• Ad
  • ב.מ.וו. מפתחת שלדות אופנועים מסיבי פחמן

    בקשות פטנט שהגישה ב.מ.וו. חושפות שני טיפוסים שונים של שלדות אופנועים מחומרים מורכבים, האחד לאופנועי היפר-ספורט והאחר לאופנועים פחות אקזוטיים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סיבי פחמןמגזין האופנועים 'מוטורסייקל ניוז' חשף השבוע מידע אודות שתי בקשות פטנט שהגישה חברת ב.מ.וו. – מהן עולה שהיצרנית הבווארית מפתחת שלדות אופנועים מסיבי פחמן.

    לכשעצמה לא מדובר בידיעה מפתיעה, שהרי ב.מ.וו. כיום הוא היצרן הרכב המוביל בעולם בהיקף הייצור של מכוניות סדרתיות שבנויות מחומרים מורכבים, ועד לסוף השנה הבאה מתכוונים אנשי החברה להגיע לייצור של כ-100 אלף מכוניות כאלה בשנה.
    גם היישום של סיבי פחמן בשלדות אופנועים לא מפתיע, היות ששלדות כאלה כבר משמשות במירוצים ובזכות הערך המוסף המיוחד של חומרים קלים באופנוע.
    ובכל זאת, בקשת הפטנט מעידה שאנשי ב.מ.וו. רצים קדימה עם הטכנולוגיה הזאת, ואף פיתחו תכניות להרכבה יעילה בין אלמנטים שונים שבנויים מסיבי פחמן.

    בשביל מה זה טוב? 
    שימוש באלמנטים שעשויים מסיבי פחמן יכול לחסוך כ-40% מן המשקל בהשוואה לרכיבים דומים עשויים פלדה, וזאת מבלי לפגוע בחוזק שלהם. בנוסף, קל יותר לעצב רכיבים מסיבי פחמן מאשר מפלדה לא יצוקה או מכורסמת.
    הבעיה היא שיצירת האלמנטים דורשת לא מעט עבודה ידנית והתהליך התעשייתי מורכב וארוך יותר, וזאת אחת הסיבות שהמחיר שלהם גבוה יותר.
    לדברי ה'מוטורסייקל ניוז', שהם לפי שעה היחידים שנחשפו כנראה לבקשות הפטנט עצמן, עיצוב הדגם שמוצג בבקשת הפטנט הראשונה מזכיר מאד את השילדה של ב.מ.וו. S1000RR, אולם המבנה הפנימי של רכיבי השילדה מורכב יותר מכפי שהוא נראה מבחוץ.
    ככלל, ייצור רכיבים שעשויים מחומרים מורכבים מתחיל בהטבלת שכבות אחדות של בדים שארוגים מסיבי החומר ב"אמבט" של שרף מיוחד, ואז מועבר הבד הטבול לתוך "תבנית אפיה" שמעוצבת בהתאם לחלק שאותו מבקשים לייצר.במוו S1000RR - 01
    כדי להשיג חוזק מבני רב באלמנט קטן יחסית כמו רכיב שילדה יש לחזק אותו גם מבפנים, ומכאן ככל הנראה נובע אחד האלמנטים של בקשת הפטנט.
    מכל מקום, עוד בטרם שהרכיב ה"אפוי" התקשה לגמרי אפשר לחבר אותו לחלקים נוספים – בין אם מאותו חומר או כאלה שעשויים מחומר אחר.
    ייצור תעשייתי של סיבי פחמןהפטנט שמתאר את השילדה הספורטיבית מתייחס גם לתהליך הייצור ומסביר כיצד מחוברים אלמנטים שונים לפני שהם מתקררים ומתקשים.
    לעומת זאת, הפטנט השני מתייחס לשלדות שמיועדות לאופנועים יותר "עממיים", שבהם יחוברו זה לזה אלמנטים מחומרים מורכבים באמצעות מחברים שעשויים ממתכת או מחומרים מורכבים.
    בדברי ההסבר לפטנט נכתב שעל ידי שינוי הגיאומטריה וממדי המחברים הללו אפשר להגיע למספר אפשרויות מאד רחב של עיצוב השילדה והאופנוע.
    הנגישות של ב.מ.וו. לסיבי פחמן – חומר שעד לא מכבר נחשב כמעט למצרך נדיר ואסטרטגי בתעשיית הרכב, וכן המיומנות שרכשה בתהליכי הייצור של i3 ושל i8, מקנים לה ייתרון על פני יצרני אופנועים אחרים.
    עם זאת, חשוב לזכור שיצרנית האופנועים הראשונה שרכשה שליטה מלאה בתהליך ייצור כזה הייתה דווקא KTM האוסטרית, בזכות הייצור של הרודסטר הדו-מושבי שלה – 'קרוס-בואו'.

    עוד חדשות דו גלגליות ב-TheCar:
    האופנוען שמוכיח שניתן לנסוע על המים
    זה לא אופנוע, זו מכונית: הרכב שמסתפק ב-2 גלגלים

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.