה של 'רוייטרס' פיאט-קרייזלר קיבלה כבר הצעת רכישה אחת קונקרטית מצד יצרנית סינית, אולם זאת נדחתה מפני שהמחיר שהוצע היה נמוך מידי. אנליסטים מעריכים כיום את שוויה של פיאט-קרייזלר כולה בכ-20 מיליארד דולר.

    פרסום הידיעה ב'אוטומוטיב ניוז' השבוע עורר כמובן חרושת שמועות אודות זהות היצרניות שמעורבות במגעים, ובין השמות שהוזכרו בולטים ג'ילי, דונגפנג, גרייטוול ו-GAC. דובר מטעם ג'ילי הודיע הלילה שהחברה לא מנהלת מגעים כאלה, אנשי פיאט-קרייזלר סרבו עד כה להגיב כל תגובה רשמית, ושאר היצרניות הסיניות שנזכרו טרם הגיבו.

    ג'ילי, שותפתה של קרייזלר בחברה שמייצרת בסין את דגמי ג'יפ לשוק המקומי, יכולה הייתה להיות מועמדת טבעית ומועדפת לשותפות או השתלטות כזאת. מקורות מקורבים אף מספרים שבשנה שעברה התנהלו בין שני הצדדים מגעים בנושא זה, אולם מנכ"ל ג'ילי, גואי שנגיאו, אמר אתמול (ד') לעיתונאים ש"אין לנו כרגע תוכנית כזאת, בין השאר מפני ש"רכישה זרה תהיה מסובכת". עם זאת, גואי הוסיף ש"עבור יצרניות רכב סיניות אחרות עשויה רכישה כזאת להיות מסלול מהיר עבור הפיתוח שלהן".

    מבין "יצרניות הרכב הסיניות האחרות" שנחשבות כיום לבעלות עניין מיוחד ברכישת יצרנית רכב מערבית גדולה בולטות גרייטוול מוטורס ו-GAC שנמצאת בבעלות המדינה.
    עם זאת, כפי שמנכ"ל ג'ילי ציין בצדק, רכישת פיאט-קרייזלר עלולה להיות מאד מורכבת ומסובכת מבחינה רגולטורית היות שזאת חברה שחלקה אמריקני, והמדיניות שמנהיג כיום הבית הלבן מתאמצת למנוע רכישת חברות אמריקניות בידי חברות סיניות.

    פיאט על המדף והסינים מתעניינים

    מנכ"ל פיאט-קרייזלר, סרג'יו מרקיונה, לא מצניע את העובדה שהוא מחפש שותף או קונה ליצרנית הרכב השביעית בגודלה בעולם, וזאת למרות שערך המניות של החברה הגיעה לאחרונה לשיא הגבוה ביותר מאז יולי 1998, מה שללא ספק מעיד על אמון רב של המשקיעים במנהיגותו.
    מרקיונה יודע שתעשיית הרכב נמצאת תחת לחץ עצום מכל הכיוונים – גם בתחומי צמצום זיהום האוויר והגברת היעילות האנרגטית, גם בתחום הסטנדרטים הבטיחותיים שעולים חדשות לבקרים, ובעיקר בכל הקשור לתחבורה אוטונומית ושיתופית אשר משנה במהירות את המודל העסקי של תעשיית הרכב כולה.

    עד עתה ניסה מרקיונה להציע את מרכולתו לא רק לג'נרל מוטורס אלא גם לפולקסווגן, יצרנית הרכב האירופאית המובילה, וגם זו דחתה את ההצעה על הסף, לכן הוא הכריז באפריל האחרון שבשלב זה פיאט-קרייזלר "לא תחפש עסקאות נוספות אלא תתרכז בתוכנית העסקית הנוכחית שלה. החברה צפויה להציג תוכנית חדשה ומעודכנת בתחילת השנה הבאה.

    כאמור, יצרניות הרכב הסיניות נמצאות תחת לחץ ממשלתי להתרחב מחוץ לסין על ידי רכישת חברות זרות. פיאט-קרייזלר היא מטרה אידאלית לא רק בזכות המספר העצום של מותגים שבבעלותה – מפיאט ודודג' ועד לג'יפ ולאלפא רומיאו (מזראטי ופרארי כנראה לא ייכללו במכירה או מיזוג עתידי), אלא בעיקר בזכות רשת ההפצה הגדולה שלה בארה"ב, אשר עשויה להקל מאד בעתיד על הפצת מכוניות סיניות בשוק הרכב העשיר ביותר בעולם.
    לפיאט קרייזלר יש 162 מפעלי ייצור ברחבי העולם וכן 87 מרכזי מו"פ, ובארה"ב לבדה יש לה רשת של כ-2,600 סוכנויות, כמו גם רשתות הפצה נרחבות בקנדה ומקסיקו.

