• Ad
  • דייהטסו, יצרנית הרכב הוותיקה ביפן, הופכת לחטיבה בטויוטה

    טויוטה מוחקת את דייהטסו מהמסחר בבורסה תמורת מניות שלה, ותהפוך את יצרניות מכוניות המיני לחטיבה השלישית לצד טויוטה ולקסוס
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במסיבת עיתונאים מפתיעה שנערכה ביום שישי בטוקיו, יפן, הכריזו נשיא טויוטה – אקיו טויודה, ונשיא דייהטסו, מאסאנורי מיצוי, על כוונתם למזג בין החברות באופן שבו דייהטסו תימחק מן המסחר ותהפוך לאחת מן החטיבות של טויוטה, בבעלות מלאה של יצרנית הרכב הגדולה בעולם.

     

    1094227_Daihatsu D-Base-1

     

    טויוטה היא בעלת המניות העיקרית של דייהטסו גם כך (מחזיקה ב-51.2% מדייהטסו), ושתי החברות משתפות פעולה במחקר ופיתוח, ואילו דייהטסו גם מייצרת עבור טויוטה מכוניות בקבלנות, ואלה נמכרות תחת הסמל של טויוטה.
    אלא שהמהלך החדש, שאמור להיות מושלם עד לסוף חודש יולי השנה, מאחד 100% מדייהטסו לתוך טויוטה בעסקת החלפת מניות: מניות דייהטסו יימחקו, כאמור, מן המסחר, ואילו בעלי המניות בדייהטסו יקבלו במקומן מניות של טויוטה בערך שמייצג שווי של כ-3 מיליארד דולר לדייהטסו.

     

    Toyota President Akio Toyoda

     

    דייהטסו (פירוש שמה: 'חברת המנועים של אוסאקה', על שם העיר שבה היא נוסדה), נוסדה ביפן לפני 109 שנים תחת השם Hatsudoki Seizo, וכיום זאת יצרנית הרכב היפנית הוותיקה ביותר.
    כבר בשנת 1960 ייצרה דייהטסו מכונית ראשונה בקבלנות עבור טויוטה, ומאז שנת 1967 משתפות שתי החברות פעולה באופן קבוע ושוטף. בשנת 1988 החלה טויוטה לרכוש חלקים מדייהטסו עד שהגיעה, כאמור, לרכישת גרעין השליטה בחברה.

    עיקר התמחותה של דייהטסו בכלי רכב קטנים בכלל, ובפרט בקטגוריית ה'מיניקאר' ("קאי קאר") המיוחדת ליפן. כמו סוזוקי, הגדולה ממנה, ומיצובישי, שמייצרת פחות מכוניות קטנות ממנה, גם דייהטסו מייצרת בקבלנות מכוניות שנמכרות תחת מותגים אחרים. עם זאת, בסיכום השנה שעברה מכרה דייהטסו יותר מכוניות 'קאי' תחת שם המותג שלה מאשר סוזוקי, והחזיקה ב-31.6% מן השוק הזה ביפן (לעומת 31.3% לסוזוקי).

    דייהטסו מצליחה מאד גם במספר שווקים מזרח אסיאתיים מתפתחים, כמו מלזיה ואינדונזיה, וזאת בזכות התמחותה במכוניות קטנות וזולות, ובעבר ייצרה ושיווקה דגמים שלה גם באירופה.
    לדייהטסו יש כיום ארבעה מפעלי ייצור ביפן, וכן מפעלים באינדונזיה, פיליפינים, תאילנד, וגם בונצואלה.

    למרות החרם הערבי

    יחד עם סוזוקי, ואחרי סובארו, דייהטסו הייתה בין שלוש יצרניות הרכב היפניות הראשונות שהסכימו למכור מכוניות בישראל למרות החרם הערבי, ומכוניותיה נחשבו מאד פופולריות, אמינות וסחירות בשוק שלנו עד לפני כמעט שלוש שנים – כאשר החברה החליטה להפסיק לייצא מכוניות לאירופה.

    במסיבת העיתונאים שערכו מנהיגי שתי החברות הם הדגישו כמובן את המסורת והייחודיות של דייהטסו כיצרנית מכוניות עם התמחות מיוחדת במכוניות קטנות ולא יקרות, והבטיחו לשמור על מאפיינים אלה גם תחת שליטתה המלאה של טויוטה.

    עם זאת, בין השורות הוסבר גם שבשתי החברות מבינים שלדייהטסו, בגלל היקפי הייצור המצומצמים יחסית, לא יהיו די משאבים כדי לפתח דור חדש של פלטפורמות ומערכות הנעה, והתלות שלה בטויוטה תלך ותגדל.
    נשיא טויוטה ניסה "להרגיע" ולהסביר שכבעל ניסיון עם חטיבת היוקרה לקסוס ועם טויוטה עצמה הוא מאמין שדייהטסו תקבל את הכבוד המגיע לה כחטיבה מתמחה בתוך הקבוצה כולה.

    "הניסיון שלי עם טויוטה ולקסוס, אמר טויודה במסיבת העיתונאים, "גורם לי להבין שמותגים בנויים על אמון. לוקח הרבה זמן כדי לטפח מותגים טובים, והמותגים שנחרטו במוחך הם אלה עם מורשת ועם סיפורים… דייהטסו עושה עסקים כבר 109 שנים, ואני מאמין שאני מבין ומעריך את ערך המותג שלהם… מותג דייהטסו יהיה בעמדת מפתח (במסגרת החברה המאוחדת), שווה לזה של טויוטה ולקסוס, (וחלק מן) המאמצים שלנו להפוך את המכוניות שלנו לטובות ביותר".

