• Ad
  • מועצת המנהלים של רנו דיווחה שעד כה לא נמצאו ראיות לתשלומים לא חוקיים או להונאה בפרשת קרלוס גוהן, אבל סוכנות הידיעות רוייטרס חשפה תשלומים מסתוריים למזכירת מועצת האיחוד רנו-ניסאן. מה עוד ייתגלה בתיבת הפנדורה שנפתחה עם מעצרו של המנכ"ל הכל-יכול של תעשיית הרכב?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קרלוס גוהן, המנכ"ל והיו"ר המשפיע והחזק ביותר בתעשיית הרכב בימינו עדיין נתון במעצר בטוקיו, יפן, אבל מתוך "תיבת הפנדורה" שנפתחה עם מעצרו מתחילים לעלות ריחות לא נעימים.

     

     

    שעות ספורות לאחר שמועצת המנהלים של רנו התכנסה בפריז ודיווחה לציבור ולבעלי המניות על כך שבדיקה פנימית שלה העלתה שלא נמצאו כל ראיות לפעולה לא חוקית או למרמה מצידו של קרלוס גוהן – פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס ידיעה אודות מסמכים שמסבכים, לכאורה, את מונה ספהרי – המזכירה הכללית של מועצת המנהלים של האיחוד רנו-ניסאן. אנשי רנו, בצעד חריג מאד, מיהרו לאיים על רויטרס בתביעת לשון הרע.

    כפי שפרסמנו כאן, משטרת יפן עצרה ב-19 בנובמבר את קרלוס גוהן – יו"ר ניסאן ומיצובישי ומנכ"ל רנו, ואת גרג קלי, אמריקני אשר תפקד במשך שנים לא מעטות כעוזר אישי של גוהן והחזיק בתפקיד בכיר בניסאן – באשמת מרמה והעלמת מס בהיקף של כ-43 מיליון דולר, בשימוש לא חוקי בנכסים של ניסאן, וב"הפלת" הפסדים אישיים שלו כתוצאה ממפולת המניות בשנת 2008 על ניסאן. בינתיים שחררה המשטרה את קלי אבל הוסיפה האשמות נוספות כנגד גוהן והאריכה את מעצרו, ומשך המעצר הזה עלול להתארך לחצי שנה. מיד לאחר המעצר פיטרו ניסאן ומיצובישי את גוהן מכל תפקידיהם ביפן, בעוד שאנשי רנו, בצרפת, טענו שלא נמצא כל פגם בהתנהגותו.

    אתמול (ה') בערב התכנסה מועצת המנהלים של רנו בפריז כדי לדון בדוח שהוגש לה על-ידי יועצי האתיקה של רנו, קלוד בלנד ואריק לה גרנד, וזאת בסיכומה של חקירה פנימית שנפתחה בצרפת. בתום הישיבה פרסמה מועצת המנהלים הודעה לפיה "תהליך הסקירה בחן את התשלומים שהועברו לחברי מועצת המנהלים של קבוצת רנו לשנים הפיננסיות 2017 ו-2018 והגיע למסקנה שהם עומדים בדרישות החוק הרלוונטיות, ולא נמצאה בהם כל תרמית. בהתאם לכתב המינוי המקורי שלה תמשיך הוועדה לבחון גם את התשלומים בשנים פיננסיות קודמות". יועצי האתיקה יגישו למועצת המנהלים דוח בעניין זה בישיבת הדירקטוריון הבאה.

    סכנה לברית בין רנו לניסאן?

    מעל לפרשה החריגה, אשר עדיין נראית רחוקה מאד מסיום, מרחף צל כבד לגבי מצב היחסים הנוכחי והעתידי במה שעד לפני כשנה נראה כמו הברית הטובה ביותר של תעשיית הרכב. רנו, בסוף שנות ה-90, ניצלה רגע נדיר בהיסטוריה של יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן שבו היא נמצאה בקשיים כלכליים חמורים, נחלצה לסייע לה, ובתוך כדי כך השיגה עסקת חלומות להחזקה צולבת שבה כל חברה מחזיקה בבעלות חלקית בחברה האחרת. אלא שהברית הזאת מעולם לא הייתה "ברית בין שווים": רנו החזיקה בבכורה והנהיגה את האיחוד, למרות שניסאן היא חברה גדולה, חזקה ורווחית יותר. המצב הזה הונצח בשנת 2002 כאשר הוקמה חברת גג לניהול הברית הזאת, וגם בה רנו שולטת בפועל.

