• Ad
  • בחודשים הבאים יעלו על כבישי קליפורניה אופנועי מוטוקרוס וסופרמוטו חשמליים מתוצרת 'אלתא מוטורס', אשר מבקשת להתחקות אחר הצלחתה של 'טסלה'
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כמעט לכל יצרני האופנועים הגדולים יש פרויקט מסחרי יותר או פחות בתחום ההנעה החשמלית, אבל ממש כפי שתעשיית המכוניות הופתעה למצוא את 'טסלה' כשחקן חי ונושם "בחצר האחורית שלה" – כך ייתכן שב.מ.וו, ו-K.T.M ואחרים יגלו עוד השנה שחקנית קטנה מקליפורניה שמתרוצצת להם בין הגלגלים.

     

    2016-MX-4

     

    'אלתא מוטורס' נוסדה כבר בשנת 2007, והמועדים המובטחים על ידה לתחילת שיווק של אופנועי מוטוקרוס וסופרמוטו חשמליים נדחו כבר מספר פעמים בשנתיים האחרונות, כפי שקורה לא אחת בחברות סטארט-אפ.

    ובכל זאת, לאחר שבחודש האחרון פורסמו מספר סרטוני וידאו של אופנועי אלתא 'רד שיפט' בפעולה, לאחר השתתפות מוצלחת במספר מירוצים בארה"ב, ועם רשימת המתנה של כ-13 שבועות לכלים החשמליים – נראה שמסירת אופנועים ראשונים בקליפורניה עומדת להתחיל במהלך הרבעון הקרוב.

    ככלל, ייצור אופנועים הוא הליך הרבה פחות מסובך מייצור מכוניות, ולא מעט מבין מי שהיו מעורבים בייצור של חברה אחת שהחליפה בעלות או נסגרה מצאו את עצמם מובילים חברה חדשה עם תחומי עניין דומים ורכיבים משותפים.
    תיאורטית, לאופנועים חשמליים יש גם פחות מגבלות של רישום פטנטים מאשר לאופנועים שמונעים באמצעות מנועי בעירה פנימית, אלא שהטכנולוגיה עצמה – בעיקר טכנולוגיית סוללות – עדיין זקוקה להרבה מאד פיתוח.

    מארק פניגשטיין, המנכ"ל ואחד המייסדים של אלתא מוטורס, אמר לאחרונה בראיון לאתר "ביזנס אינסיידר" שההתרגשות סביב יצרנית המכוניות 'טסלה' בחודשים האחרונים הקפיצה במידה ניכרת את העניין גם באופנועים החשמליים, והגדילה את רשימת ההזמנות של החברה. עם זאת, מה שבאמת דוחף את ענף-המשנה הזה הוא לאו דווקא ההתעניינות הציבורית אלא בעיקר השיפור ביכולות האגירה של סוללות חשמליות.

    לדברי פניגשטיין, שאסור לחשוד בו בהיעדר אינטרסנטיות, אופנועי אלתא "תוכננו כדי לספק לרוכבים את אותה תחושה ואותם ביצועים שמספקים אופנועים שמונעים במנועי בעירה פנימית". לפי הבטחות החברה באתר האינטרנט שלה אופנועים אלה מספקים לכל הפחות את רמת העמידות הנדרשת מאופנועי שטח בכל הקשור לספיגת מהמורות ופגיעות, כמו גם עמידות בפני חדירת מים למערכות החשמליות.

     

     

    המנוע החשמלי הנוכחי של החברה תוכנן לספק ביצועים מקבילים למנועי 250 סמ"ק ארבע פעימתיים, באלתא גאים כמובן בטכנולוגיות הסוללה והמנוע שלהם – דבר שכמובן אין בידינו דרך להעריך – והם מצהירים על טווח פעולה של כ-80 ק"מ. זאת הסיבה, אגב, שהם בחרו להתמקד בשלב הראשון באופנועי שטח שזקוקים לאנרגיה מרוכזת על-פני טווחי נסיעה קצרים.

    משך הטעינה, משקע 110 וולט ביתי, עומד על 3 שעות ל-80% טעינה, ו-4 שעות לטעינה מלאה – מה שאומר שברשת חשמל ישראלית ואירופאית אמורים משכי הזמן האלה להתקצר לחצי. עם זאת, בשלב הנוכחי עדיין לא מוצעת טעינה מהירה של הסוללות, שיכולה הייתה לקצר מאד את הליך הטעינה.

     

    MX-detail-3

     

    האופנועים מוצעים אמנם עם סוללה נשלפת – כלומר שתיאורטית אפשר להסתובב עם סוללה רזרבית, אולם כנראה שההתקנה שלה לא כל-כך קלה ובאתר החברה מצוין שהיא אורכת 10 דקות "עם עוד זוג ידיים".

    כמקובל ברוב כלי הרכב החשמליים גם לאופנועי אלתא אין תיבת הילוכים ורוב הכח נמסר לגלגל האחורי הסל"ד מאד נמוך, אבל יש לרוכב אפשרות לשלוט בבקר החשמלי כדי לשנות את אופן ואופי מסירת הכח.
    MX-detail-1

     

    גם סוג התחזוקה שנדרש באופנועים חשמליים דומה לרכב חשמלי בכלל, כלומר שכל סעיפי תחזוקת המנוע והחלפת שמנים לא קיימים וגם ניקוי האופנועים צפוי להיות קל. מצד שני, הרוכבים ייאלצו להתרגל לצלילים אחרים לגמרי, ובעיקר להיעדרם של אלה המוכרים לנו.

    בארצות הברית ניתן להפוך את האופנועים לחוקיים לכביש ולרשום אותם, אולם לא ברור האם החברה ביצעה כבר את תהליך התקינה שנדרש לצורך מכירת הכלים כחוקיים לכביש באירופה.

    בשלב זה של המכירה המוקדמת מוצעת גרסת המוטוקרוס של החברה, בארצות הברית, תמורת כ-15,000 דולר, וגרסת הסופרמוטו עולה כ-15,500 דולר.

    אגב, בהיעדר תקנה מפורשת יהיה מאד מעניין לגלות האם מס הקניה על אופנועים חשמליים כאלה יהיה 10%, כמו המיסוי שמוטל כיום (ועד לסוף שנת 2017) על מכוניות חשמליות, וזאת לעומת 40-70% מס קניה (לפני הטבות למערכות בטיחות) שמוטלים על דו-גלגליים בהתאם לנפח ולהספק שלהם.

    אלתא מוטורס בונה את האופנועים שלה במפעל בבעלותה בעיר ריסביין בקליפורניה, ומעניין לציין שכמה מן המשקיעים בחברה, ומאנשי הטכנולוגיה שלה, היו מעורבים בתחילת הפעילות של טסלה.

    בשלב זה מרוכזות המכירות בארה"ב בלבד, אבל הכוונה היא להרחיב אותן לאירופה, מה שאומר שמתעניינים ישראלים בזיכיון יבוא חייבים להזדרז…

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם אלתא מוטורס תהיה טסלה של האופנועים החשמליים?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.