    "מטרת ההסכם", הסבירו הצדדים, "היא לפתח מכוניות טובות יותר על ידי אימוץ אסטרטגיה אחידה לקטגוריות הרכב הקטן, שבמסגרתה יהיו שתי החברות חופשיות להתמקד ביכולות הליבה שלהם.
    בסופו של דבר זה יעזור לדייהטסו ולטויוטה להשיג מטרה משותפת של צמיחה בת קיימא… ולשפר את הערך של שני המותגים".

    עוד הסבירו אנשי טויוטה ודייהטסו שהבידול המותגי בין טויוטה לבין מותגי דייהטסו (כולל, כנראה, גם שמות הדגמים שלה) יימשך, ושיקולי הפיתוח והשיווק של דגמים ספציפיים יילקחו "בהתאמה להעדפות הלקוחות", ובאופן שבו דייהטסו תיקח הובלה מלאה בפיתוח מכוניות קטנות עבור שני המותגים.

    תהליך הפיתוח העתידי, ובכלל זה גם תהליכי הייצור, יאוחדו מעתה וטויוטה תיקח חלק (או שליטה) בתהליכים אלה מראשיתם, ומצד שני בטויוטה מקווים שהמומחיות של דייהטסו בתכנון יעיל של מרחב פנימי בכלי רכב זעירים "תשפיע לטובה" גם על דגמי טויוטה השונים.

    מבחינה פורמלית יהיה ה-26 ביולי יום המסחר האחרון במניות החברה ולמחרת היא תימחק מן המסחר. החלפת המניות תבוצע – לאחר האישורים של מועצות המנהלים והאסיפות הכלליות של שתי החברות – ב-1 באוגוסט השנה.
    בנאום שנשא במסיבת העיתונאים אמר אקיו טויודה, נשיא טויוטה בין השאר שטיוטה נמצאת כעת בעיצומה של יישום אסטרטגיה חדשה שכוללת גם פלטפורמה גלובלית חדשה וגם שיטות ייצור חדשות, ולכן – כך במשתמע – לחברה לא יהיו משאבים להתמודד עם "הקשיים הכרוכים בייצור מכוניות קטנות".

    אלא שהחברה לא מוכנה לזנוח את פלח השוק הזה מפאת "החשיבות הגדלה והולכת כעת של מכוניות קטנות ככל שאנחנו ניצבים בפני בעיות סביבתיות הולכות וגדלות בכל רחבי העולם, וככל שהשווקים המתעוררים ממשיכים את הצמיחה שלהם ולכן גם את הביקוש למכוניות קטנות (ולא יקרות)…"

    טויודה הודה שבתוך כדי הפעילויות האחרות טויוטה לא הצליחה עד היום להקדיש את המשאבים הנחוצים לפלחי השוק של כלי רכב קטנים ויעילים: "לעתים קרובות אני מודאג שלא הצלחנו ליצור נוכחות בפלח השוק של מכוניות קטנות, ואם לא נשיג את הידע הדרוש כדי לפתח מכוניות קטנות טובות אנחנו נמנע מעצמנו את עצמנו ההזדמנות לפריצות דרך חשובות…

    לדייהטסו יש יתרון בכך שיש לה טבע ספונטני ועצמאי. זה הסוג הטוב ביותר של חברה כנה, לא יומרנית, עם תרבות של "רגליים על הקרקע" וכבוד לעבודה שמבוצעת בשטח. אני מאמין שהם יכולים להעניק לנו משהו שטויוטה איבדה… אני באמת מרגיש שיש לנו הרבה מה ללמוד מהם… במבט קדימה, מכוניות קטנות יוסיפו להוות את מקור הייחודיות והתחרותיות של דייהטסו".

     

    דייהטסו_Daihatsu Tempo-3

     

    תחום נוסף שבו ייתכן שטויוטה תטיל אחריות על חטיבת דייהטסו יהיה "שיתופי פעולה" בפעילות בשווקים מתעוררים, כלומר שהיא תהיה חוד החנית בהתרחבות לשווקים כאלה.

    המהלך של טויוטה ודייהטסו עשוי לחולל מספר תגובות שרשרת בשוק הרכב היפני, בראש ובראשונה בכל הקשור לסובארו – חברה ששייכת ברובה לקונצרן פוג'י אולם טויוטה מחזיקה ב-16.5% מן הבעלות בה.

    מה שהרבה יותר מעניין הוא מה יעלה בגורלה של סוזוקי – השחקנית העצמאית החשובה ביותר בפלחי השוק של מכוניות קטנות ביפן.
    לסוזוקי הייתה ברית עם פולקסווגן, אשר רכשה קרוב ל-20% מן המניות של סוזוקי לאחר שאלה נמכרו על-ידי ג'נרל מוטורס פושטת הרגל, אולם בגלל משבר אמון בין החברות אולצה פולקסווגן למכור לסוזוקי מניות אלה לפני כחצי שנה.

    סוזוקי מייצרת בקבלנות כלי רכב עבור ניסאן, מאזדה ועוד, אבל ברור שיהיה לה קשה מאד לשרוד לבדה ללא ברית מהותית יותר עם קבוצת רכב גדולה, כשהבאות בחשבון כרגע הן ניסאן (שבעבר החזיקה בחלק מן הבעלות בסוזוקי), הונדה (שחייבת להגדיל את היקפי הייצור שלה כדי לשרוד) או מיצובישי – שגם היא זקוקה בדחיפות לבעלת ברית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.