    כמעט כל יצרני הרכב הסינים גיששו במשך יותר מעשור וניסו לייצא מכוניות לארה"ב ולאירופה, אולם עד כה לא הצליחו לייצר מכוניות שעמדו בדרישות האיכות והבטיחות שנדרשות בשווקים המערביים. כיום, לאחר שתעשיית הרכב שלהם רכשה, השתלטה, התמזגה ופיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לה להציע מוצרים ברמת תאימות גבוהה – כל שחסר לה הוא רשת הפצה שבאמצעותה תוכל להגיע אל הלקוחות, ואין זה עניין של מה בכך.

    פיאט-קרייזלר נחשבת אטרקטיבית במיוחד עבור הסינים בזכות עובדה נוספת: אחוז ניכר מן הבעלות בה כיום הוא ציבורי, ואין במבנה הבעלות שלה ייצוג ניכר למשפחה או גרעין שליטה היסטורי, בעלות ממשלתית או נציגות בעלת משמעות של ארגוני עובדים. על פניו, כל מה שנדרש מן הסינים זה לכתוב צ'ק מספיק שמן – והחברה שלהם.

    סוכנות הידיעות 'בלומברג' דיווחה בתחילת החודש שזה בדיוק מה שהסינים רוצים לעשות במסגרת תוכנית ממשלתית שנקראת "סין יוצאת": הממשלה דוחפת את המגזר העסקי הסיני – גם הפרטי וגם הממשלתי – לרכוש נכסים בינלאומיים בענפי התעשייה השונים בהיקף של 150 מיליארד (!) דולר במהלך העשור הקרוב, ושמדובר בגידול של כ-70% ביחס לרמת ההשקעה הסינית הנוכחית.

    מנגד, המכשול הגדול ביותר שניצב כרגע בפני הסינים הוא נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אשר הורה השבוע לפתוח בחקירה לבדיקת הטענה לפיה סין כופה על חברות אמריקניות שפועלות בשטחה למסור לשותפותיהן ולממשלה קניין רוחני. פוליטיקאים מכל קצות הקשת בארה"ב מפעילים כיום לחץ על הממשל לבחון את המדיניות הסינית ואת מגוון ההשפעות הפוטנציאליות שלה על הכלכלה האמריקנית, ואחדים מהם אף דורשים בפומבי לנקוט עמדה קשה כנגד מדיניות זאת.

    הממשל האמריקני מפעיל "ועדת ביקורת לבחינת השקעות זרות בארה"ב" (CFIUS) שהיא ועדה בין-משרדית שבוחנת את "השלכות הביטחון הלאומי" של השקעות זרות בחברות שפועלות בתוך ארה"ב. השנה הגיעה פעילותה של ועדה זאת לשיא של כל הזמנים, בין השאר בגלל המספר העצום של עסקאות שמבקשות לבצע שם חברות סיניות.

    פיאט עוברת צד

    בתוך כדי כל המהומה הזאת פורסם אתמול (ד') שפיאט-קרייזלר חברה למיזם המכונית האוטונומית של אינטל-מובילאיי וב.מ.וו, אשר הוקם בשנה שעברה ואשר צרף השנה לשורותיו את יצרנית החלקים הגדולה דלפי. במסגרת זאת מפתחת מובילאיי (כעת בבעלות אינטל) את פלטפורמת המחשוב שתשמש לנהיגה אוטונומית, עם דגש על זיהוי הסביבה וקבלת החלטות נהיגה, ואילו ב.מ.וו. מפתחת את תוכנות הניהוג של המכונית.

     

     

    מיד לאחר השלמת רכישת מובילאיי על-ידי אינטל הכריזו שתי החברות על כוונתן להעלות בתוך כשנה על הכבישים 100 מכוניות מבחן אוטונומיות, ורק במקרה זהו מספר זהה של מכוניות מדגם קרייזלר פאסיפיקה שאותן מספקת פיאט-קרייזלר למתחרה הגדולה ביותר של אינטל-ב.מ.וו – מיזם 'ויימו' של גוגל.

    לפני מעט יותר משנה, רגע לאחר שקרייזלר חברה ל'ווימו' לאספקת אותן מכוניות, הכריז מרקיונה שמבחינת קרייזלר עסקה זאת היא "השלב הראשון של היחסים בין החברות", אם כי במהלך שנה ושלושה חודשים שחלפו מאז לא נודע על שלבים אחרים או על התפתחות ביחסים האלה.

    נכון לעכשיו לא נמסר עדיין מה יהיה חלקה המדויק של פיאט-קרייזלר בתהליך או בשותפות, אבל ברור שהחדשות החשובות בהקשר זה הן "מעבר צד" שפיאט מבצעת בין שניים מן הכוחות המובילים בפיתוח המכונית האוטונומית. 'ווימו' אמנם תשתמש ב-100 המכוניות הראשונות של קרייזלר לצורך ניסויים שלה, אבל את טכנולוגיית המכונית האוטונומית שבה היא מתכוונת להשתמש תפתח פיאט-קרייזלר עם אינטל-מובילאיי, ולא מן הנמנע גם שחלק מ-100 מכוניות הניסוי שמובילאיי הכריזה עליהן יהיו מתוצרת פיאט או קרייזלר.

     

    לקריאה נוספת: מלחמת עולם: אינטל ומובילאיי נגד גוגל וקוואלקום

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.