    האיחוד רנו-ניסאן אמנם עשה טוב מאד לשתי החברות ואפשר להן לפתח יחד פלטפורמות משותפות, טכנולוגיה רלבנטית ואמצעי ייצור משותפים, כמו גם להרחיב מאד את הפעילויות של כל אחת מהן בשווקים שונים, אלא שלפני מעט יותר משנה חשו אנשי ניסאן שהצרפתים מגזימים בתכתיבים שלהם ומנסים להגדיל עוד יותר את נתח הבעלות שלהם – והם יצאו למתקפת נגד.

    בין אם ההאשמות כלפי גוהן נכונות ובין אם לאו – התחושה שנוצרה היא שאת עצם החקירה כלפיו צריך לראות בפרספקטיבה של המתח בין שתי החברות, והמתח הזה גם מפורר – עם ובלי קשר לחקירה ולתוצאותיה – את מרקם האמון והיחסים שבין הצדדים, בעיקר על רקע הפעולות החפוזות של מועצות המנהלים של ניסאן ומיצובישי לסילוק גוהן מהנהלותיהם.

    גוהן עדיין מכהן כמנכ"ל ויו"ר של רנו, ובעלת המניות הגדולה ביותר בחברה הצרפתית היא ממשלת צרפת, שמחזיקה ב-15% מן הבעלות. היות שההאשמות כלפי גוהן וקלי נוגעות לתשלומים עלומים שכביכול ניתנו להם, להונאה אפשרית ולחוסר יושר, זה "הדליק" באופן טבעי את איגוד העובדים של רנו אשר הפעיל לחץ על ממשלת צרפת – כבעלת מניות – לפתוח בחקירה משלה בנושא, וזאת אכן מתנהלת. בינתיים נערכת ממשלת צרפת למצב שבו גוהן יישאר במעצר ארוך ביפן ותידרש החלפתו בידי מנכ"ל ויו"ר קבוע, ואחד המועמדים המובילים לתפקיד זה הוא ז'אן דומיניק סנרד, מנכ"ל יצרנית הצמיגים הגדולה מישלן. בינתיים, מי שמחזיק המשרה הוא ממלא מקומו של גוהן – תיירי בולורה.

    רויטרס פותחת תיבת פנדורה

    סוכנות הידיעות רויטרס, כאמור, פתחה אתמול תיבת פנדורה כאשר פרסמה ידיעה עם פוטנציאל נפיץ ביותר בהקשר של פרשת רנו-ניסאן-גוהן. לדברי רויטרס, ממסמכים שהגיעו לידיה עולה שקרלוס גוהן פעל כדי להעביר סכום של חצי מיליון אירו במהלך מספר שנים למונה ספהרי (Sepehri) – מי ששימשה כמזכירה הכללית של מועצת המנהלים של חברת האיחוד רנו-ניסאן (חברת הגג של שתי היצרניות – RNBV).

    ספהרי, אשר החלה לעבוד ברנו בשנת 1996 כסגנית מנהל המחלקה המשפטית, הייתה אחת מחברות צוות המשא ומתן שניהל, בשנת 1999, את המגעים לעסקת החלפת המניות בין רנו לניסאן. עם הקמת חברת הגג, בשנת 2002, מונתה ספהרי למזכירה הכללית של החברה, ולאחת מעשרה חברי מועצת המנהלים שלה (שבה יושבים נציגים של רנו ושל ניסאן) אשר "אחראית על הממשל התאגידי". מתוקף תפקידה זה אחראית ספהרי על התקשורת התאגידית, העניינים המשפטיים והציבוריים, וכן על העברת המידע למועצת המנהלים.
    לפי המסמכים שרויטרס ציטטה, ב-26 במרץ 2013 הורו גוהן וקלי ש-RNBV, שרשומה בהולנד, תשלם לספהרי באופן מיידי 200,000 אירו, וכן תשלומים חודשיים לאחר מכן בהיקף של 100,000 אירו בשנה, ובסך הכל משכורת בהיקף של חצי מיליון אירו (572 אלף דולר). לפי הפרוטוקולים נפגשו גוהן וקלי , כ"ועדת המינויים והתגמולים של מועצת המנהלים של RNBV", והתשלומים אכן הועברו לספהרי ואף נוכה מהם מס הכנסה כחוק, בהולנד.

    על-פני אין כמובן בעיה לשלם משכורת לבעל תפקיד, אלא שמתוך החשיפה של רויטרס עולות לכאורה שלוש בעיות. ראשית, ספהרי, שקיבלה כמובן משכורת קבועה מרנו, היא היחידה מבין כל חברי מועצת המנהלים שקיבלה משכורת מחברת RNBV, בעוד שכל שאר הנציגים מקבלים את משכורותיהם מרנו או מניסאן.
    שנית, קיים ספק לגבי פומביות הדיווח אודות המשכורת הזאת, ואם היא הייתה ידועה לחברי מועצת המנהלים או שמא הוסתרה מהם, וזה מתקשר גם לבעיה, לכאורה, השלישית והחמורה ביותר – והיא שספהרי היא זאת שאישרה לגוהן חלק מן התשלומים החריגים שהוא קיבל מן החברה, ואשר נמצאים כעת בחקירת הרשויות ביפן…

    אנשי רויטרס טוענים שניסיון ראשון להעביר לגוהן משכורות עודפות או לא מדווחות נהגה בשנת 2010 אבל נעצר בגלל חשש לבעיות מיסוי, והוא חודש, בדרך אחרת, בשנת 2017 כאשר ספהרי ואחרים היו מעורבים בפרויקט שבמסגרתו אמור היה גוהן לקבל בונוסים בהיקף של מיליוני אירו דרך חברת שירות הולנדית חדשה. לדבריהם, גוהן היה המוטב העיקרי של תוכנית זאת והיא לא יצאה לדרך לאחר שרויטרס פרסמה את דבר קיומה בחודש יוני 2017. בידיעה של רויטרס נטען ש"המשכורת השש ספרתית" שהוענקה לספהרי מחברת הגג הוסתרה בדרכים שונות ממועצת המנהלים, אבל בתגובה הרשמית של רנו לידיעה נאמר שלמועצת המנהלים של RNBV כן היה ידוע על כל התשלומים. ברויטרס רומזים, או אף יותר מכך, שספהרי הייתה הרוח החיה בקבוצה קטנה של מנהלים בכירים שניסו למצוא דרכים משפטיות לשלם תשלומים נוספים לגוהן באמצעות RNBV וחברות נוספות שבשליטת חברת הגג.

    כאמור, על-אף שעצם התשלום לספהרי הינו חוקי, ואולי אפילו לא מפר את הנהלים של רנו-ניסאן, בהחלט עלול להיות טמון בו ניגוד עניינים מובנה, ולכן התגובה הראשונית שהעבירה רנו לרויטרס בדואר אלקטרוני מריחה לא טוב. אנשי רנו מסרו ש"בהתאם לחוק החברה לא מדווחת על משכורות תוך זיהוי שמו של מקבל המשכורת, והחברה תכעס מאד על פרסום השכר של מנהל שמזוהה באופן אישי, (היות שזה) מהווה מידע אישי".

    לואיק דהסיינט, מנכ"ל חברת הייעוץ הצרפתית Proxinvest, אמר לרויטרס ש"על מזכירי מועצות מנהלים להימנע מלהרשות לעצמם להיות מושפעים על ידי מנכ"ל שעשוי להבטיח להם גמול באמצעות חברה בת. אם גברת ספהרי קיבלה תשלום מחברת RNBV, זה מצב של ניגוד אינטרסים, ולכל הפחות מנהלי רנו היו צריכים לדעת על זה".

    הדבר הכי מעניין בחשיפה של רויטרס מאתמול הוא לא ניגוד העניינים לכאורה, וגם לא השאלה אם ספהרי קיבלה או לא קיבלה כספים באופן לא אתי או לא חוקי – אלא דווקא התגובה המוזרה של חברת רנו. בתגובה ראשונית שלהם לרויטרס נטען שלחברי מועצת המנהלים של רנו עדיין לא ניתנה גישה מלאה לממצאי החקירה של ניסן, ושהגבלות הגישה נובעת מענייני סודיות משפטית. הם הדפו את הטענות לגבי ניגוד אינטרסים פוטנציאלי בטענה ש"החברה מסתמכת על חוות דעתם של עורכי הדין והיועצים שלה", וכן ש"דו"ח הניהול של RNBV, שאושר על ידי מועצת המנהלים ורואי החשבון, כולל מידע אודות שכר המנהלים".

    אלא שלאחר מכן פרסמה החברה הודעה לעיתונות שבה היא תוקפת את סוכנות הידיעות רויטרס ואף מאיימת עליה, במשתמע, בתביעת לשון הרע. "קבוצת רנו מבקשת לחזור על כך" , נכתב בהודעה, "שהעדכון האחרון אודות החקירה בנוגע לשכר שקיבלו חברי מועצת המנהלים של קבוצת רנו, כפי שנמסר על ידי מחלקת האתיקה של הקבוצה בסיוע מומחים חיצוניים עצמאיים בישיבת מועצת המנהלים, התייחס גם למצב האישי של גב' מונה ספהרי. עדכון זה… כלל את התגמולים ששולמו על ידי רנו וחברות אחרות – כולל RNBV. החקירה העלתה שהתגמולים חוקיים ואין בהם כל תרמית בנוגע לכל חברי ועד המנהלים של רנו, לרבות גב' מונה ספהרי, לשנים 2017 ו-2018.
    קבוצת רנו סבורה שפרסום ההאשמות נגד מנהל הקבוצה, דקות ספורות לאחר ישיבת מנהלי קבוצת רנו, הוא חלק מקמפיין מתוזמר שנועד לערער את היציבות (של החברה – ג.מ.). לבסוף, קבוצת רנו מציינת שההודעה לעיתונות שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס מכילה מידע שגוי או כשה שמוצג באופן מוטה במתכוון, וכן גם מידע אישי; קבוצת רנו שומרת לעצמה את הזכויות לנהל הליכים משפטיים ככל שיידרש".

     

     

    נמק במעצר

    ובשעה שכל החדשות האלה מגיעות מפריז, בקצה השני של העולם מלאו כבר קרוב לחודשיים למעצרו של קרלוס גוהן בן ה-64 בטוקיו. ביום שלישי השבוע, לראשונה מאז נחיתתו בטוקיו והשלכתו למעצר, נשמעה תגובתו האישית של גוהן בפני בית המשפט בטוקיו, בעת הארכת מעצרו. גוהן הכריז בפני בית המשפט שהוא חף מכל פשע, והצהיר: "תמיד פעלתי ביושר, ומעולם לא הואשמתי בעבירה כלשהי במהלך כל הקריירה המקצועית שלי. אני מואשם בטעות, ונעצרתי באופן לא הוגן על בסיס האשמות חסרות בסיס ולא מבוססות".
    קרול, אשתו של גוהן, פנתה אתמול לתקשורת בהצהרה שבה היא מביעה חשש לבריאותו, שכן לדבריה הוא "סובל מחום גבוה במרכז המעצר בטוקיו". קרול גוהן מסרה ש"המידע שלה מוגבל לדיווחים מן התקשורת שכן אף אחד מבני המשפחה לא הורשה ליצור קשר עם קרלוס מאז 19 בנובמבר, והיא התחננה בפני הרשויות היפניות "לספק לנו מידע כלשהו אודות בריאותו של בעלי… אנחנו חוששים מאוד מכך שההתאוששות שלו תהיה מסובכת בשעה שהוא ממשיך לסבול מתנאים קשים כאלה ונמנע ממנו טיפול הוגן".

    מוטונארי אוצורו, מנהל הצוות המשפטי של גוהן ביפן, הזהיר מפני מצב שבו הלקוח שלו עלול להישאר מאחורי סורג ובריח במשך שישה חודשים נוספים במקרה שבו יוגש נגדו כתב אישום נוסף, וזאת תוך שהוא מוסיף להכחיש את כל האישומים נגדו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האישה השלישית: פרשת רנו ניסאן מסתבכת ומסתעפת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.